Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Gminy i Miasta Witkowo
Bip - Strona główna

Urząd Gminy i Miasta

Organy

Protokoły z sesji RM »

Protokoły z sesji RM - archiwum »

Sprawozdania z pracy Rady Miejskiej »

Dzienniki Ustaw i Monitory Polskie

Prawo lokalne

Zbiór prawa miejscowego... »

Finanse gminy

Opinie RIO... »

Projekty aktów normatywnych »

Strategia rozwoju

Plany i zamierzenia »

Ogłoszenia Burmistrza GiM Witkowo »

Informacje

Przetargi aktualne »

Przetargi zakończone »

Nabór pracowników »

Nabór kierowników i dyrektorów jednostek organizacyjnych »

Dane o stanie jednostek »

Nabór pracowników - jednostki podległe »

Sprawozdania z pracy jednostek »

Sprawozdania i informacje Burmistrza »

Sprawozdania z wykonania budżetu »

Spółki z udziałem gminy »

Protokoły z kontroli »

Raport o stanie gminy »

Co mogę załatwić w UGiM ? »

Rejestry i ewidencje »

Petycje »

Petycje do Rady Miejskiej »

Lobbing »

Ponowne wykorzystywanie »

Edukacja - dotacje »

Wzory dokumentów »

KARTY USŁUG »

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi »

Program Ochrony Środowiska i raporty »

Współpraca z organizacjami pozarządowymi »

Wyniki badań wody »

Interpelacje i zapytania radnych »

Plan polowań zbiorowych »

Obwieszczenia »

Preferencyjna sprzedaż węgla »

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Protokoły z posiedzeń komisji RM - archiwum: Protokoł 49/14 z posiedzenia Komisji Rolnictwa...RM z dnia 21.X.2014


Nr ORr.0012.3.8.2014

PROTOKOŁ Nr49/14

z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Przestrzegania Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Witkowie, odbytego w dniu 21 października 2014r. o godz. 10,00 w sali  narad Urzędu Gminy i Miasta, pod przewodnictwem p.Ireneusza Kwapicha - Przewodniczącego Komisji

Uczestniczący w posiedzeniu członkowie Komisji – zgodnie z listą obecności, stanowiącą załącznik do niniejszego protokołu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

- p.Elżbieta Jagielska   Kierownik Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy
     Społecznej
- inspektorzy w Urzędzie Gminy i Miasta p.p.:Anna Kwapich, Jolanta Barańska, Barbara Kałużna, Monika Roszkowiak, Piotr Janowicz i Marcin Pośpiech.


Otwarcia posiedzenia dokonał p.Ireneusz Kwapich – Przewodniczący Komisji. Powitał zebranych, stwierdził na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu uczestniczy wymagane quorum, po czym spytał o ewentualne uwagi do projektu porządku posiedzenia.

Uwag nie zgłoszono, ustalono porządek w brzmieniu:

Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia, stwierdzenie quorum, ustalenie porządku posiedzenia.
2.Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
3.Ochrona przeciwpożarowa w Gminie Witkowo. Zasady i zakres finansowania jednostek OSP przez samorząd.
4.Zaopiniowanie spraw, mających być przedmiotem obrad październikowej sesji Rady Miejskiej.
5.Informacja o realizacji programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest.
6.Informacja o realizacji funduszu sołeckiego.
7.Informacja nt. realizacji uchwał z zakresu gospodarki odpadami.
8.Inne sprawy.


Ad.1.Jak wyżej.


Ad.2.Potokoł z poprzedniego posiedzenia przyjęto jednomyślnie, po indywidualnym odczytaniu.


