Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Gminy i Miasta Witkowo
Bip - Strona główna

Urząd Gminy i Miasta

Organy

Protokoły z sesji RM »

Protokoły z sesji RM - archiwum »

Sprawozdania z pracy Rady Miejskiej »

Dzienniki Ustaw i Monitory Polskie

Prawo lokalne

Zbiór prawa miejscowego... »

Finanse gminy

Opinie RIO... »

Projekty aktów normatywnych »

Strategia rozwoju

Plany i zamierzenia »

Ogłoszenia Burmistrza GiM Witkowo »

Informacje

Przetargi aktualne »

Przetargi zakończone »

Nabór pracowników »

Nabór kierowników i dyrektorów jednostek organizacyjnych »

Dane o stanie jednostek »

Nabór pracowników - jednostki podległe »

Sprawozdania z pracy jednostek »

Sprawozdania i informacje Burmistrza »

Sprawozdania z wykonania budżetu »

Spółki z udziałem gminy »

Protokoły z kontroli »

Raport o stanie gminy »

Co mogę załatwić w UGiM ? »

Rejestry i ewidencje »

Petycje »

Petycje do Rady Miejskiej »

Lobbing »

Ponowne wykorzystywanie »

Edukacja - dotacje »

Wzory dokumentów »

KARTY USŁUG »

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi »

Program Ochrony Środowiska i raporty »

Współpraca z organizacjami pozarządowymi »

Wyniki badań wody »

Interpelacje i zapytania radnych »

Plan polowań zbiorowych »

Obwieszczenia »

Preferencyjna sprzedaż węgla »

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Protokoły z posiedzeń komisji RM - archiwum: Protokoł 49/14 z posiedzenia Komisji Oświaty...RM z dnia 20.X.2014

Nr ORr.0012.4.9.2014

PROTOKOŁ Nr49/14

z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Opieki Społecznej Rady Miejskiej w Witkowie, odbytego w dniu 20 października 2014r. o godz. 11,00 w sali narad Urzędu Gminy i Miasta, pod przewodnictwem p.Piotra Jóźwika -  Przewodniczącego Komisji

Uczestniczący w posiedzeniu członkowie Komisji – zgodnie z listą obecności, stanowiącą załącznik do niniejszego protokołu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

- p.Halina Rzepecka   Skarbnik Gminy i Miasta
- p.Elżbieta Jagielska   Kierownik Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy
     Społecznej w Witkowie
- p.Anna Pawluk   Dyrektor Szkoły Podstawowej im. Lotnictwa Polskiego
w Witkowie do 31 sierpnia 2014r.
- p.Bernadetta Nowak   Dyrektor Szkoły Podstawowej im. Lotnictwa Polskiego
     w Witkowie od 1 września 2014r.
- p.Urszula Potaś   Dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Mielżynie
- p.Marian Łukowski    Dyrektor Gimnazjum im. Adama Borysa w Witkowie
- p.Marzena Polak   inspektor ds. oświaty w Urzędzie Gminy i Miasta
- p.Barbara Kałużna   inspektor w Urzędzie Gminy i Miasta
- p.Marcin Pośpiech   inspektor w Urzędzie Gminy i Miasta


Otwarcia posiedzenia dokonał p.Piotr Jóźwik – Przewodniczący Komisji. Powitał zebranych, stwierdził, na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu uczestniczy wymagane quorum, po czym spytał o ewentualne uwagi do projektu porządku posiedzenia.

Uwag nie zgłoszono, przyjęto porządek posiedzenia w brzmieniu:

Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia, stwierdzenie quorum, ustalenie porządku posiedzenia.
2.Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
3.Zaopiniowanie tematów, mających być przedmiotem obrad sesji październikowej.
4.Zapoznanie się z realizacją Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Witkowo oraz z realizacją Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Gminie Witkowo.
5.Spotkanie z Dyrektorami szkół nt. funkcjonowania placówek oświatowych i nt. potrzeb remontowych tych placówek w 2015r.
6.Inne sprawy.


Ad.1.Jak wyżej.

