Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Gminy i Miasta Witkowo
Bip - Strona główna

Urząd Gminy i Miasta

Organy

Protokoły z sesji RM »

Protokoły z sesji RM - archiwum »

Sprawozdania z pracy Rady Miejskiej »

Dzienniki Ustaw i Monitory Polskie

Prawo lokalne

Zbiór prawa miejscowego... »

Finanse gminy

Opinie RIO... »

Projekty aktów normatywnych »

Strategia rozwoju

Plany i zamierzenia »

Ogłoszenia Burmistrza GiM Witkowo »

Informacje

Przetargi aktualne »

Przetargi zakończone »

Nabór pracowników »

Nabór kierowników i dyrektorów jednostek organizacyjnych »

Dane o stanie jednostek »

Nabór pracowników - jednostki podległe »

Sprawozdania z pracy jednostek »

Sprawozdania i informacje Burmistrza »

Sprawozdania z wykonania budżetu »

Spółki z udziałem gminy »

Protokoły z kontroli »

Raport o stanie gminy »

Co mogę załatwić w UGiM ? »

Rejestry i ewidencje »

Petycje »

Petycje do Rady Miejskiej »

Lobbing »

Ponowne wykorzystywanie »

Edukacja - dotacje »

Wzory dokumentów »

KARTY USŁUG »

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi »

Program Ochrony Środowiska i raporty »

Współpraca z organizacjami pozarządowymi »

Wyniki badań wody »

Interpelacje i zapytania radnych »

Plan polowań zbiorowych »

Obwieszczenia »

Preferencyjna sprzedaż węgla »

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Protokoły z posiedzeń komisji RM - archiwum: Protokoł 40/13 z posiedzenia Komisji Finansów...RM z dnia 9.12.2013r.

Nr ORr.0012.2.11.2013

PROTOkOŁ Nr 40/13

z posiedzenia Komisji Finansów i Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Rady Miejskiej w Witkowie, odbytego w dniu 9 grudnia 2013r. o godz. 10,00 w sali narad Urzędu Gminy i Miasta, pod przewodnictwem p.Grzegorza Kaźmierczaka – Przewodniczącego Komisji

Uczestniczący w posiedzeniu członkowie Komisji – zgodnie z listą obecności, stanowiącą załącznik do niniejszego protokołu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

- p.Krzysztof Szkudlarek   Burmistrz Gminy i Miasta
- p.Halina Rzepecka    Skarbnik Gminy i Miasta
- p.Bogusław Mołodecki    Przewodniczący Rady Miejskiej 
- p.Anna Pawluk     Dyrektor Szkoły Podstawowej w Witkowie
      im.Lotnictwa Polskiego
- p.Urszula Potaś    Dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego
      w Mielżynie im.Powstańców Wlkp.
- p.Ewa Skrzypska    Dyrektor Przedszkola Miejskiego „Bajka”
- p.Marian Łukowski    Dyrektor Gimnazjum im.Adama Borysa
- p.Marcin Pośpiech    inspektor w Urzędzie Gminy i Miasta

 Otwarcia posiedzenia dokonał p.Grzegorz Kaźmierczak – Przewodniczący Komisji. Powitał zebranych, stwierdził na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu uczestniczy wymagane quorum, po czym spytał o ewentualne uwagi do projektu porządku posiedzenia.

 Uwag nie zgłoszono, przyjęto porządek w brzmieniu:

Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia, stwierdzenie quorum, ustalenie porządku posiedzenia.
2.Zapoznanie się z opiniami i wnioskami innych Komisji Rady dot. projektu budżetu gminy i miasta na 2014r. i projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej, wypracowanie własnej opinii nas temat projektów oraz opracowanie ewentualnych wniosków w sprawie zmian w projekcie budżetu.
3.Zapoznanie się z sytuacją finansową placówek oświatowych. Zapoznanie się z planami finansowymi szkół i przedszkoli na 2014r.
4.Informacja dotycząca miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
5.Inne sprawy.

 

Ad.1.Jak wyżej.


Ad.2.Opinię Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Przestrzegania Porządku Publicznego na temat projektu budżetu na 2014r. i projektu WPF odczytał p.Ireneusz Kwapich – Przewodniczący tej Komisji.
Opinię Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Opieki Społecznej na temat ww. dokumentów, odczytał p.Piotr Jóźwik – Przewodniczący tej Komisji.
Obydwie Komisje pozytywnie zaopiniowały przedmiotowe projekty, z tym że członek Komisji Rolnictwa zgłosił do projektu budżetu wniosek o wykonanie boiska do koszykówki, przy ul.Łąkowej w Witkowie.