Ad.3.Informację dotyczącą ochrony przeciwpożarowej w gminie, a w szczególności zasady i zakres finansowania jednostek OSP przez samorząd, przedstawiła z szerokim tematycznym komentarzem p.Jolanta Barańska.
Przedmiotowa informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Członkowie Komisji interesowali się m.in. strukturą organizacyjną straży, wyposażeniem w sprzęt, liczbą wyjazdów i ich dysponowaniem. Pan Kaźmierczak proponował, by po zakupie nowego „rozpieracza”, dotychczasowy przekazać dla jednostki OSP w Skorzęcinie.
Udzielając odpowiedzi na pytania członków Komisji, p.Barańska poinformowała m.in., że w OSP działają prezesi, naczelnicy, komendant i Zarząd Miejsko-Gminny. Obecnie funkcja komendanta nie jest obsadzona. O wyjazdach strażaków decyduje punkt w Gnieźnie. Zdarzają się zgłoszenia o ulatniającym się gazie i OSP to sprawdza. Dwie osoby skończyły szkolenie na naczelników, w tym jedna kobieta, ze Skorzęcina. Trwa szkolenie na dowódców akcji.

Ad.4.W punkcie tym zaopiniowano następujące projekty uchwał, mające być przedmiotem obrad sesji, planowanej na dzień 24 października br.:

a/p.Elżbieta Jagielska – Kierownik Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej przedstawiła projekt uchwały dotyczący funkcjonowania Zespołu Interdyscyplinarnego do Spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie. Obecnie jest to prawo miejscowe, uchwała musi być opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego (utraci moc uchwała z 2011r.). Przy okazji konstruowania przedmiotowego projektu, naniesiono pewne zmiany, których celowość wyniknęła w trakcie dotychczasowego funkcjonowania Zespołu, tj. od 2011r.
Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt;

b/p.Barbara Kałużna poinformowała, że ogłoszone przez Ministra Finansów stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych wzrosły o wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych tj. o 0,4%. Burmistrz proponuje pozostawić bez zmian stawki podatków i opłat, z wyjątkiem tych stawek podatku od nieruchomości, które przyjmowaliśmy maksymalne. Podatek rolny musi być uchwalany co roku, nawet jeśli stawka nie ulegnie zmianie, ale obecnie bierze się pod uwagę średnią cenę żyta z 11 kwartałów. Następnie członkowie Komisji posługując się przygotowanym przez p.Barbarę Kałużną materiałem pomocniczym w formie zestawienia stawek podatkowych obowiązujących w 2014r., stawek maksymalnych na 2015r. oraz propozycji Burmistrza na 2015r. – wypracowali propozycje stawek podatkowych i opłat lokalnych na 2015r. W zakresie stawek podatku od nieruchomości przyjęto propozycje stawek proponowane przez p.Burmistrza. Natomiast odnośnie podatku rolnego, p.Przewodniczący Komisji zgłosił propozycję stawki - 40,-zł (propozycja Burmistrza – 45,-zł). W związku z pytaniem członków Komisji, p.Kałużna poinformowała, że stawce 40,-zł, do budżetu wpłynęłoby o 100tys.zł mniej środków.
Za powyższą stawką 40,-zł głosowało 5 Radnych, 3 wstrzymało się od głosu.
W związku z tym, że w opłacie targowej, opłacie miejscowej i podatku od środków transportowych nie ustalono na 2014 rok maksymalnych stawek, a przyjęto propozycję p.Burmistrza pozostawienia tych stawek na 2015 rok bez zmian, będą obowiązywać w tym zakresie dotychczasowe uchwały;

c/p.Marcin Pośpiech przedstawił z tematycznym komentarzem następujące projekty uchwał:
 1/ dot. przystąpienia do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów w Mielżynie;
 2/ dot. przystąpienia do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów w Małachowie Wierzbiczany;
 3/ dot. oceny aktualności studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
 Odnosząc się do ostatniego projektu, p.Pośpiech poinformował, że dokonanie przedmiotowej oceny jest obligatoryjne, raz na kadencję Rady Miejskiej.
Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższe projekty.


Ad.5.Pan Piotr Janowicz przedstawił informację na temat realizacji programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest.
Nawiązując do treści informacji, p.Grzegorz Kaźmierczak wyraził zdanie, że jedna firma zajmująca się demontażem i wywozem azbestu, to zbyt mało.
Poruszono również kwestię konieczności zgrania terminu zdjęcia eternitu z danego budynku, z terminem ułożenia nowego dachu.
Pan Janowicz wyjaśnił m.in., że firma zajmująca się omawianymi sprawami, wyłaniana jest przez Powiat, gmina nie ma na to wpływu, ale coraz więcej mieszkańców zgłasza się w sprawie usunięcia azbestu.


