Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Gminy i Miasta Witkowo
Bip - Strona główna

Urząd Gminy i Miasta

Organy

Protokoły z sesji RM »

Protokoły z sesji RM - archiwum »

Sprawozdania z pracy Rady Miejskiej »

Dzienniki Ustaw i Monitory Polskie

Prawo lokalne

Zbiór prawa miejscowego... »

Finanse gminy

Opinie RIO... »

Projekty aktów normatywnych »

Strategia rozwoju

Plany i zamierzenia »

Ogłoszenia Burmistrza GiM Witkowo »

Informacje

Przetargi aktualne »

Przetargi zakończone »

Nabór pracowników »

Nabór kierowników i dyrektorów jednostek organizacyjnych »

Dane o stanie jednostek »

Nabór pracowników - jednostki podległe »

Sprawozdania z pracy jednostek »

Sprawozdania i informacje Burmistrza »

Sprawozdania z wykonania budżetu »

Spółki z udziałem gminy »

Protokoły z kontroli »

Raport o stanie gminy »

Co mogę załatwić w UGiM ? »

Rejestry i ewidencje »

Petycje »

Petycje do Rady Miejskiej »

Lobbing »

Ponowne wykorzystywanie »

Edukacja - dotacje »

Wzory dokumentów »

KARTY USŁUG »

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi »

Program Ochrony Środowiska i raporty »

Współpraca z organizacjami pozarządowymi »

Wyniki badań wody »

Interpelacje i zapytania radnych »

Plan polowań zbiorowych »

Obwieszczenia »

Preferencyjna sprzedaż węgla »

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Protokoły z posiedzeń komisji RM - archiwum: Protokoł Nr 39/13 z posiedzenia Komisji Finansów...RM z dnia 27.XI.2013

Nr ORr. 0012.2.10.2013

PROTOKOŁ Nr39/13

z posiedzenia Komisji Finansów i Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Rady Miejskiej   w Witkowie, odbytego w dniu 27 listopada 2013r. o godz. 10,00 w sali narad Urzędu Gminy i Miasta, pod przewodnictwem p.Grzegorza Kaźmierczaka – Przewodniczącego Komisji
Uczestniczący w posiedzeniu członkowie Komisji – zgodnie z listą obecności, stanowiącą załącznik do niniejszego protokołu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

- p.Krzysztof Szkudlarek  Burmistrz Gminy i Miasta
- p.Elżbieta Kiełpińska   Sekretarz Gminy i Miasta
- p.Halina Rzepecka   Skarbnik Gminy i Miasta
- p.Tomasz Nowak   Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej
oraz inspektorzy w Urzędzie Gminy i Miasta p.p.: Barbara Kałużna, Anita Frańczak, Sylwia Mietlicka, Stanisław Antoszczyszyn, Marcin Pośpiech.

Otwarcia posiedzenia dokonał p.Grzegorz Kaźmierczak – Przewodniczący Komisji. Powitał zebranych, stwierdził na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu uczestniczy wymagane quorum, po czym spytał o ewentualne uwagi do projektu porządku.
Ustalono, że planowana w punkcie „5” informacja dotycząca miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, zostanie przedstawiona na kolejnym posiedzeniu. Innych zmian i uwag nie zgłoszono, ustalono porządek w brzmieniu:

Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia, stwierdzenie quorum, ustalenie porządku posiedzenia.
2.Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
3.Informacja Zakładu Gospodarki Komunalnej o realizacji zaplanowanych remontów budynków komunalnych.
4.Zaopiniowanie tematów, mających być przedmiotem obrad sesji listopadowej.
5.Inne sprawy.

Ad.1.Jak wyżej.

Ad.2.Protokoł z poprzedniego posiedzenia, przyjęto jednomyślnie, po indywidualnym odczytaniu.

Ad.3.Informację o realizacji zaplanowanych remontów budynków komunalnych, przedstawił z tematycznym komentarzem p.Tomasz Nowak – Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej. Poinformował m.in., że na 2013 rok Zakład zaplanował na remonty omawianych budynków i mieszkań, kwotę ok. 140tys.zł, z czego do tej chwili wydano ok. 100tys.zł (z budżetu gminy ZGK nie otrzymał dotacji). Ogółem w tym roku zostaną wyremontowane 34 budynki. Następnie pan Kierownik udzielił odpowiedzi na pytania członków Komisji, dotyczące m.in. ściągalności czynszów, środków potrzebnych na remonty, kosztów komorniczych, oświetlenia punktu odbioru selektywnej zbiórki, remontu siedziby ZGK, sprawdzania sieci burzowej na ul.Poznańskiej i Wiejskiej. Pan Przewodniczący Komisji poinformował pana Kierownika, że mieszkańcy Skorzęcina zgłoszą się do niego, by wyjaśnić sprawę wylewania nieczystości płynnych z beczkowozu do studzienki.