Pan Grzegorz Kaźmierczak przypomniał, że Komisja Finansów analizowała wstępnie przedmiotowe projekty na posiedzeniu 27 listopada br. Po czym oddał głos p.Halinie Rzepeckiej – Skarbnikowi Gminy i Miasta.

Pani Skarbnik omówiła projekt budżetu z tematycznym komentarzem.

Następnie wywiązała się tematyczna dyskusja.

W związku z pytaniem p.Marka Sucholasa o dofinansowanie działalności Klubu Sportowego „Vitcovia”, pani Skarbnik wyjaśniła, że zgodnie z obowiązującymi przepisami, zostanie ogłoszony konkurs ofert, na realizację zadań publicznych, m.in. z zakresu kultury fizycznej. Środki finansowe na ten cel są w projekcie budżetu zarezerwowane. Jednak do konkursu mogą przystąpić również inne podmioty.

Następnie p.Marek Sucholas w kontekście planowanej modernizacji oświetlenia ulicznego na ul.Warszawskiej w Witkowie pytał, czy nie lepiej byłoby poczekać z tym zadaniem i wykonać je wspólnie z założeniem sieci gazowej. Dodał, że należy tak koordynować zadania inwestycyjne, by nie trzeba było „rozbierać” nowych inwestycji. Jako przykład podał planowaną na ul.Oświatowej sieć gazową, gdzie stosunkowo niedawno ułożono chodnik.
Ustosunkowując się do powyższego pan Burmistrz sprostował informację o ul.Oświatowej – na której sieć gazowa nie jest planowana (prawdopodobnie to pomyłka geodety). Następnie stwierdził m.in., że przygotowania do modernizacji oświetlenia na ul.Warszawskiej idą w dobrym kierunku, modernizowana będzie sieć energetyczna znacznej części miasta (w tym roku – ul.Północna i Łąkowa).

Pan Tomasz Radacz wskazał na konieczność nadzorowania przebiegu sieci gazowej, układania tej sieci bezkolizyjnie, a w razie potrzeby dokonanie jej przeprojektowania. Dodał, że mieszkańcy obawiają się awarii, gdy sieci różnych inwestycji biegną blisko siebie.
Pan Burmistrz wyjaśnił m.in., że na terenach miejskich jest coraz mniej miejsca, by zmieścić się ze wszystkimi sieciami. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, sieć gazowa musi być umiejscowiona w odległości 0,5m od innych sieci. Sprawa gazyfikacji jest na bieżąco monitorowana z Zakładem Gospodarki Komunalnej, w razie potrzeby sugeruje się zmianę przebiegu sieci. Większą odpowiedzialność w tym zakresie powinni ponosić geodeci.

Członkowie Komisji poruszyli ponadto następujące sprawy:
- sprawę zapoznania Radnych z wizualizacją Centrum Kultury (p.Ł.Grabowski);
- sprawę celowości zwiększenia środków na uzupełnienie na wsiach lamp oświetlenia ulicznego (p.G.Kaźmierczak);
- sprawę doprowadzenia wody do posesji w Skorzęcinie-Piłce (p.Kaźmierczak);
- sprawę częstych awarii wodociągu na ul.Szkolnej (p.M.Sucholas);
- sprawę poprawy nawierzchni ul.Cmentarnej.

Podsumowując wyniki analizy projektu budżetu, Komisja uznała projekt budżetu gminy i miasta na 2014r. za skonstruowany właściwie i zaopiniowała go jednogłośnie pozytywnie, proponując wprowadzić wnioskowaną przez członka Komisji Rolnictwa zmianę.
Wypracowana przez Komisję Opinia stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Zgodnie z obowiązującą procedurą uchwalania budżetu, przedmiotowa Opinia wraz z Opiniami pozostałych Komisji, zostanie przekazana Burmistrzowi Gminy i Miasta.


