Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Gminy i Miasta Witkowo
Bip - Strona główna

Urząd Gminy i Miasta

Organy

Protokoły z sesji RM »

Protokoły z sesji RM - archiwum »

Sprawozdania z pracy Rady Miejskiej »

Dzienniki Ustaw i Monitory Polskie

Prawo lokalne

Zbiór prawa miejscowego... »

Finanse gminy

Opinie RIO... »

Projekty aktów normatywnych »

Strategia rozwoju

Plany i zamierzenia »

Ogłoszenia Burmistrza GiM Witkowo »

Informacje

Przetargi aktualne »

Przetargi zakończone »

Nabór pracowników »

Nabór kierowników i dyrektorów jednostek organizacyjnych »

Dane o stanie jednostek »

Nabór pracowników - jednostki podległe »

Sprawozdania z pracy jednostek »

Sprawozdania i informacje Burmistrza »

Sprawozdania z wykonania budżetu »

Spółki z udziałem gminy »

Protokoły z kontroli »

Raport o stanie gminy »

Co mogę załatwić w UGiM ? »

Rejestry i ewidencje »

Petycje »

Petycje do Rady Miejskiej »

Lobbing »

Ponowne wykorzystywanie »

Edukacja - dotacje »

Wzory dokumentów »

KARTY USŁUG »

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi »

Program Ochrony Środowiska i raporty »

Współpraca z organizacjami pozarządowymi »

Wyniki badań wody »

Interpelacje i zapytania radnych »

Plan polowań zbiorowych »

Obwieszczenia »

Preferencyjna sprzedaż węgla »

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Protokoły z posiedzeń komisji RM - archiwum: Protokoł 46//14 z posiedzenia Komisji Oświaty...RM z dnia 23.06.2014

Nr ORr.0012.4.6.2014
PROTOKOŁ Nr46/14

z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Opieki Społecznej Rady Miejskiej w Witkowie, odbytego w dniu 23 czerwca 2014r. o godz. 10,00 w sali narad Urzędu Gminy i Miasta, pod przewodnictwem p.Piotra Jóźwika -  Przewodniczącego Komisji

Uczestniczący w posiedzeniu członkowie Komisji – zgodnie z listą obecności, stanowiącą załącznik do niniejszego protokołu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

- p.Marian Gadziński  Zastępca Burmistrza Gminy i Miasta
- p.Halina Rzepecka  Skarbnik Gminy i Miasta
- p.Elżbieta Jagielska  Kierownik Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
- p.Paweł Piniarski  Prezes Gminno-Miejskiego Szkolnego Związku Sportowego
    w Witkowie
oraz inspektorzy w Urzędzie Gminy i Miasta p.p.: Barbara Kałużna, Sylwia Mietlicka, Marcin Pośpiech, Stanisław Antoszczyszyn, Łukasz Misiewicz.


Otwarcia posiedzenia dokonał p.Piotr Jóźwik – Przewodniczący Komisji. Powitał zebranych, stwierdził na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu uczestniczy wymagane quorum, po czym przedstawił projekt porządku posiedzenia i spytał o ewentualne uwagi.

Uwag nie zgłoszono, ustalono porządek posiedzenia w brzmieniu:

Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia, stwierdzenie quorum, ustalenie porządku posiedzenia.
2.Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
3.Wypracowanie opinii na temat skarg na działania Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Witkowie.
4.Zaopiniowanie spraw, mających być przedmiotem obrad czerwcowej sesji Rady Miejskiej w Witkowie.
5.Podsumowanie działalności Gminno-Miejskiego Szkolnego Związku Sportowego w Witkowie.
6.Zapoznanie się z przydziałem środków finansowych na zabezpieczenie zajęć Uczniowskich Klubów Sportowych w I semestrze roku szkolnego 2014/2015.
7.Zapoznanie się z realizacją Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w 2014 roku.
8.Inne sprawy.


Ad.1.Jak wyżej.

Ad.2.Protokoł z poprzedniego posiedzenia przyjęto jednomyślnie, po indywidualnym odczytaniu.


