Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Gminy i Miasta Witkowo
Bip - Strona główna

Urząd Gminy i Miasta

Organy

Protokoły z sesji RM »

Protokoły z sesji RM - archiwum »

Sprawozdania z pracy Rady Miejskiej »

Dzienniki Ustaw i Monitory Polskie

Prawo lokalne

Zbiór prawa miejscowego... »

Finanse gminy

Opinie RIO... »

Projekty aktów normatywnych »

Strategia rozwoju

Plany i zamierzenia »

Ogłoszenia Burmistrza GiM Witkowo »

Informacje

Przetargi aktualne »

Przetargi zakończone »

Nabór pracowników »

Nabór kierowników i dyrektorów jednostek organizacyjnych »

Dane o stanie jednostek »

Nabór pracowników - jednostki podległe »

Sprawozdania z pracy jednostek »

Sprawozdania i informacje Burmistrza »

Sprawozdania z wykonania budżetu »

Spółki z udziałem gminy »

Protokoły z kontroli »

Raport o stanie gminy »

Co mogę załatwić w UGiM ? »

Rejestry i ewidencje »

Petycje »

Petycje do Rady Miejskiej »

Lobbing »

Ponowne wykorzystywanie »

Edukacja - dotacje »

Wzory dokumentów »

KARTY USŁUG »

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi »

Program Ochrony Środowiska i raporty »

Współpraca z organizacjami pozarządowymi »

Wyniki badań wody »

Interpelacje i zapytania radnych »

Plan polowań zbiorowych »

Obwieszczenia »

Preferencyjna sprzedaż węgla »

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Protokoły z posiedzeń komisji RM - archiwum: Protokoł 41/13 z posiedzenia Komisji Rolnictwa...RM z dnia 20.12.2013r.

Nr ORr.0012.3.11.2013


PROTOKOŁ Nr 41/13

z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Przestrzegania Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Witkowie, odbytego w dniu 20 grudnia 2013r. o godz. 10,00 w sali narad Urzędu Gminy i Miasta, pod przewodnictwem p.Ireneusza Kwapicha - Przewodniczącego Komisji

Uczestniczący w posiedzeniu członkowie Komisji – zgodnie z listą obecności, stanowiącą załącznik do niniejszego protokołu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

- p.Marian Gadziński   Zastępca Burmistrza Gminy i Miasta
- p.Elżbieta Kiełpińska   Sekretarz Gminy i Miasta
- p.Halina Rzepecka   Skarbnik Gminy i Miasta
- p.Justyna Dzionek-Przybyszewska Kierownik Referatu Rozwoju Lokalnego w UGiM
- p.Ryszard Nowakowski   Prezes Gminnej Spółki Wodnej w Witkowie
- p.Anita Frańczak   inspektor w Urzędzie Gminy i Miasta
- p.Piotr Janowicz   inspektor w Urzędzie Gminy i Miasta
- p.Stanisław Antoszczyszyn  inspektor w Urzędzie Gminy i Miasta

Otwarcia posiedzenia dokonał p.Ireneusz Kwapich – Przewodniczący Komisji. Powitał zebranych, stwierdził na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu uczestniczy wymagane quorum, po czym spytał o ewentualne uwagi do projektu porządku posiedzenia.
Uwag nie zgłoszono, przyjęto porządek posiedzenia w brzmieniu:

Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia, stwierdzenie quorum, ustalenie porządku posiedzenia.
2.Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
3.Informacja o pracach konserwacyjnych prowadzonych na terenie działania Gminnej Spółki Wodnej w Witkowie.
4.Informacja o realizacji inwestycji na terenie gminy – głównie w zakresie działalności Komisji.
5.Zaopiniowanie tematów, mających być przedmiotem obrad sesji grudniowej.
6.Informacja o realizacji wniosków, zgłoszonych przez Komisję.
7.Inne sprawy.


Ad.1.Jak wyżej.

