Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Gminy i Miasta Witkowo
Bip - Strona główna

Urząd Gminy i Miasta

Organy

Protokoły z sesji RM »

Protokoły z sesji RM - archiwum »

Sprawozdania z pracy Rady Miejskiej »

Dzienniki Ustaw i Monitory Polskie

Prawo lokalne

Zbiór prawa miejscowego... »

Finanse gminy

Opinie RIO... »

Projekty aktów normatywnych »

Strategia rozwoju

Plany i zamierzenia »

Ogłoszenia Burmistrza GiM Witkowo »

Informacje

Przetargi aktualne »

Przetargi zakończone »

Nabór pracowników »

Nabór kierowników i dyrektorów jednostek organizacyjnych »

Dane o stanie jednostek »

Nabór pracowników - jednostki podległe »

Sprawozdania z pracy jednostek »

Sprawozdania i informacje Burmistrza »

Sprawozdania z wykonania budżetu »

Spółki z udziałem gminy »

Protokoły z kontroli »

Raport o stanie gminy »

Co mogę załatwić w UGiM ? »

Rejestry i ewidencje »

Petycje »

Petycje do Rady Miejskiej »

Lobbing »

Ponowne wykorzystywanie »

Edukacja - dotacje »

Wzory dokumentów »

KARTY USŁUG »

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi »

Program Ochrony Środowiska i raporty »

Współpraca z organizacjami pozarządowymi »

Wyniki badań wody »

Interpelacje i zapytania radnych »

Plan polowań zbiorowych »

Obwieszczenia »

Preferencyjna sprzedaż węgla »

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Protokoły z posiedzeń komisji RM - archiwum: Protokoł 46/14 z posiedzenia Komisji Rolnictwa...RM z dnia 27.05.2014r.

Nr ORr. 0012.3.5.2014

PROTOKOŁ Nr46/14

z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Przestrzegania Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Witkowie, odbytego w dniu 27 maja 2014r. o godz. 10,00 w sali  narad Urzędu Gminy i Miasta, pod przewodnictwem p.Ireneusza Kwapicha - Przewodniczącego Komisji

Uczestniczący w posiedzeniu członkowie Komisji – zgodnie z listą obecności, stanowiącą załącznik do niniejszego protokołu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

- p.Tomasz Nowak   Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej w W-wie
- p.Stanisław Rajkowski  Dyrektor Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji w W-wie
- p. Mariusz Masłowski  Komendant Komisariatu Policji w Witkowie
- 4 przedstawicieli (2 panie, 2 panów) Spółki CREWIDE z Nakła n. Notecią
oraz inspektorzy w Urzędzie Gminy i Miasta p., Piotr Janowicz, Marcin Pośpiech

Otwarcia posiedzenia dokonał p.Ireneusz Kwapich – Przewodniczący Komisji. Powitał zebranych, stwierdził na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu uczestniczy wymagane quorum, po czym spytał o ewentualne uwagi do projektu porządku.
Uwag nie zgłoszono, przyjęto porządek posiedzenia w brzmieniu:

Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia, stwierdzenie quorum, ustalenie porządku posiedzenia.
2.Zapoznanie się z informacją Komendanta Komisariatu Policji dotyczącą zabezpieczenia porządku publicznego w OW w Skorzęcinie w okresie sezonu letniego.
3.Zapoznanie się z informacją o przygotowaniu OKSiR-u do sezonu letniego.
4.Informacja nt. funkcjonowania składowiska odpadów w Chłądowie i oczyszczalni ścieków w Witkowie.
5.Informacja o realizacji uchwały Nr XXV/253/01 w sprawie utworzenia Związku Gmin Powidzkiego Parku Krajobrazowego (sprawozdanie z działalności Związku za 2013r.).
6.Inne sprawy.
7.Dokonanie oględzin składowiska odpadów.


Ad.1.Jak wyżej.


Ad.2.Pan Mariusz Masłowski – Komendant Komisariatu Policji w Witkowie podziękował za zaproszenie go na posiedzenie, po czym szeroko omówił stan przygotowań do kolejnego sezonu letniego. Poinformował m.in. o spotkaniu z Komendantem Powiatowym Policji i poruszył kwestię spożywania napojów alkoholowych (przepisy określają miejsca gdzie można spożywać alkohol). Poinformował również, że Policja dysponuje łodzią motorową, którą będzie obsługiwać dwóch przeszkolonych policjantów. Do pracy na terenie Ośrodka Wypoczynkowego będzie też skierowanych 4 policjantów z prewencji. Stan funkcjonariuszy wynosi 20 osób (tylu nigdy nie było), więc w razie potrzeby będzie możliwość ich przesunięcia do określonych zadań.