Ad.3.Informacje o sytuacji finansowej na koniec roku oraz plany finansowe na 2013r. przedstawili kolejno:

1/p.Marian Łukowski – Dyrektor Gimnazjum im.Adama Borysa w Witkowie.
Pan Dyrektor poinformował, że środków na wynagrodzenia z pewnością wystarczy. Natomiast pozostałe na  różnych paragrafach „końcówki” środków planuje skumulować na zakup rolet (zgodnie z zaleceniem Sanepid-u). Niepokoi go należność za energię elektryczną, ponieważ wpłynęły dopiero dwa zaległe rachunki, za okres letni. Ma to związek ze zmianą dostawcy energii. Po zmianie ogrzewania olejowego na gazowe, nie ma problemów z zakupem opału i zaoszczędzono ok. 50tys.zł. Następnie p.Dyrektor poinformował o planie finansowym szkoły na 2014r. i dokonanych w tym planie umniejszeniach ze strony gminy (umniejszono m.in. środki na energię i środki na remonty). Na 2014r. planował w ramach zakupu materiałów m.in. wymianę krzeseł, rolety, wymianę siatek na hali sportowej i ma nadzieję, że środków wystarczy. Gorzej przedstawia się sytuacja z remontami. Zgodnie z zaleceniem Sanepid-u planował malowanie blachy na hali i malowanie klatki schodowej. Na zakończenie swej wypowiedzi, pan Dyrektor zaprosił Radnych do obejrzenia Szkoły.

2/p.Ewa Skrzypska – Dyrektor Przedszkola Miejskiego „Bajka” w Witkowie.
Pani Dyrektor poinformowała, że w 2013r. wydatkowano środki w wys. 2.717.970,-zł, zgodnie z planem finansowym, w sposób celowy i oszczędny. Większość środków zostanie wykorzystana. Z płac pozostanie ok. 8tys.zł i środki te zostaną zwrócone do budżetu gminy. Ważniejsze wydatki to meble, energia, gaz (ul.Powstańców Wlkp. – 30tys.zł, ul.Jasna – 61tys.zł), remonty 12tys.zł (wymalowanie 3 sal). Na 2014 rok planowane są m.in. nowe szatnie, kąciki, szafy, meble do składnicy akt. Na remonty planowana jest kwota 66tys.zł, w ramach których planuje się m.in. remont kapitalny dachu na budynku przy ul.Powstańców Wlkp., malowanie korytarzy, cyklinowanie parkietów. W związku z zaleceniem Sanepid-u, wnioskuje o wykonanie z rezerwy budżetowej remontu 4 łazienek w budynku Przedszkola przy ul.Powstańców Wlkp. Wnioskowała również do Burmistrza o wykonanie podjazdu dla niepełnosprawnych i przekazała Burmistrzowi zalecenia wynikające z kontroli przeprowadzonej przez Państwową Straż Pożarną. Pani Dyrektor poinformowała również, że zgodnie z zaleceniami Sanepid-u, do 30 sierpnia 2014r. konieczne jest wykonanie remontu bloku żywieniowego w budynku przy ul.Jasnej, na który obecnie nie ma środków. Zaprosiła Radnych do obejrzenia budynku Przedszkola przy ul.Powstańców Wlkp. i budynku przy ul.Jasnej.

3/p.Anna Pawluk – Dyrektor Szkoły Podstawowej im.Lotnictwa Polskiego w Witkowie.
Pani Dyrektor poinformowała m.in., że określone w planie finansowym szkoły środki, zaspokoją niezbędne potrzeby. Na sesji listopadowej Rada pozytywnie rozpatrzyła wniosek Szkoły o zwiększenie środków na usługi. Będą również przeniesienia środków między paragrafami. Nie na wszystkie remonty środków starczyło, ale zakupiono m.in. meble. Plan finansowy Szkoły na 2014r. został przez gminę okrojony choć potrzeby są większe, ale jak ją poinformował pan Burmistrz i pani Skarbnik, w trakcie roku niektóre zadania będą do budżetu wprowadzane. Szkoła ma dużo potrzeb remontowych, szczególnie w budynku „A”, np. sanitariaty przy powstałej świetlicy szkolnej. Pani Dyrektor poinformowała również o zaleceniach po kontroli przeprowadzonej przez Państwową Straż Pożarną.