Ad.3.Protokolantka poinformowała, że w maju br. wpłynęła skarga p.p.Doroty Bielawskiej, Izabeli Konior i Janusza Bielawskiego, a w czerwcu – skarga p.Ryszarda Kowalskiego. Skargi dotyczą działań Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Witkowie. Pan Przewodniczący Rady skierował obydwie skargi na posiedzenie Komisji Oświaty, by jako Komisja właściwa merytorycznie, wypracowała opinie na temat zasadności tych skarg. Po powyższym tematycznym wprowadzeniu, protokolantka odczytała skargę p.Ryszarda Kowalskiego.

Pani Elżbieta Jagielska – Kierownik Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej udzieliła następujących wyjaśnień: skarżący, p.Ryszard Kowalski od 8 lat przebywa w Domu Pomocy Społecznej w Skubarczewie. Otrzymuje zasiłek stały (nieco powyżej 500,-zł), z czego część przeznaczana jest na jego utrzymanie w DPS (pobyt w Domu Pomocy kosztuje miesięcznie 3tys.zł). Pan Kowalski okresowo przejawia wolę powrotu do domu na terenie gminy Witkowo, ale nie ma możliwości i warunków na ten powrót. Gdyby jednak, teoretycznie, wrócił, dochody jego rodziny zostałyby ponownie przeliczone i ustalony zostałby zasiłek, w wysokości zależnej od dochodów rodziny. Obecnie nikt nie zamierza odebrać mu otrzymywanego zasiłku, nie ma zatem sytuacji opisanej w skardze.

Pan Bogusław Mołodecki zgłosił wniosek, by Komisja zaopiniowała powyższą skargę jako niezasadną.

Powyższy wniosek p.Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie.
Komisja jednogłośnie uznała, że przedmiotową skargę należy uznać za niezasadną.
Opinia Komisji na temat skargi stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Następnie Komisja zapoznała się z treścią drugiej skargi i z dołączoną do niej obszerną  dokumentacją.

Pani Elżbieta Jagielska – Kierownik M-G Ośrodka Pomocy Społecznej udzieliła następujących wyjaśnień: skarżący p.Janusz Bielawski nie dostarczył wszystkich dokumentów, niezbędnych do otrzymania zasiłku rodzinnego, mimo upływu czasu wyznaczonego przez OPS na to uzupełnienie. W tej sytuacji w styczniu br. wydano decyzję, o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia. Skarżący nie odwołał się od tej decyzji, ale zażądał wydania oryginałów wszystkich dokumentów złożonych w sprawie. Dokumentów nie wydano, informując skarżącego, że jako strona postępowania administracyjnego, ma prawo wglądu w dokumentację i mogą mu być wydane kserokopie. To niezadowoliło p.Bielawskiego, który napisał do Sądu w Słupcy i do Prokuratury. Sąd skierował pismo według właściwości, natomiast Prokuratura Postanowieniem z dnia 26 maja br. odmówiła wszczęcia dochodzenia. Po odczytaniu uzasadnienia odmowy wszczęcia ww. dochodzenia, pani Kierownik poinformowała w dalszej wypowiedzi, że p.Bielawski w późniejszym czasie zażądał ustnie wydania kserokopii dokumentów i je otrzymał. Następnie pani Kierownik odczytała protokoł odbioru przez p.Bielawskiego potwierdzonych kserokopii i udzieliła odpowiedzi na pytania członków Komisji.

Pan Bogusław Mołodecki zgłosił wniosek, by zaopiniować skargę p.Doroty Bielawskiej, p.Izabeli Konior i p.Janusza Bielawskiego za niezasadną.

Powyższy wniosek Komisja przyjęła większością głosów (przy 1 wstrzymującym się), opinia Komisja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.