Ad.2.Protokoł z poprzedniego posiedzenia przyjęto jednomyślnie, po indywidualnym odczytaniu.
Ad.3.W punkcie tym zaopiniowano następujące tematy, mające być przedmiotem obrad sesji, planowanej na dzień 24 października br.:

a/p.Halina Rzepecka – Skarbnik Gminy i Miasta omówiła proponowane zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej i w budżecie gminy i miasta. Udzieliła również odpowiedzi na pytania członków Komisji;

b/p.Barbara Kałużna poinformowała, że ogłoszone przez Ministra Finansów stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych wzrosły o wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych tj. o 0,4%. Burmistrz proponuje pozostawić bez zmian stawki podatków i opłat, z wyjątkiem tych stawek podatku od nieruchomości, które przyjmowaliśmy maksymalne. Podatek rolny musi być uchwalany co roku, nawet jeśli stawka nie ulegnie zmianie. Następnie członkowie Komisji posługując się przygotowanym przez p.Barbarę Kałużną materiałem pomocniczym w formie zestawienia stawek podatkowych obowiązujących w 2014r., stawek maksymalnych na 2015r. oraz propozycji Burmistrza na 2015r. – wypracowali propozycje stawek podatkowych i opłat lokalnych na 2015r., przyjmując propozycje stawek proponowane przez p.Burmistrza.
W związku z tym, że w opłacie targowej, opłacie miejscowej i podatku od środków transportowych nie ustalono na 2014 rok maksymalnych stawek, a przyjęto propozycję p.Burmistrza pozostawienia tych stawek na 2015 rok bez zmian, będą obowiązywać w tym zakresie dotychczasowe uchwały;

c/p.Marcin Pośpiech przedstawił z tematycznym komentarzem następujące projekty uchwał:
1/ dot.przystąpienia do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów w Mielżynie;
2/ dot.przystąpienia do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów w Małachowie Wierzbiczany;
3/dot. oceny aktualności studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Odnosząc się do ostatniego projektu, p.Pośpiech poinformował, że dokonanie przedmiotowej oceny jest obligatoryjne, raz na kadencję Rady Miejskiej.
Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższe projekty;

d/p.Elżbieta Jagielska – Kierownik Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, przedstawiła projekt uchwały dotyczący trybu i warunków funkcjonowania Zespołu Interdyscyplinarnego do Spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie. Projekt stanowi nowelizację uchwały Rady Miejskiej podjętej w tym temacie w 2011 roku. Konieczność podjęcia uchwały wynika głównie z wprowadzonego wymogu opublikowania uchwały w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego, ponieważ jest to obecnie prawo miejscowe. Przy okazji uwzględniono w projekcie zmiany, które wyniknęły z bieżącego funkcjonowania Zespołu, m.in. zniesiono kadencyjność Zespołu.
Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt.


Ad.4.Pani Elżbieta Jagielska omówiła realizację Gminnego Programu Wspierania Rodziny i Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy oraz Ochrony Ofiar Przemocy.
Przedmiotowe informacje stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
W związku z pytaniem p.Przewodniczącego Komisji, p.Jagielska poinformowała, że na realizację omawianych Programów nie można pozyskać dofinansowania. Przedmiotowe Programy uchwalono na okres do 2015r., wobec tego w 2016 roku programy zostaną uchwalone na kolejne dwa lub trzy lata.
W kontekście powyższych programów, p.Przewodniczący Komisji przypomniał, że na poprzednim posiedzeniu Komisji, wskazano na potrzebę opracowania  programu w zakresie dożywiania dzieci, z rodzin których dochody nie kwalifikują ich do korzystania z bezpłatnych obiadów w szkołach.

Pani Elżbieta Jagielska wyjaśniła, co następuje: na podstawie uchwały Rady Ministrów o programach dożywiania, w gminie może być uchwalony program osłonowy (dla tych, którzy nie kwalifikują się do pomocy ze środków opieki społecznej), ze środków budżetu Państwa. Jednak może to być pomoc sporadyczna, nie może mieć dla danego dziecka charakteru ciągłego. Ośrodek Pomocy Społecznej może na podstawie przepisów ustawy o samorządzie gminnym opracować lokalny projekt osłonowy z finansowaniem z budżetu gminy. Program ten funkcjonowałby poza obecnie obowiązującymi programami, finansowanymi z innych środków i na innych zasadach. Po powyższym wprowadzeniu, p.Jagielska przekazała Radnym przygotowany przez siebie wstępny projekt uchwały, w sprawie ustanowienia lokalnego wieloletniego programu w zakresie dożywiania na lata 2014-2020. Poinformowała również, że przedmiotowy projekt nie był konsultowany z prawnikiem i winien być uzupełniony o Regulamin, określający m.in. jakim rodzinom pomoc będzie udzielana, zasady rozliczania programu, ilość środków przeznaczonych na jego realizację. Radni winni się wypowiedzieć, co w tym regulaminie uszczegółowić.