4/p.Urszula Potaś – Dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Mielżynie.
Pani Dyrektor poinformowała, że Szkoła realizuje wydatki zgodnie z finansowym planem. Od września br. sytuacja się zmieniła, ponieważ powstał nowy oddział i zatrudniono w związku z tym nowego nauczyciela. Szkoła otrzymała dodatkowe środki na ten cel. Występują w stosunku do potrzeb drobne braki na usługach, ale zostaną dokonane przesunięcia między paragrafami. Ponieważ remonty wykonywano sukcesywnie (np. wymiana mebli), na 2014 rok nie ma dużych potrzeb w tym zakresie. Konieczna będzie wymiana komputerów, a przyszłościowo trzeba będzie pomyśleć o odnowieniu elewacji na budynku szkoły. Istniejący przy szkole plac zabaw nie jest przystosowany dla małych dzieci, dlatego w trakcie roku będzie wnioskować do Burmistrza o utworzenie dodatkowego placu zabaw dla przedszkolaków. Pani Dyrektor poinformowała również, że po zmianie ogrzewania na gazowe, będą oszczędności.

Nawiązując do wypowiedzi Przewodniczącego Rady Miejskiej na listopadowej sesji, p.Łukasz Grabowski zwrócił się do Dyrektorów z pytaniem o ich zdanie na temat prowadzenia szkół przez stowarzyszenia i czy generowałoby to dla gminy oszczędności.

Pan Marian Łukowski stwierdził m.in., że w przypadku zatrudnienia nauczycieli w oparciu o Kodeks Pracy, a nie na podstawie Karty Nauczyciela, wynagrodzenia są mniejsze. Ale można się tu zastanowić nad jakością pracy, więc trudno powiedzieć, czy jest to dobry kierunek. Z samej subwencji oświatowej trudno szkoły utrzymać, zobaczymy jak poradzi sobie finansowo Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Gorzykowie.
W związku z uwagą p.Urszuli Potaś, że możnaby dokonać rozeznania, jak sprawa oświaty wygląda w innych krajach, p.Przewodniczący Komisji poinformował, że w Belgii nie ma szkół państwowych, choć Państwo oświatę dofinansowuje.

Pani Anna Pawluk zwróciła się do członków Komisji z pytaniem, jaka jest opinia Radnych na temat powierzenia prowadzenia szkół stowarzyszeniom.

Radni stwierdzili, że nie wypracowali jeszcze opinii na powyższy temat, ale oczywiście placówki oświatowe będą się bronić przed takim scenariuszem.

W kontekście ww. sprawy i sprawy wynagrodzeń nauczycieli, p.Marian Łukowski i p.Anna Pawluk poinformowali, że od 2009r. tj. po wprowadzeniu stopni awansu zawodowego nauczycieli, pensje nauczycieli wzrosły i większe są różnice między poszczególnymi stopniami. We wcześniejszych latach uzyskanie awansu zawodowego było bardzo trudne.

Ad.4.Informację o zaawansowaniu prac przy opracowywaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego omówił z tematycznym komentarzem p.Marcin Pośpiech. Udzielił również odpowiedzi na pytania członków Komisji.


Ad.5.W punkcie tym poruszono następujące sprawy:

- p.Adam Kowalski zgłosił wniosek, by na stronie internetowej Urzędu Gminy i Miasta umieścić informacje z numerami alarmowymi telefonów, by mieszkańcy wiedzieli gdzie (po godzinach pracy) można uzyskać pomoc w razie np. śnieżycy, zasypania drogi itp. ;

- p.Łukasz Grabowski poinformował, że na stronie internetowej Urzędu Gminy i Miasta nie działa przekierowanie na stronę internetową Sali Historii;

- z p.Przewodniczącym Rady Miejskiej dyskutowano na temat szkół w kontekście ewentualnej zmiany organu prowadzącego;

- odnosząc się do przedstawionego przez p.Grabowskiego projektu uchwały dotyczącej upamiętnienia 95. rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego (ustanowienie roku 2014 rokiem obchodów tej rocznicy), p.Przewodniczący Rady zwrócił uwagę, że rok 2013 jest rokiem obchodów tej rocznicy i obchody te już się kończą. Celowe byłoby podjęcie takiej uchwały za 5 lat, na 100-lecie wybuchu.
Wobec powyższego p.Grabowski stwierdził, że dokona w projekcie odpowiednich zmian.


Na tym posiedzenie zakończono – 12,20.


         Przewodniczący Komisji
            Grzegorz Kaźmierczak


Protokołowała:
H.Koźniewska

drukuj pobierz pdf    

wstecz