Ad.4.W punkcie tym omówiono następujące sprawy, mające być przedmiotem obrad sesji Rady Miejskiej, planowanej na dzień 26 czerwca br.:

a/p.Elżbieta Jagielska -  Kierownik M-G Ośrodka Pomocy Społecznej omówiła projekt uchwały dotyczący uchwalenia „Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na terenie gminy Witkowo na lata 2014-2021”. Poinformowała m.in., że to druga taka Strategia, na kolejne lata. Projekt Strategii opracowała Spółka WESTMOR CONSULTING, m.in. na podstawie ankiet, które wypełniali Radni i Sołtysi. Pani Kierownik prosiła o ewentualne uwagi do treści projektu.
Pan Bogusław Mołodecki odnosząc się do liczby bezrobotnych na terenie gminy stwierdził, że od września sytuacja winna ulec poprawie, w związku z planowanym otwarciem fabryki samochodów we Wrześni. Stwierdził również, że jest stała liczba osób, które nigdy nie podejmą pracy, będą korzystały z pomocy gminy. Ponadto w kontekście wolnego czasu  p.Mołodecki stwierdził, że od nas zależy, jak będą wykorzystywane obiekty sportowe.
Pan Paweł Skudzawski pytał o koszty opracowania omawianego dokumentu.
Jak poinformowała pani Kierownik, koszt opracowania Strategii wyniósł 3.900,-zł, znacznie mniej niż koszt opracowania pierwszego takiego dokumentu.
Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt Strategii;

b/p.Elżbieta Jagielska – Kierownik M-G OPS przedstawiła projekt uchwały dotyczący kryterium dochodowego uprawniającego do przyznania pomocy dla osób objętych programem wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania. Poinformowała m.in., że od 1 stycznia br. zmieniły się przepisy dotyczące świadczeń niepieniężnych, stąd konieczność podjęcia uchwały.
Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały;

c/p.Halina Rzepecka – Skarbnik Gminy i Miasta zapoznała członków Komisji z proponowanymi zmianami w budżecie gminy i miasta i zmianami w Wieloletniej Prognozie Finansowej.
Uwag nie zgłoszono;
 
d/pani Skarbnik przedstawiła pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej na temat sprawozdania z wykonania budżetu za 2013 rok i informacji o stanie mienia wg stanu na dzień 31 grudnia 2013r.
Do sprawozdania z wykonania budżetu, bilansu i informacji o stanie mienia członkowie Komisji nie zgłosili uwag.
Pan Przewodniczący Komisji poinformował, że Regionalna Izba Obrachunkowa również pozytywnie oceniła wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Gminy i Miasta.
Komisja jednogłośnie pozytywnie oceniła wykonanie budżetu za 2013 rok;

e/p.Marian Gadziński – Zastępca Burmistrza Gminy i Miasta przedstawił projekty następujących uchwał:
1/projekt uchwały o tygodniowym wymiarze godzin zajęć nauczycieli pedagogów, psychologów i logopedów.
W projekcie proponuje się tygodniowy wymiar godzin w wysokości 24 godziny, co zostało pozytywnie zaopiniowane przez Związek Nauczycielstwa Polskiego (opinia nie jest wiążąca);
2/projekt uchwały dot. opłat za korzystanie z publicznych przedszkoli.
Opłaty nie ulegają zmianie (1,-zł za każdą godzinę zajęć powyżej 5 godzin), ale uchwała winna być podjęta w związku ze zmianą przepisów;
3/projekt uchwały dot. zasad ustalania wymiaru etatu i godzin ponadwymiarowych nauczycieli nauczających przedmiotów w różnym wymiarze godzin.
Przedmiotowy projekt opracowano na prośbę dyrektorów szkół, którzy prosili by znowelizować obowiązującą w tym przedmiocie uchwałę z 2003r.
Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższe trzy projekty uchwał;

f/p.Marcin Pośpiech omówił sześć projektów uchwał, dotyczących opracowania (lub zmiany) miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego terenów w Dębinie, Małachowie Wierzbiczany, Chłądowie i Witkowie.
Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowe projekty;