W związku z planowanym (w ramach niniejszego posiedzenia) spotkaniem Komisji z dyrektorami szkół, p.Przewodniczący Komisji proponował, by przedmiotowy temat z nimi omówić.

Ustalono, że na kolejnym posiedzeniu członkowie Komisji zgłoszą uwagi i propozycje do otrzymanego projektu uchwały, które zostaną przekazane pani Kierownik OPS.


Ad.5.Pan Przewodniczący Komisji powitał przybyłych na spotkanie dyrektorów szkół podstawowych i gimnazjów. Z okazji przypadającego w październiku Święta Edukacji Narodowej, pan Przewodniczący złożył dyrektorom życzenia i podziękowania za współpracę w okresie kończącej się kadencji Rady Miejskiej. Następnie p.Przewodniczący zwrócił się do p.Anny Pawluk, pełniącej funkcję Dyrektora Szkoły Podstawowej w Witkowie w latach 1992-2014, ze słowami podziękowań i życzeń, za długoletnią owocną współpracę. Po czym w imieniu Komisji wręczył pani Pawluk bukiet kwiatów.

Następnie dyrektorzy szkół przedstawili kolejno potrzeby remontowe w zarządzanych przez nich placówkach oświatowych..

Gimnazjum im. Adama Borysa w Witkowie.
Pan Dyrektor poinformował o wykonanych w bieżącym roku remontach (m.in. malowanie WC, sal, gabinetów, konserwacja ksero), na które wydano 10.500,-zł. Nie udało się wykonać m.in. wymalowania hali sportowej i malowania klatki schodowej prowadzącej do mieszkań, a niewykorzystane środki przeznaczono na wymianę przestarzałego sprzętu komputerowego. Ponadto we własnym zakresie szkoła wykonała parking dla rowerów. Na 2015 rok planuje się środki w wysokości 67.500,-zł, na m.in. remont pomieszczeń socjalnych i magazynu żywności, malowanie hali sportowej.
Informacja na temat remontów wykonanych w 2014 roku i remontów planowanych na 2015 rok, stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
W związku z pytaniem p.Przewodniczącego Komisji, pan Dyrektor poinformował, że sprzęt na sali fitness jest mało wykorzystywany, ale zaplanował pewne środki na zakup sprzętu.

Szkoła Podstawowa im. Lotnictwa Polskiego w Witkowie.
Pani Anna Pawluk, pełniąca funkcję Dyrektora szkoły do 31 sierpnia br., poinformowała o remontach, wykonanych w tym roku dzięki samorządowi, tj. m.in. w budynku „A” wyremontowano 10 sal lekcyjnych (z wymianą wykładzin), wykonano sanitariaty przy świetlicy szkolnej, wymieniono grzejniki. W budynku „B” m.in. zmieniono przeznaczenie sal i pomalowano część pomieszczeń. Ważnym zadaniem było również wykonanie ogrodzenia wokół terenu szkoły i przy pomocy ZGK - parking rowerowy.
Pani Bernadetta Nowak, pełniąca funkcję Dyrektora od 1 września br., na wstępie swego wystąpienia podziękowała organowi prowadzącemu szkołę, za dotychczas przekazane szkole środki. Po czym przedstawiła potrzeby remontowe na 2015 r. na kwotę 10tys.zł (informacja w załączeniu), tj. m.in. wykonanie, demontaż i montaż 3 szt. okien w pomieszczeniu biblioteki w budynku „B” oraz malowanie pomieszczenia świetlicy szkolnej. Pani Dyrektor wskazała również na konieczność rozwiązania problemu węzła cieplnego w budynku „A” (niebezpieczeństwo awarii i poparzeń) i wskazała na potrzebę urządzenia archiwum i kącika sanitarnego dla wychowawców świetlicy. Prosiła Radnych o poparcie jej starań, by zaplanować środki na realizację tych zadań.
Komisja wyraziła swoje poparcie.

