Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Gminy i Miasta Witkowo
Bip - Strona główna

Urząd Gminy i Miasta

Organy

Protokoły z sesji RM »

Protokoły z sesji RM - archiwum »

Sprawozdania z pracy Rady Miejskiej »

Dzienniki Ustaw i Monitory Polskie

Prawo lokalne

Zbiór prawa miejscowego... »

Finanse gminy

Opinie RIO... »

Projekty aktów normatywnych »

Strategia rozwoju

Plany i zamierzenia »

Ogłoszenia Burmistrza GiM Witkowo »

Informacje

Przetargi aktualne »

Przetargi zakończone »

Nabór pracowników »

Nabór kierowników i dyrektorów jednostek organizacyjnych »

Dane o stanie jednostek »

Nabór pracowników - jednostki podległe »

Sprawozdania z pracy jednostek »

Sprawozdania i informacje Burmistrza »

Sprawozdania z wykonania budżetu »

Spółki z udziałem gminy »

Protokoły z kontroli »

Raport o stanie gminy »

Co mogę załatwić w UGiM ? »

Rejestry i ewidencje »

Petycje »

Petycje do Rady Miejskiej »

Lobbing »

Ponowne wykorzystywanie »

Edukacja - dotacje »

Wzory dokumentów »

KARTY USŁUG »

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi »

Program Ochrony Środowiska i raporty »

Współpraca z organizacjami pozarządowymi »

Wyniki badań wody »

Interpelacje i zapytania radnych »

Plan polowań zbiorowych »

Obwieszczenia »

Preferencyjna sprzedaż węgla »

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Protokoły z posiedzeń komisji RM - archiwum: Protokoł Nr 40/13 z posiedzenia Komisji Rolnictwa...RM z dnia 26.XI.2013r.

Nr ORr.0012.3.10.2013

PROTOKOŁ Nr 40/13

z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Przestrzegania Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Witkowie, odbytego w dniu 26 listopada 2013r. o godz. 10,00 w sali narad Urzędu Gminy i Miasta, pod przewodnictwem p.Ireneusza Kwapicha - Przewodniczącego Komisji

Uczestniczący w posiedzeniu członkowie Komisji – zgodnie z listą obecności, stanowiącą załącznik do niniejszego protokołu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

- p.Krzysztof Szkudlarek  Burmistrz Gminy i Miasta
- p.Elżbieta Kiełpińska   Sekretarz Gminy i Miasta
- p.Halina Rzepecka   Skarbnik Gminy i Miasta
oraz inspektorzy w Urzędzie Gminy i Miasta p.p.: Barbara Kałużna, Sylwia Mietlicka, Anita Frańczak, Piotr Janowicz, Stanisław Antoszczyszyn, Marcin Pośpiech

Otwarcia posiedzenia dokonał p.Ireneusz Kwapich – Przewodniczący Komisji. Powitał zebranych, stwierdził na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu uczestniczy wymagane quorum, po czym spytał o ewentualne uwagi do projektu porządku posiedzenia.

Uwag nie zgłoszono, przyjęto porządek w brzmieniu:

Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
3.Zaopiniowanie tematów, mających być przedmiotem obrad sesji listopadowej.
4.Zaopiniowanie projektu budżetu gminy i miasta na 2014r. i projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2014-2025.
5.Informacja o wykorzystaniu dofinansowań na przydomowe oczyszczalnie ścieków.
6.Inne sprawy (m.in. informacja dot. miejsc pamięci narodowej – realizacja wniosku zgłoszonego na poprzednim posiedzeniu).

Ad.1.Jak wyżej.


Ad.2.Protokoł z poprzedniego posiedzenia przyjęto jednomyślnie, po indywidualnym zapoznaniu się z jego treścią.