g/p.Barbara Kałużna omówiła dwa projekty uchwał:
1/projekt uchwały dot. zmiany uchwały o opłacie targowej.
Handlujący wielokrotnie wnioskowali o obniżenie opłaty „za sprzedaż artykułów przemysłowych i pozostałych z samochodu lub straganu” z 23,-zł do 21,-zł, uzasadniając to tym, że w innych gminach opłata ta jest niższa. Pan Burmistrz przychylił się do ich wniosku i proponuje obniżyć opłatę w powyższym zakresie, do wysokości 21,-zł. Jeśli Rada Miejska uchwali proponowaną zmianę, roczny dochód z tytułu przedmiotowej opłaty będzie mniejszy o ok. 9.600,-zł;
2/projekt uchwały dot. zmiany uchwały o opłacie rezerwacyjnej za korzystanie z targowiska miejskiego.
Handlujący wnioskowali, by nie pobierać opłaty rezerwacyjnej w okresie zimowym. Po rozważeniu tego wniosku p.Burmistrz proponuje odstąpienie od omawianej opłaty w styczniu. Jeśli Rada uchwali proponowaną zmianę, roczny dochód z przedmiotowej opłaty będzie mniejszy o 3.200,-zł.
Następnie wywiązała się tematyczna dyskusja.
Pan Paweł Skudzawski zauważył, że w listopadzie 2013r. przy uchwalaniu podatków i opłat Rada nie widziała potrzeby umniejszenia powyższej opłaty.
Pan Bogusław Mołodecki zadał retoryczne pytanie: ilu mieszkańców naszej gminy handluje na targowisku miejskim?
Pan Przewodniczący Komisji wyraził zdanie, że skoro handlujący proszą, to dlaczego nie rozpatrzyć tego pozytywnie, nawet w trakcie roku.
Projekt uchwały dotyczący opłaty targowej Komisja większością głosów (4 głosy „za”, 1 głos przeciwny) zaopiniowała pozytywnie;.
Projekt uchwały dotyczący opłaty rezerwacyjnej Komisja jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie;

h/p.Łukasz Misiewicz przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę z 26 kwietnia 2013r. o stawkach opłat za zajmowanie pasa drogowego. Proponowana zmiana wprowadza obniżone o 80% stawki, w przypadku umieszczania w pasie drogowym urządzeń sieci telekomunikacyjnej, na okres 5 lat. Pan Misiewicz poinformował również, że w projekcie uchwały, który Radni otrzymali przed posiedzeniem Komisji, proponuje się dokonać „kosmetycznej” zmiany zapisu dotyczącego okresu obowiązywania omawianych obniżonych stawek.
Pan Przewodniczący Komisji poinformował, że przedstawiciele firmy zainteresowanej obniżką uczestniczyli w jednym z posiedzeń Komisji Finansów i Rozwoju Społeczno-Gospodarczego. Realizują zadanie (światłowody) ze środków unijnych więc zależy im by zrealizować to w jak największym zakresie i celowe jest umożliwienie im rozwoju. Pan Jóźwik dodał, że  po zrealizowaniu zadania cena abonamentu będzie niższa niż obecnie. 
Innych uwag nie zgłoszono, Komisja  pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały;
 
i/p.Sylwia Mietlicka przedstawiła projekt uchwały dotyczący nadania nazwy ulicy w Witkowie (między ul.Piwną a ul.Zacisze). Projekt przygotowano w związku z wnioskiem dwóch przyszłych mieszkańców tej ulicy o nadanie nazwy „Rumowa”. Przedmiotowa ulica stanowi drogę prywatną, dlatego zgodnie z obowiązującymi przepisami, konieczna jest zgoda wszystkich ośmiu współwłaścicieli drogi. W chwili obecnej dostarczono tylko dwa oświadczenia w tej sprawie. Jeśli do dnia sesji nie wpłyną wszystkie pisemne zgody, uchwała nie będzie mogła być podjęta.
W związku z tym, że nie wszyscy współwłaściciele złożyli pisemne zgody, Komisja nie wyraziła opinii na temat projektu uchwały.