Członkowie Komisji pytali m.in. czy planowane są w OW dyżury funkcjonariuszy, czy planuje się patrole z psami, czy również w tym sezonie strażacy będą pomagali w OW w upalne weekendy, czy policjanci mają uprawnienia do sprawdzania pracowników firmy ochroniarskiej.
Udzielając wyjaśnień na powyższe, pan Komendant poinformował m.in., co następuje: oddelegowani na teren Ośrodka Wypoczynkowego funkcjonariusze, będą tam przebywać w razie potrzeby, w newralgicznych terminach i miejscach, będzie to na bieżąco ustalane. Patrole z psami z pewnością też się pojawią, witkowski Komisariat współpracuje z odpowiednimi służbami w zakresie środków odurzających. Współpraca z gminą układa się bardzo dobrze, a pomoc OSP jest ważna, wymierna, sprawdza się, więc sądzi, że będzie to zachowane w tym roku. Teren Ośrodka jest ograniczony, więc zdarzały się w upalne weekendy przypadki, że nie wpuszczano już turystów, ze względów bezpieczeństwa. Policjanci nie mają uprawnień kontrolnych wobec pracowników ochrony, ale Policja wydaje o nich opinie. Pracowników ochrony zatrudnia gmina, zawierając z nimi umowę, ale ochroniarze muszą mieć określone przepisami uprawnienia.
Stwierdzono, że wykonany dodatkowy parking przed wjazdem do OW, powinien poprawić sytuację z parkowaniem. W kwestii zorganizowania dojazdu (dowozu) turystów z tego parkingu na teren Ośrodka, zdania członków Komisji były podzielone.


Ad.3.Informację o przygotowaniach OKSiR-u do sezonu letniego, przedstawił p.Stanisław Rajkowski – Dyrektor OKSiR-u.
Przedstawiona informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
W swoim wystąpieniu pan Dyrektor poinformował m.in., co następuje: Ośrodek Wypoczynkowy w Skorzęcinie jest gotowy do sezonu od początku kwietnia, obecnie wykonywane są pewne prace wykończeniowe, kosmetyczne. Na temat przygotowań do sezonu odbyły się 3 spotkania z Burmistrzem i przedstawicielami Policji. Podobnie jak w latach ubiegłych, na terenie OW będą patrole ochroniarzy i WOPR. Jeśli chodzi o firmę ochroniarską, wybrał najtańszą ofertę w tym zakresie, ale o skuteczności decyduje czynnik ludzki, a nie cena usług. OKSiR będzie organizatorem wielu imprez kulturalnych, sportowych i rekreacyjnych na terenie OW. Następnie pan Dyrektor wskazał na konieczną rewitalizację pola namiotowego. Potrzebne tu jest kompleksowe podejście do tematu, z wykorzystaniem środków zewnętrznych, choć jak przyznał, liczebny drzewostan utrudnia pewne rozwiązania. Jeśli chodzi o monitoring, na terenie Ośrodka zamontowanych jest 16 kamer w najbardziej newralgicznych punktach, a od czwartku będą montowane nowoczesne kamery z możliwością odczytu zapisów z nocy.

W tematycznej dyskusji p.Marian Marciniak wyraził zdanie, że już powinny być pobierane opłaty za wjazd na teren OW, p.Eugeniusz Czaplicki interesował się liczbą pracowników obsługi bramy wjazdowej w poprzednich latach, a p.Adam Kowalski pytał czy wybrano już ratowników wodnych do pracy na kąpielisku w OW.
Udzielając wyjaśnień na powyższe, pan Dyrektor poinformował m.in., że pobór opłat za wjazd na teren OW to zadanie gminy. W tym roku kolejne weekendy były najczęściej z niesprzyjającą pogodą, a trzeba też mieć na uwadze koszty utrzymania pracowników. W sezonie elektroniczny system wjazdowy sprawdza się nawet przy dużej liczbie samochodów, a poza sezonem to jego zdaniem montowanie szlabanów i pobór opłaty są niecelowe. Przy nowym systemie wjazdowym zatrudnionych jest 8 pracowników, a przedtem było ich na sezon – 15. Dzięki nowemu systemowi uszczelnił się wjazd, a jego koszty zamortyzują się w ciągu pewnego czasu. Ludzie potrzebują też czasu, by nauczyć się obsługi, ale jest z tym nienajgorzej. Na ratowników wodnych wybrano 8 osób (w tym 6 mieszkańców gminy), z pełnymi kwalifikacjami. Ustawa określa warunki, jakie powinni spełniać omawiani ratownicy, m.in. muszą mieć ukończony kurs pierwszej pomocy.