Ad.3.W punkcie tym zaopiniowano następujące tematy, mające być przedmiotem obrad sesji Rady Miejskiej, planowanej na 29 listopada br.:
a/ członkowie Komisji posługując się przygotowanym przez p.Barbarę Kałużną materiałem pomocniczym w formie zestawienia stawek podatkowych obowiązujących w 2013r., stawek maksymalnych na 2014r. oraz propozycji Burmistrza na 2014r. – wypracowali propozycje stawek podatkowych i opłat lokalnych na 2014r.: podatek rolny, podatek od nieruchomości i opłata targowa. Zapoznali się również z pozytywną Opinią Wielkopolskiej Izby Rolniczej, na temat proponowanej stawki podatku rolnego. W ramach podatku rolnego poddano pod głosowanie zgłoszoną przez p.Łukasza Grabowskiego stawkę w wysokości 43,-zł i stawkę proponowaną przez p.Burmistrza – w wys. 45,-zł. Za stawką 43,-zł głosowało 3 Radnych, natomiast za stawką 45,-zł – 5 Radnych, wobec czego przyjęto propozycję p.Burmistrza. W ramach opłaty targowej, poddano pod głosowanie dwie propozycje stawek „dziennie za sprzedaż z pojazdów i na straganach (mała gastronomia)”: w wys. 16,-zł i 14,-zł. Większością 6 głosów, przyjęto stawkę 16,-zł (za stawką 14,-zł głosowało 2 Radnych).
Przedmiotowe zestawienie stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Następnie p.Kałużna poinformowała o propozycji Burmistrza, by opłatę miejscową tzw. klimatyczną (1,zł i 0,50zł) i podatek od środków transportowych pozostawić bez zmian. Jeśli Rada wyrazi na to zgodę, obowiązywać będą w tym zakresie uchwały podjęte w poprzednich
latach. Z uwagi jednak na zmianę przepisów, został przygotowany projekt uchwały w sprawie ustalenia miejscowości, w której pobiera się opłatę miejscową (Skorzęcin). Wcześniej taką miejscowość wyznaczał Wojewoda, a obecnie uprawnienia te posiadają rady gmin.
Komisja zaakceptowała ww. propozycję Burmistrza, by pozostawić opłatę miejscową i stawki podatku od środków transportowych w dotychczasowej wysokości. Również pozytywnie zaopiniowano projekt uchwały dotyczący ustalenia miejscowości, w której pobiera się opłatę miejscową.
Następnie pani Kałużna poinformowała o propozycji p.Burmistrza, by odstąpić od pobierania opłaty od posiadania psów, wobec czego przedstawia Radnym projekt uchwały uchylającej uchwałę z 2007r. Egzekwowanie omawianej opłaty jest trudne, między innymi z powodu braku ewidencji osób posiadających psy. Jest to opłata fakultatywna, może, ale nie musi być pobierana, gminy ościenne z tej opłaty zrezygnowały.
W kontekście powyższej opłaty, p.Grzegorz Kaźmierczak zgłosił   w n i o s e k    o rozważenie wprowadzenia w gminie Witkowo obowiązku czipowania psów.
Komisja większością głosów (4 za odstąpieniem, 2 przeciw, 2 wstrzymujące się) pozytywnie odniosła się do propozycji odstąpienia od pobierania ww. opłaty;

b/p.Barbara Kałużna przedstawiła projekt uchwały dotyczący ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały z 2009r. o inkasie podatków. Uchwała była kilkakrotnie zmieniana (ostatni raz w 2012r.), w związku ze zmianą sołtysów – inkasentów podatków, a to zgodnie z nowymi przepisami, rodzi obowiązek ogłoszenia tekstu jednolitego.
Uwag nie zgłoszono;

c/protokolantka omówiła projekt uchwały dotyczący tekstu jednolitego uchwały z 2008r. o Statutach Osiedli. Ogłoszenie tekstu jednolitego jest konieczne, ponieważ w 2012r. zostały zmienione Statuty Osiedli Nr 3 i Nr 5. Statuty pozostałych Osiedli, pozostały bez zmian.
Uwag nie zgłoszono;