Zespół Szkolno -Przedszkolny w Mielżynie.
Pani Dyrektor stwierdziła, że kończąca się kadencja Rady była dla Zespołu bardzo dobra. Wykonano duże inwestycje, m.in. plac zabaw dla starszych dzieci, wielofunkcyjne boisko sportowe, nowe ogrodzenie, remont dachu na budynku szkoły i na hali sportowej. W bieżącym roku wykonano prace również wewnątrz budynku szkoły, m.in. przeniesiono pokój nauczycielski do innego pomieszczenia. Z uwagi na 3 oddziały przedszkolne (ogółem jest 75 przedszkolaków), przygotowano dodatkowe sale lekcyjne. Konieczny byłby też nowy parking i plac zabaw dla dzieci przedszkolnych (jest na te zadania teren z tyłu posesji), choć z pewnością na ich realizację potrzebne byłyby duże kwoty. Szkoła została odnowiona, ale nie jest przystosowana dla osób niepełnosprawnych. Na 2015 rok zaplanowano m.in. urządzenie ww. placu zabaw, remont łazienki w piwnicy, wymianę opaski odwadniającej wokół budynku szkoły.
Informacja o remontach na 2015 rok stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Następnie w kontekście kończącej się kadencji Rady Miejskiej, dyskutowano na tematy związane z  funkcjonowaniem szkół.
Dyrektorzy pozytywnie ocenili współpracę szkół z samorządem i wskazali na duże środki, jakie co roku przeznaczane są z budżetu gminy na oświatę.

Pani Dyrektor Potaś zwróciła uwagę na fakt, że zgodnie z prawem przedszkole, gimnazjum i szkoła podstawowa to odrębne placówki, więc jako dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego przygotowuje trzy odrębne plany finansowe. Jednak w społeczności Zespół funkcjonuje jako jedna placówka.
Członkowie Komisji interesowali się funkcjonowaniem Szkoły Podstawowej w Witkowie po połączeniu Szkoły Nr 2 i Szkoły Nr 3. Pani Nowak poinformowała m.in., że szkoła liczy 750 uczniów. Pierwszą klasę w 8 oddziałach rozpoczęło 192 uczniów, w tym 86 sześciolatków. To dużo, ale stara się na bieżąco rozwiązywać pojawiające się sprawy, w czym wspierają ją dwie wicedyrektorki. Ważne jest to, że udało się zintegrować personel.. Bolączką jest natomiast  stołówka szkolna, w której żywionych jest 230 uczniów, a na przyszły rok szkolny zaplanowała 250 obiadów.
Pan Przewodniczący Komisji stwierdził, że stołówka jest mało wydajna, więc samorząd musi wrócić do tematu jej modernizacji.
Pani Marzena Polak wskazała na fakt, że przy zmniejszającej się liczbie dzieci, zdołano utrzymać zatrudnienie na tym samym poziomie i jest to wspólny sukces. W tym roku szkolnym wyjątkowo zwiększono zatrudnienie, w związku z reformą oświaty (sześciolatki uczęszczają do I klas).
W dyskusji poruszono również sprawę niepublicznych placówek oświatowych, których jest coraz więcej oraz sprawę dożywiania uczniów. Pani Pawluk poinformowała, że obecnie dużo uczniów korzysta w szkole z darmowych obiadów, finansowanych przez Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej. Inna jest tendencja w Gimnazjum, gdzie jak poinformował pan Dyrektor, liczba ta zmniejsza się (rok temu było 20 uczniów więcej).
Pan Przewodniczący Komisji poinformował, że na dzisiejszym posiedzeniu, Komisja omawiała przygotowany przez panią Kierownik OPS wstępny projekt uchwały o ustanowieniu w gminie długoletniego, lokalnego programu osłonowego w zakresie dożywiania dzieci. Po przekazaniu Dyrektorom kserokopii przedmiotowego projektu, wywiązała się krótka dyskusja. Dyrektorzy proponowali uwzględnić w projekcie rodziny wielodzietne i zastępcze oraz chorobę rodzica. Prosząc Dyrektorów o pomoc w opracowaniu omawianego dokumentu, p.Przewodniczący proponował, by ewentualne uwagi i propozycje w tym temacie zgłosili do piątku.
Pan Dyrektor Marian Łukowski wskazał na potrzebę podwyższenia wynagrodzenia pracownikom niepedagogicznym.
Pani Dyrektor Nowak poinformowała, że powstało nowe stanowisko – asystent nauczyciela, ale w regulaminie wynagradzania takiego stanowiska nie ma. To wywołało krótką dyskusję na temat luki w przepisach, na temat możliwości wprowadzenia tego stanowiska do regulaminu i na temat obowiązków asystenta.

Na zakończenie spotkania, p.Przewodniczący podziękował Dyrektorom, a w szczególności p.Annie Pawluk, za owocną współpracę z samorządem.

Dyrektorzy podziękowali za spotkanie i życzyli Radnym sukcesu wyborczego.


Na tym posiedzenie zakończono – o godz. 14,45.

         Przewodniczący Komisji
                 Piotr  Jóźwik


Protokołowała:
H. Koźniewska

 

drukuj pobierz pdf    

wstecz