Ad.4.W punkcie tym zaopiniowano następujące tematy, mające być przedmiotem obrad sesji, planowanej na dzień 29 listopada br.

a/członkowie Komisji posługując się przygotowanym przez p.Barbarę Kałużną materiałem pomocniczym w formie zestawienia stawek podatkowych obowiązujących w 2013r., stawek maksymalnych na 2014r. oraz propozycji Burmistrza na 2014r. – wypracowali propozycje stawek podatkowych i opłat lokalnych na 2014r.: podatek rolny (45,-zł), podatek od nieruchomości i opłata targowa. W ramach podatku od nieruchomości poddano pod głosowanie zgłoszoną przez p.Marka Sucholasa stawkę podatku od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w dotychczasowej wysokości tj. 0,68zł/m2. Stawka została przyjęta większością głosów (przy 1 głosie wstrzymującym się).
Przedmiotowe zestawienie stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Następnie p.Kałużna poinformowała o propozycji Burmistrza, by opłatę miejscową tzw. klimatyczną (1,zł i 0,50zł) i podatek od środków transportowych pozostawić bez zmian. Jeśli Rada wyrazi na to zgodę, obowiązywać będą w tym zakresie uchwały podjęte w poprzednich
latach. Z uwagi jednak na zmianę przepisów, został przygotowany projekt uchwały w sprawie ustalenia miejscowości, w której pobiera się opłatę miejscową (Skorzęcin). Wcześniej taką miejscowość wyznaczał Wojewoda, a obecnie uprawnienia te posiadają rady gmin.
Komisja zaakceptowała ww. propozycję Burmistrza, by pozostawić opłatę miejscową i stawki podatku od środków transportowych w dotychczasowej wysokości. Również pozytywnie zaopiniowano projekt uchwały dotyczący ustalenia miejscowości, w której pobiera się opłatę miejscową.
Następnie pani Kałużna poinformowała o propozycji p.Burmistrza, by odstąpić od pobierania opłaty od posiadania psów, wobec czego przedstawia Radnym projekt uchwały uchylającej uchwałę z 2007r. Egzekwowanie omawianej opłaty jest trudne, między innymi z powodu braku ewidencji osób posiadających psy. Jest to opłata fakultatywna, może, ale nie musi być pobierana, gminy ościenne z tej opłaty zrezygnowały.
W tematycznej dyskusji zastanawiano się nad uchyleniem ww. opłaty i nad sprawą wprowadzenia obowiązku czipowania psów. Większością głosów (3 „za”, 4 przeciw), Komisja negatywnie ustosunkowała się do propozycji p.Burmistrza, by omawianą opłatę uchylić. Wobec powyższego, p.Przewodniczący poddał pod głosowanie propozycję, by opłatę pozostawić w dotychczasowej wysokości, tj. 50,-zł. Propozycja ta została przyjęta większością głosów (5 „za”, 3 przeciw);

b/p.Barbara Kałużna przedstawiła projekt uchwały dotyczący ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały z 2009r. o inkasie podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości. Uchwała była kilkakrotnie zmieniana (ostatni raz w 2012r.), w związku ze zmianą sołtysów – inkasentów podatków, a to zgodnie z nowymi przepisami, rodzi obowiązek ogłoszenia tekstu jednolitego.
W kontekście powyższej uchwały, p.Tomasz Radacz poruszył sprawę zróżnicowanego wynagrodzenia dla inkasentów za pobór podatków. Wynagrodzenie to jest określone procentowo, od zainkasowanych kwot podatku.
Powyższe wywołało krótką dyskusję. Pani Kałużna i protokolantka wyjaśniły, że zmiana uchwały np. w zakresie wysokości wynagrodzenia inkasentów jest oczywiście możliwa, ale nie w tym momencie, ponieważ przedstawiany obecnie Radnym projekt uchwały stanowi tekst jednolity uchwały z 2009r. Jest to w pewnym sensie czynność techniczna: do tekstu uchwały z 2009r. wpisano zmienione nazwiska sołtysów, które wynikają z podjętych przez Radę uchwał zmieniających.
Innych uwag do treści projektu uchwały nie zgłoszono;