Ad.5.Informację o działalności sportowej w roku szkolnym 2013/2014 w ramach Szkolnego Związku Sportowego, przedstawił p.Paweł Piniarski. 
Przedmiotowa informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Po przedstawieniu ww. informacji i przytoczeniu szczególnie wyróżniających się osiągnięć sportowych, p.Piniarski podziękował Gminie za finansowanie przejazdów na zawody sportowe. Sugerował, by Gmina podobnie jak Powiat doceniała zawodników osiągających wysokie wyniki.
Następnie wywiązała się dyskusja.
Pan Przewodniczący Komisji proponował zastanowić się nad statusem zawodników i stwierdził, że musimy stworzyć warunki, by młodzież po ukończeniu gimnazjum miała możliwość rozwoju na naszym terenie.
Jak m.in. stwierdził p.Piniarski, zawodnicy reprezentują daną szkołę. Po czym przytoczył przykład zawodniczki z Witkowa, która osiągnęła bardzo wysokie wyniki w lekkoatletyce. Związane z zawodami koszty zawodniczka ponosi prywatnie lub Klub Sportowy który reprezentuje, ma stypendium ufundowane przez Starostwo. Poinformował również o przypadku zawodniczki która otrzymuje stypendium ufundowane przez gminę Trzemeszno, choć reprezentuje Klub Sportowy z Gniezna.
Pan Bogusław Mołodecki poruszył sprawę finansowania badań lekarskich zawodników i np. opłat wpisowych informując, że jest możliwość takiego dofinansowania z Ministerstwa. W nawiązaniu do wypowiedzi p.Piniarskiego stwierdził również, że w gminie nie ma systemu pomocy utalentowanym sportowcom z naszej gminy. Brakuje np. obozów sportowych, które byłyby formą nagrody dla najlepszych sportowców, częścią systemu pomocy.
Jak przypomniał p.Marek Sucholas, oprócz utalentowanej lekkoatletki, mamy w gminie utalentowanego pływaka, ale do tej pory nie ustaliliśmy zasad pomocy takim sportowcom.
Pan Piniarski poinformował Komisję, że złoży do Burmistrza wniosek o dofinansowanie wyposażenia salki fitness. Jako nauczyciel wychowania fizycznego wyraził zdanie, że grypy ćwiczących winny być mniejsze, choćby ze względów dyscyplinarnych.
Jak stwierdził p.Przewodniczący Komisji, sprzęt winien być na bieżąco uzupełniany, o co też wnioskował do dyrektora Gimnazjum.

Pan Przewodniczący Komisji podziękował p.Piniarskiemu za przedstawienie działalności G-M Szkolnego Związku Sportowego, po czym kontynuowano posiedzenie.

Ad.6.Pan Stanisław Antoszczyszyn przedstawił informację na temat finansowania sportu oraz upowszechniania kultury fizycznej w 2014r. W dziale 92695 budżetu gminy na 2014 rok na kulturę i sport masowy zaplanowano kwotę 255.682,94zł.
Przedmiotowa informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.


Ad.7.Pan Stanisław Antoszczyszyn przedstawił realizację w 2014r. Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii. Pierwszy z Programów wykonano w kwocie 50.742,-zł, a drugi – w kwocie 5.124,-zł.
Przedmiotowa informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.


Ad.8.W punkcie tym poruszono następujące sprawy:

- p.Przewodniczący Komisji w imieniu mieszkańców Chłądowa mających posesje przed białą tablicą z nazwą miejscowości, prosił o podjęcie działań (np. wystosowanie pisma do Powiatu), w kwestii ograniczenia szybkości pojazdów.
Jak wyjaśnił p.Zastępca Burmistrza, była już w tej sprawie interwencja;

- p.Roman Popek poruszył sprawę działki usytuowanej przy skrzyżowaniu ulic Armii Poznań i Czerniejewska. Należałoby zobowiązać właściciela do uporządkowania panującego tam bałaganu.
Pan Zastępca Burmistrza wyjaśnił, że wystosowano do właścicielki działki pismo w tej sprawie;

- p.Marek Sucholas pytał o dofinansowanie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.
Pan Zastępca poinformował, że wpływają wnioski mieszkańców w tej sprawie;

- p.Roman Popek stwierdził, że w gminie winien funkcjonować zespół, który by uświetniał gminne imprezy. Dodał, że OKSiR winien koordynować tego typu zadania.
Jak stwierdził p.Przewodniczący Komisji, rozpoczęto budowę Centrum Kultury, będzie więc odpowiednie zaplecze.


Na tym posiedzenie zakończono – o godz. 13,30.

         Przewodniczący Komisji
                 Piotr  Jóźwik

Protokołowała:
H. Koźniewska

drukuj pobierz pdf    

wstecz