Ad.6.Pani Anna Kwapich poinformowała o realizacji funduszu sołeckiego. Na rok 2014 przedmiotowy fundusz został naliczony w wysokości 291.744,-zł i podzielony na 26 sołectw. Zdecydowana większość zadań zaplanowana w ramach tego funduszu, została zrealizowana, w dobrej współpracy z sołtysami. Pozostało niedużo zadań, np. imprezy dla dzieci – tzw. Mikołajki. Pani Kwapich dodała, że dzięki realizowanym zadaniom, sołectwa pięknieją.
W związku z pytaniem p.Eugeniusza Czaplickiego, pani Kwapich poinformowała, że budowa budynku gospodarczego realizowana jest częściowo ze środków funduszu sołeckiego i częściowo ze środków budżetu gminy. Zadanie to zostanie w tym roku wykonane.
W dalszej dyskusji stwierdzono, że fundusz jest czymś pozytywnym, ale obowiązują ograniczenia, a mieszkańcy winni mieć więcej swobody w określaniu zadań, które chcieliby z tego funduszu realizować. Budżet gminy jest zmieniany w ciągu roku wielokrotnie, natomiast zadania uchwalone przez sołectwa w ramach funduszu sołeckiego, nie mogą być zmieniane.
Jak wyjaśniła pani Kwapich, z funduszu mogą być realizowane zadania stanowiące zadania własne gminy, a ponadto gminę obowiązują przepisy o zapytaniach o cenę i o finansach publicznych. Ważne jest, by dane zadanie prawidłowo nazwać i zakwalifikować odpowiednio w klasyfikacji budżetowej. W związku z pytaniem p.Czaplickiego o niewykorzystane w ramach funduszu środki, pani Kwapich poinformowała, że za 2013 rok fundusz sołecki został zrealizowany niemal w 100%. Niewykorzystane środki pozostają w budżecie gminy.
Pan Przewodniczący Komisji poinformował, że sołtysi zostali przeszkoleni, jakie zadania można w ramach funduszu sołeckiego realizować. Pani Kwapich dodała, że każdy sołtys otrzymał odpowiednie materiały na temat funduszu sołeckiego. Zgodnie z przepisami, Burmistrz weryfikując wnioski sołectw, ma prawo nie zgodzić się na realizację danego zadania.


Ad.7.Pani Monika Roszkowiak poinformowała o realizacji opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, według stanu na dzień 14 października br.
Przedmiotowa informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Jak wynika z informacji, przypis na 2014r. wynosi 1.295.073,-zł, zaległość na dzień 14.X.br. wynosi 53.504,-zł. Do zalegających wystosowano 159 upomnień.
Pani Roszkowiak udzieliła również odpowiedzi na pytania członków Komisji.


Ad.8.W punkcie tym poruszono następujące sprawy:

- p.Paweł Skudzawski poinformował, że złoży do projektu budżetu na 2015 rok propozycję wykonania przejścia dla pieszych w rejonie ul.Dębińskiej i ul.Szkolnej oraz chodnika;

- p.Eugeniusz Czaplicki zgłosił   w n i o s e k   o wycięcie krzewów przy drodze Dębina - Ruchocinek (prawa strona), na odcinku ok. 300m;

- p.Eugeniusz Czaplicki  zgłosił   w n i o s e k    (ponowny) o zamontowanie lampy solarnej w Wiekowie, 20m od sklepu p.Nowaka (brak piątej linki);

- p.Marian Marciniak zgłosił   w n i o s e k  o wycięcie krzewów przy drodze Odrowąż – Gorzykowo.


Na tym posiedzenie zakończono – o godz. 12,00.

        Przewodniczący Komisji
            Ireneusz  Kwapich

Protokołowała:
H. Koźniewska

drukuj pobierz pdf    

wstecz