Dziękując członkom Komisji za spotkanie, pan Dyrektor prosił ich by pamiętali o potrzebie modernizacji pola namiotowego, o zaplanowaniu środków na ten cel.


Ad.4.Pan Tomasz Nowak – Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej przedstawił informacje na temat funkcjonowania składowiska odpadów i oczyszczalni ścieków.

Składowisko odpadów w Chłądowie.
Pan Kierownik poinformował m.in., że teren składowiska to prawie 3ha, podzielony jest na dwie kwatery. Od lipca 2012 roku pierwsza kwatera jest zamknięta, będzie rekultywowana do 2018 roku (zmieniono metodę rekultywacji). Osady z oczyszczalni ścieków są wywożone na pierwszą kwaterę. W 2013r. w związku ze zmianą przepisów w zakresie gospodarki odpadami, odpady są wywożone częściowo przez ZGK (jako podwykonawcę ALKOM-u), częściowo przez ALKOM i w niedużej części przez inne firmy. W bieżącym roku wwieziono na składowisko już dużą ilość odpadów. Co roku odnawiana jest umowa z MGiW z Poznania w zakresie monitoringu składowiska. Jak wynika z badań, gazów nie tworzy się dużo, badane są też wody gruntowe i wszystko jest w normie. Dużym kosztem związanym z funkcjonowaniem składowiska jest opłata środowiskowa (w 2013r. wynosiła ok. 450tys.zł), ale została rozłożona na raty. Opłata ta jest zróżnicowana, w zależności od rodzaju odpadu. Obecnie koszt wwozu 1 tony odpadów wynosi 180,-zł. Na koniec poprzedniego roku wynik finansowy w omawianym zakresie był dodatni, dzięki czemu są środki na nieprzewidziane wydatki. Składowisko będzie funkcjonować do czasu wybudowania Zakładu Odpadów w Lulkowie, gdzie będzie funkcjonować sortownia, ale ceny będą określane przez Spółkę. Uzyskane od mieszkańców odpady segregowane ZGK sprzedaje, ale ostatnio ceny uległy obniżeniu, bo jest tych odpadów na rynku bardzo dużo. W związku z uwagą p.Eugeniusza Czaplickiego, że ALKOM jako zarządca składowiska winien ponosić koszty naprawy np. kompaktora, pan Kierownik udzielił wyczerpujących wyjaśnień.

Oczyszczalnia biologiczno-mechaniczna w Witkowie.
Oczyszczalnia została w 2002 roku zmodernizowana. W 2012 roku najważniejszym problemem była mała przepustowość, stąd podjęto w 2013r. decyzję o zadaszeniu SBR. Z zadaszenia zrezygnowano, rozwiązano problem w inny sposób i przepustowość jest wystarczająca. Konieczna jednak byłaby wymiana prasy komorowej, a koszt używanej to ok. 100tys.zł. Na razie Zakład radzi sobie w tej sytuacji, choć jest to uciążliwe. W bieżącym roku było już 91 wyjazdów interwencyjnych na przepompownie, a z tym wiążą się koszty. Obowiązująca na terenie gminy cena zrzutu ścieków jest dużo poniżej średniej krajowej, ale na razie jest wystarczająca, więc Zakład nie występował do Rady Miejskiej o podwyższenie. Pan Kierownik poinformował również, że obecnie 70% terenu gminy jest skanalizowane.

Pan Marian Marciniak poinformował pana Kierownika, że niektóre studzienki są usytuowane w rowach melioracyjnych, np. w Gorzykowie. W przypadku wysokiego poziomu wód, woda przedostaje się do oczyszczalni ścieków.
Pan Kierownik obiecał sprawdzić powyższe.

W kontekście omawianych tematów, p.Adam Kowalski poruszył sprawę odpadów stałych. Nie wszyscy mieszkańcy Mielżyna  otrzymali worki na odpady segregowane, ale był przypadek że takie worki otrzymał mieszkaniec nie segregujący śmieci.
Jak poinformował pan Kierownik, pomyłki mogą się zdarzyć, był też przypadek, że worków zabrakło.

Ustalono,że w końcowej części posiedzenia, Komisja wspólnie z Kierownikiem ZGK dokona oględzin składowiska.