d/p.Stanisław Antoszczyszyn poinformował, że w dniach od 4 do 18 listopada br. trwały konsultacje społeczne na temat projektu Programu współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami, a w dniu 14 listopada odbyło się na temat ww. projektu spotkanie władz samorządowych z organizacjami pozarządowymi. Po czym p.Antoszczyszyn poinformował o zgłoszonych w trakcie konsultacji wnioskach i uwagach. Wnioski i uwagi dotyczyły m.in. sfinansowania szczepień przeciwko grypie dla mieszkańców gminy powyżej 65. roku życia, sfinansowania kosztów przejazdu na turnusy rehabilitacyjne, zorganizowanie „białych niedziel”. Wnioski dot. szczepień i kosztów przejazdu na turnusy rehabilitacyjne, nie zyskały akceptacji Komisji.
Następnie p.Antoszczyszyn omówił projekt Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi, który Komisja zaopiniowała pozytywnie;

e/p.Sylwia Mietlicka omówiła projekt uchwały dotyczący przystąpienia Gminy i zgłoszenia Sołectw do Programu „Wielkopolska Odnowa Wsi 2013-2020”.
Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt;

f/p.Halina Rzepecka – Skarbnik Gminy i Miasta poinformowała, że już po przekazaniu Radnym projektu uchwały o zmianach w budżecie, wpłynął wniosek Komendy Powiatowej Policji o środki na potrzeby remontowe Komisariatu Policji w Witkowie (ogrodzenie, brama wjazdowa), wniosek ZGK o zwiększenie kwoty przychodów i kosztów oraz wnioski OSP w Witkowie i Skorzęcinie o środki na zakup hełmów w korzystnej cenie.
Komisja pozytywnie odniosła się do powyższych wniosków, w związku z tym pani Skarbnik poinformowała, że przygotuje na sesję projekt uchwały, uwzględniający powyższe wnioski.
Następnie pani Skarbnik omówiła planowane zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej i zmiany w budżecie.
W kontekście omawianych zmian w budżecie, p.Grzegorz Kaźmierczak poruszył sprawę wnioskowanego przez niego zakupu testeru antynarkotykowego, prosząc o informację, jak ten wniosek został rozpatrzony.
Pani Skarbnik poinformowała, że tego typu urządzenie można kupić ze środków Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii, w 2013 lub w kolejnym roku.
Członkowie Komisji pytali ponadto m.in. o oprocentowanie kredytów, sens prognozowania wydatków na odległy 2025r., o lokowanie wolnych środków, o powód zmniejszenia wydatków majątkowych i zwiększenia wydatków bieżących.
Wyjaśnień na powyższe tematy, udzieliła pani Skarbnik.
Proponowane zmiany w budżecie i w WPF Komisja zaopiniowała pozytywnie.

Ad.4.Projekt budżetu gminy i miasta na 2014r. oraz projekt Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2014-2025 (ze szczególnym uwzględnieniem zadań z zakresu działalności Komisji) omówiła p.Halina Rzepecka – Skarbnik Gminy i Miasta.
Planowane na 2014r. inwestycje, omówił p.Burmistrz.

W tematycznej dyskusji członkowie Komisji poruszyli m.in. sprawę celowego zwiększenia dotacji dla OKSiR-u (p.Grabowski), sprawę przesunięcia środków z inwestycji drogowych na wykonanie jednej z dróg wiejskich (p.Czaplicki), pytali o planowane środki na administrację (p.Grabowski), o chodnik na ul.Magnoliowej (p.Skudzawski), o chodnik na ul.Sosnowej (p.Grabowski), o możliwość skorzystania w latach 2014-2020 ze środków PROW (p.Czaplicki). Pan Paweł Skudzawski poddał pod rozwagę zwiększenie środków na Spółkę Wodną, kosztem środków planowanych na przydomowe oczyszczalnie ścieków.

Do powyższych spraw ustosunkowali się pani Skarbnik i pan Burmistrz.

Pan Paweł Skudzawski zgłosił do projektu budżetu gminy  wniosek o wykonanie przy ul.Łąkowej w Witkowie, boiska do koszykówki.
Pan Burmistrz pozytywnie odniósł się do powyższego wniosku.