Ad.2.Protokoł z poprzedniego posiedzenia przyjęto jednomyślnie, po indywidualnym odczytaniu.

Ad.3.Informację o działaniu Gminnej Spółki Wodnej w Witkowie przedstawił Prezes Spółki – p.Ryszard Nowakowski. Poinformował m.in., że Spółka działa na obszarze 7,5 tys.ha. Budżet Spółki na 2013 rok wynosi 317.970,-zł. Spółka otrzymała dotację w wysokości 15 tys.zł z budżetu gminy i 13 tys.zł z budżetu Powiatu, jest też dotacja z województwa. Ściągalność opłat wynosi 71%, sprawy zaległości przekazywane są do egzekucji administracyjnej i są już tego pozytywne efekty. Mimo stosunkowo niewysokiej ściągalności, Spółka wykonała dużo zadań.
W tematycznej dyskusji p.Nowakowski udzielił odpowiedzi na pytania członków Komisji.


Ad.4.Informację o realizacji inwestycji na terenie gminy i miasta przedstawiła z tematycznym komentarzem p.Justyna Dzionek-Przybyszewska – Kierownik Referatu Rozwoju Lokalnego w Urzędzie Gminy i Miasta.


Ad.5.W punkcie tym zaopiniowano następujące tematy, mające być przedmiotem obrad sesji Rady Miejskiej, planowanej na dzień 27 grudnia br.:

a/p.Łukasz Grabowski przedstawił opracowany przez siebie projekt Oświadczenia Rady Miejskiej dotyczący stanowiska Rady w kwestii upamiętnienia 95. rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego.
Po krótkiej dyskusji nad treścią ww. Oświadczenia, Komisja większością głosów (4 „za”, 2 przeciw, 1 wstrzymujący się), zaakceptowała przedstawienie przedmiotowego Oświadczenia na sesji;

b/p.Halina Rzepecka – Skarbnik Gminy i Miasta omówiła proponowane zmiany w budżecie gminy na 2013r. i w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2013-2024. W związku z pytaniem p.Henryka Muchy dlaczego nie wykonano nagłośnienia hali sportowej, pani Skarbnik wyjaśniła, że środki na ten cel były w budżecie rezerwowane, nie zna przyczyny niewykonania, ale wie, że zadanie to zostanie wykonane w 2014 roku.
Innych uwag nie zgłoszono;

c/p.Piotr Janowicz omówił projekty następujących uchwał:
1/ dot. zmiany Statutu Związku Gmin Powidzkiego Parku Krajobrazowego.
 Proponuje się zrezygnować z pobierania wynagrodzenia i diet przez przedstawicieli gmin w Związku;
2/ dot.prac pielęgnacyjnych drzew (40 dębów) w OW w Skorzęcinie;
3/ dot.wymagań dla przedsiębiorców w zakresie działalności – opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych (zmiana przepisów);
4/ dot.wymagań dla przedsiębiorców w zakresie działalności – ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenia schronisk itd.(zmiana przepisów).
Powyższe projekty Komisja zaopiniowała pozytywnie.
W kontekście projektu uchwały o zmianie Statutu Związku Gmin Powidzkiego Parku Krajobrazowego, p.Grzegorz Kaźmierczak pytał o korzyści wynikające dla gminy z racji członkostwa w tym Związku.
Odpowiedzi udzielił pan Janowicz;
d/p.Piotr Janowicz przedstawił projekt uchwały dotyczący ustalenia opłaty za przyjmowanie odpadów na składowisku odpadów w Chłądowie. Podwyższenie obecnej opłaty jest związane ze zmianą przepisów, zgodnie z którymi od 23 stycznia 2014 roku winien być inny zarządzający ( obecnie jest ZGK). Kalkulacji opłaty dokonano po rozstrzygnięciu przetargu na zarządzanie składowiskiem, wynosi ona 184,-zł + podatek VAT.
W tematycznej dyskusji p.Eugeniusz Czaplicki wyraził obawy, że podwyżka ww. opłaty spowoduje podwyższenie opłaty ponoszonej przez mieszkańców. Dodał, że Gmina winna mieć pewne korzyści finansowe z tytułu funkcjonowania składowiska, a przynajmniej nie ponosić strat.
Projekt uchwały Komisja zaopiniowała pozytywnie;
 