Ad.5.Informację o działalności Związku Gmin Powidzkiego Parku Krajobrazowego, utworzonego w 2001 roku, omówił z tematycznym komentarzem p.Piotr Janowicz.


Ad.6.W punkcie tym poruszono następujące sprawy:

- przedstawiciele  Spółki CREWIDE z Nakła nad Notecią po tematycznym wprowadzeniu dokonali multiprezentacji projektu budowy elektrowni wiatrowej w Małachowie Złych Miejsc. Z wnioskiem o opracowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu pod elektrownię, wystąpił (za pośrednictwem Spółki) p.Eugeniusz W. z Arcugowa.
Członkowie Komisji pytali m.in., czy Gmina Niechanowo wyraża zgodę na usytuowanie wiatraka przy granicy z Gminą Witkowo i o ogniwa fotowoltaiczne.
Jak poinformowali przedstawiciele Spółki, przy opiniowaniu Studium Gmina Niechanowo wyraziła zgodę na ww. usytuowanie wiatraka. Na razie nie było potrzeby by te zapewnienia złożyć na piśmie. Spółka nie ma na terenie Gminy Witkowo projektów ogniw fotowoltaicznych, ale ma np. w Niechanowie.
Pan Przewodniczący poinformował przedstawicieli Spółki, że Komisja wyda opinię na temat budowy wiatraka w ww. miejscu, ale decyzję podejmie Burmistrz i ostatecznie Rada Miejska na sesji. Przedstawiciele Spółki zostaną o opinii i o decyzji poinformowani;

- p.Marcin Pośpiech poinformował, że w opracowaniu są nowe przepisy o zasadach lokalizacji elektrowni wiatrowych, po czym przedstawił wniosek p.Tomasza Sz. z Witkówka o opracowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – przeznaczenie terenu pod budowę elektrowni wiatrowej.
Po krótkiej dyskusji  wniosku p.Eugeniusza W. i wniosku p.Tomasza Sz. nie zaopiniowano;

- p.Marcin Pośpiech przypomniał, że swego czasu przedstawiał na posiedzeniach Komisji wnioski o uchwalenie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Przygotuje na sesję czerwcową projekty uchwał w tych sprawach;

- p.Piotr Janowicz przedstawił wniosek p.Barbary K. z Folwarku o wyrażenie zgody na budowę przydomowej oczyszczalni ścieków.
Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy wniosek;

- zapoznano się ze skierowanym do Rady Miejskiej wnioskiem p.Sylwii i Grzegorza D. z Chłądowa o udzielenie w ich trudnej sytuacji mieszkaniowej.
Stwierdzono, że Rada Miejska nie ma możliwości prawnych, by udzielić pomocy, tym bardziej że w przypadku wnioskodawców nie miało miejsca zdarzenie losowe. Pomocy może udzielić jedynie Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej;

- p.Ł u k a s z    G r a b o w s k i :
1/zgłosił  wniosek o naprawienie drogi gminnej w Małachowie Złych Miejsc, przy świetlicy wiejskiej (skrzyżowanie z drogą powiatową).

2/zgłosił zapytanie:jakie obowiązują zasady wynajmu słupów gminnych (na których wieszane są banery). Zapytanie zostało zadane w związku z tym, że gmina odmówiła wynajmu słupów przy ul.Park Kościuszki, jednemu z mieszkańców gminy.

3/wniosek o zamontowanie dodatkowego słupa ogłoszeniowego na targowisku miejskim.
W kontekście powyższego wniosku, p.Henryk Mucha przypomniał o zgłoszonym wcześniej przez siebie wniosku o zamontowanie na terenie gminy większej liczby tablic i słupów ogłoszeniowych;

- p.Paweł Skudzawski zgłosił wniosek o wykorzystanie słupów do zawieszania banerów, tylko na cele gminy;

- p.Grzegorz Kaźmierczak zgłosił wniosek o naprawę dróg powiatowych usytuowanych na terenie gminy Witkowo.
  


Ad.7.Od godz. 13,45 Komisja w obecności p.Tomasza Nowaka – Kierownika ZGK dokonała oględzin składowiska odpadów. Obejrzano m.in. część zrekultywowaną i część będącą w trakcie rekultywacji..
Stwierdzono, że teren składowiska jest dobrze utrzymany, wszędzie panuje porządek. Uwag nie zgłoszono.

Na tym posiedzenie zakończono – o godz. 14,45.

        Przewodniczący Komisji
            Ireneusz  Kwapich


Protokołowała:
H. Koźniewska

drukuj pobierz pdf    

wstecz