W podsumowaniu dyskusji nad projektami WPF i budżetu gminy i miasta na 2014r. Komisja wypracowała pozytywną opinię na ten temat (przy 1 głosie wstrzymującym się). Zgodnie z procedurą uchwalania budżetu, opinia ta (i ww. wniosek p.Skudzawskiego) zostanie przekazana Komisji Finansów.

Ad.5.Informację o wykorzystaniu dofinansowań na przydomowe oczyszczalnie ścieków, przedstawił p.Piotr Janowicz.
Przedmiotowa informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Ad.6.W punkcie tym poruszono następujące sprawy:

- p.Adam Kowalski zgłosił (ponownie) wniosek,o przyznanie środków finansowych na remont Pomnika Powstańców Wlkp. w Mielżynie oraz  (ponownie)  w n i o s e k, by umieścić                   w Mielżynie tabliczkę informacyjną, kierującą do ww. Pomnika i by uporządkować to miejsce.
Odnośnie ww. Pomnika, p.Burmistrz poinformował,że w przyszłym roku planowana jest jego przebudowa;

- p.Adam Kowalski poinformował, że w Mielżynie migają lampy oświetlenia ulicznego;

- p.Marcin Pośpiech przedstawił wniosek właścicieli działek w Chłądowie (m.in. p.Waldemar K.), o opracowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i przeznaczenie wnioskowanych terenów pod budownictwo mieszkaniowe.
Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy wniosek;

- w związku z wnioskiem p.Adama Kowalskiego zgłoszonym na poprzednim posiedzeniu Komisji Rolnictwa, p.Piotr Janowicz przedstawił informację o zasadach finansowania ochrony zabytków przez samorząd.
Przedmiotowa informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu;

- p.Piotr Janowicz przedstawił wniosek p.Pauliny J. z Ćwierdzina, o wyrażenie zgody na wybudowanie przydomowej oczyszczalni ścieków.
Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy wniosek;

- Komisja zapoznała się z pismem p.Stanisława R. z Ćwierdzina, które wpłynęło do Przewodniczącego Rady Miejskiej.
W związku z tym, że opisana w piśmie sprawa dotyczy nieruchomości, wyjaśnień udzieliła p.Anita Frańczak. Stwierdziła m.in., że nie do końca dotyczy to gminy. Droga o szer. 3m stanowi dojazd do gospodarstwa autora pisma, ani gmina ani Rada Miejska nie mają wpływu na spór, jaki się wywiązał między autorem pisma, a jego sąsiadem;

- p.Elżbieta Kiełpińska – Sekretarz Gminy i Miasta przedstawiła (do rozważenia przez Radnych) sprawę wprowadzenia Karty Dużej Rodziny, która jest jednym z narzędzi, przez które gmina może wpływać na sytuację materialną dużych rodzin (2 + 3 i więcej). Stosowane w ramach tej Karty ulgi, mogą dotyczyć komunikacji miejskiej, sprzedaży produktów miejscowych przedsiębiorstw, korzystania z miejscowych obiektów sportowych i kulturalnych. Karta Dużej Rodziny jest zakładana bez względu na wysokość dochodu danej rodziny. Statystycznie, w gminie Witkowo jest 259 rodzin z trójką i więcej dzieci. W liczbie tej mieści się 909 dzieci i 518 rodziców. Po przedstawieniu powyższej sprawy, pani Sekretarz prosiła Radnych, o zastanowienie się nad tym zagadnieniem, do przyszłego miesiąca.
Odnosząc się do powyższej sprawy, p.Adam Kowalski stwierdził, że na 2014r. nie ma zaplanowanych środków na wprowadzenie ww. Kart. Ze swej strony proponował w ramach tej Karty, rekompensować dojazd uczniom do szkół.


Na tym posiedzenie zakończono – o godz. 14,30.


        Przewodniczący Komisji
            Ireneusz  Kwapich


Protokołowała:
Anna  Kwapich


 

drukuj pobierz pdf    

wstecz