e/p.Stanisław Antoszczyszyn przedstawił projekt Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2014 rok. Na realizację zadań w przedmiotowym Programie zaplanowano kwotę 190tys.zł, natomiast na realizację zadań związanych ze zwalczaniem narkomanii, planuje się 10tys.zł. Pan Antoszczyszyn poinformował również, że na końcu stycznia będzie wiadomo dokładnie ile środków zostanie pozyskanych za zezwolenia na sprzedaż alkoholu i w związku z tym powyższa kwota Programu może ulec zmianie, najprawdopodobniej podwyższeniu.
W kontekście powyższego Programu, p.Eugeniusz Czaplicki poruszył sprawę funkcjonowania świetlic środowiskowych, pytał o zatrudnienie terapeuty, o skład Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, o Zespół Interdyscyplinarny. Proponował również, by dofinansować w wys. 50% dwie imprezy sportowe w Ruchocinku.
Natomiast p.Łukasz Grabowski wskazał na celowe zwiększenie środków na półkolonie.
Pan Antoszczyszyn udzielił odpowiedzi na powyższe pytania i wyjaśnił, że w ciągu roku można dokonać zmian omawianego Programu.
Projekt Programu Komisja zaopiniowała pozytywnie;

f/Komisja pozytywnie i bez uwag zaopiniowała projekt Planu Pracy Rady Miejskiej na okres od stycznia 2014r. do końca kadencji;

g/w podpunkcie tym zapoznano się z projektem Planu Pracy Komisji na okres od stycznia 2014r. do końca kadencji.
W krótkiej dyskusji postanowiono zrezygnować z organizacji posiedzenia w lipcu.
Opracowany Plan zostanie przedstawiony Radzie Miejskiej do zatwierdzenia;
 
h/p.Anita Frańczak omówiła projekt uchwały dotyczący sprzedaży działki w Witkowie, usytuowanej w rejonie ul.Cmentarnej (pow. 1676m2).
Przedmiotowy projekt zaopiniowano pozytywnie.


Ad.6.Pan Marian Gadziński – Zastępca Burmistrza Gminy i Miasta przedstawił członkom Komisji sposób realizacji wniosków, zgłoszonych na posiedzeniach Komisji w ostatnich miesiącach.
Następnie wywiązała się dyskusja nad wnioskiem p.Eugeniusza Czaplickiego o zorganizowanie zawodów sportowych drużyn OSP. Większość członków Komisji opowiedziała się za organizacją takich zawodów. Ustalono wrócić do tego tematu w przyszłym roku.


Ad.7.W punkcie tym poruszono następujące sprawy:

- p.Piotr Janowicz przedstawił:
1/wniosek p.Zenona G. z Wiekowa o wyrażenie zgody na budowę przydomowej oczyszczalni ścieków;
2/wniosek p.Piotra P. o wyrażenie zgody na budowę przydomowej oczyszczalni ścieków na działce w Chłądowie.
Obydwa wnioski Komisja zaopiniowała pozytywnie;

- zapoznano się z pismem p.Stefana M. z Witkowa dot. m.in. zmiany nazwy części Skweru im. Stanisława Gaworzewskiego.
Pan Adam Kowalski podzielił stanowisko zawarte w przedmiotowym piśmie, pozostali członkowie Komisji nie wyrazili opinii w tym przedmiocie;

- zapoznano się z pismem OSP w Witkowie o dofinansowanie „III Zawodów w Ratownictwie Ochotniczych Straży Pożarnych KSRG Powiatu Gnieźnieńskiego” w 2014r. w OW w Skorzęcinie.
Pan Adam Kowalski proponował zaprosić Naczelnika OSP na jedno z kolejnych posiedzeń Komisji, by porozmawiać na temat potrzeb finansowych na powyższy cel.
W kontekście omawianego pisma, p.Henryk Mucha wskazał na celowość zorganizowania w maju zawodów dla wszystkich OSP z terenu gminy i miasta Witkowo.
Ustalono zaprosić Naczelnika OSP na styczniowe posiedzenie Komisji Rolnictwa;

- p.Elżbieta Kiełpińska – Sekretarz Gminy i Miasta omówiła projekt zarządzenia Burmistrza na temat ustanowienia wyróżnienia „Zasłużony dla Gminy i Miasta Witkowo”, Statuetką średniowiecznego Rycerza Wita.
Następnie wywiązała się dyskusja.
Pan Łukasz Grabowski w długim wystąpieniu krytycznie odniósł się do ww. projektu Statuetki. Stwierdził m.in., że Rycerz Wit to niepewna historycznie postać, należałoby odchodzić od pogaństwa, akcentować chrześcijańskie symbole np. św. Witold, sięgać po bardziej współczesne autorytety jak np. Powstańcy Wielkopolscy, Adam Borys, czy pełniący od 1990r. funkcję Burmistrza Leon Byttner.
Ustosunkowując się do powyższego, pani Sekretarz stwierdziła m.in., że nazwa projektowanego wyróżnienia powinna mieć charakter uniwersalny. W przyjętej nazwie wyróżnienia „Wyróżniony Statuetką Rycerza Wita” dla osób zasłużonych, za wybitne osiągnięcia w dziedzinach mających szczególne znaczenie dla rozwoju i promocji Gminy, nawiązujemy do etosu rycerskiego, który jest niepisanym kodeksem pozytywnych (określanych ogólnie jako „honorowych”, „prawych” zachowań i postaw między innymi: szlachetności, odwagi, dzielności, honoru, prawości, opiekuńczości wobec słabszych np. kobiet i dzieci). Na rycerzy pasowano osoby wielu zalet, oni to w uznaniu za swoje zasługi otrzymywali nadania posiadłości ziemskich, które zagospodarowywali zakładając swoje siedliska – przyszłe osady, zaczątki przyszłych osiedli (miast). Rycerz był przede wszystkim chrześcijaninem i jego świętym obowiązkiem była walka z poganami oraz ich nawracanie. Etymologicznie nazwa Witkowo pochodzi od imienia Witek, zdrobnienie od Witosław, które to imię pojawiło się już w 1136r. w bulii gnieźnieńskiej papieża Innocentego II. W związku z powyższym przyjęcie takiej nazwy dla projektowanego wyróżnienia, jest jak najbardziej zasadne, jest przejawem dbałości o dobry wizerunek gminy. W świadomości witkowian, postać Wita już zaistniała, m.in. w związku z ustanowionym przez Radę Miejską kilkanaście lat temu tytułem „Honorowego Obywatela Gminy i Miasta Witkowo” i usytuowaniem postaci Rycerza na terenie Skweru im. Stanisława Gaworzewskiego. Pani Sekretarz przypomniała również, że to Radni wnioskowali o podjęcie tematu mniej sformalizowanego wyróżnienia dla zasłużonych organizacji, stowarzyszeń czy zespołów. Do opracowanego projektu Radni mogą zgłaszać uwagi i wnioski;

- p.Adam Kowalski poinformował, że od kilku dni nie świecą lampy oświetlenia ulicznego w Mielżynie.


Na tym posiedzenie zakończono – o godz. 13,00.


         Przewodniczący Komisji
              Ireneusz  Kwapich

 

Protokołowała:
H. Koźniewska

drukuj pobierz pdf    

wstecz