c/p.Stanisław Antoszczyszyn poinformował, że w dniach od 4 do 18 listopada br. trwały konsultacje społeczne na temat projektu Programu współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami na 2014r., a w dniu 14 listopada odbyło się na temat ww. projektu spotkanie władz samorządowych z organizacjami pozarządowymi. Po czym p.Antoszczyszyn poinformował o zgłoszonych w trakcie konsultacji wnioskach i uwagach. Jeden z wniosków dotyczył sfinansowania szczepień przeciwko grypie dla mieszkańców gminy powyżej 65. roku życia. Według dokonanej symulacji, koszt takich szczepień wyniósłby 40tys.zł, ale w praktyce niewielu ludzi korzysta z takich szczepień.
Następnie p.Antoszczyszyn omówił projekt Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi. W związku z pytaniem p.Łukasza Grabowskiego o zwiększenie środków na półkolonie, p.Antoszczyszyn wyjaśnił, że na początku lutego 2014r. będzie wiadomo ile wpłynie środków za zezwolenia na sprzedaż alkoholu i wtedy można tę propozycję rozważyć. Pan Antoszczyszyn wyjaśnił również poruszoną przez p.Grabowskiego sprawę dofinansowania działalności stowarzyszeń, np. Stowarzyszenia Aktywnych Kobiet w Małachowie Złych Miejsc.
Komisja negatywnie odniosła się do wniosku dotyczącego sfinansowania szczepień. Projekt Programu zaopiniowano pozytywnie;

d/p.Sylwia Mietlicka omówiła projekt uchwały dotyczący przystąpienia Gminy i zgłoszenia Sołectw do Programu „Wielkopolska Odnowa Wsi 2013-2020”.
Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt;

e/p.Halina Rzepecka – Skarbnik Gminy i Miasta poinformowała, że już po przekazaniu Radnym projektu uchwały o zmianach w budżecie, wpłynęły następujące wnioski: Komendy Powiatowej Policji o środki na potrzeby remontowe Komisariatu Policji w Witkowie (ogrodzenie, brama wjazdowa), wniosek ZGK o zwiększenie kwoty przychodów i kosztów oraz wniosek o dotację dla OSP Witkowo i OSP Skorzęcin, na zakup hełmów (z niedużym udziałem środków gminy).
Komisja pozytywnie odniosła się do powyższych wniosków, w związku z tym pani Skarbnik poinformowała, że przygotuje na sesję projekt uchwały, uwzględniający powyższe wnioski.
Następnie pani Skarbnik omówiła planowane zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej i zmiany w budżecie, które zaopiniowano pozytywnie;

f/protokolantka omówiła projekt uchwały dotyczący tekstu jednolitego uchwały z 2008r. o Statutach Osiedli. Obowiązek sporządzenia tekstu jednolitego powstał w związku ze zmianą w 2012r. Statutu Osiedla Nr 3 i Statutu Osiedla Nr 5.
Uwag nie zgłoszono.
 

Ad.5.W punkcie tym poruszono następujące sprawy:
- p.Marcin Pośpiech przedstawił wniosek kilku mieszkańców, o uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działek w Chłądowie, o ogólnej powierzchni ok. 6000m2, pod budownictwo mieszkaniowe.
Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy wniosek, z sugestią, by ze względów finansowych, planem objąć większy teren;

- na prośbę Przewodniczącego Komisji, pan Burmistrz i pani Skarbnik omówili projekt budżetu gminy i miasta na 2014r. (p.Skarbnik – ogólne dane, a p.Burmistrz – planowane inwestycje). 
Następnie wywiązała się dyskusja, w której członkowie Komisji poruszyli następujące sprawy: sprawę słabego oświetlenia na ul.Skorzęckiej – celowe byłoby rozważenie niższego parkowego oświetlenia (p.Radacz); sprawę zwiększonej dotacji dla Biblioteki (p.Grabowski); sprawę dochodów OKSiR-u i środków na kulturę i sport (p.Jóźwik), sprawę celowego wyposażenia placu zabaw przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Mielżynie w urządzenia zabawowe dla małych dzieci (p.Kowalski).
Do powyższych spraw ustosunkował się pan Burmistrz i wyraził nadzieję, że w trakcie roku budżetowego będą dodatkowe środki na realizację zadań;

- w związku z wnioskiem zgłoszonym przez p.Łukasza Grabowskiego na poprzednim posiedzeniu, p.Anita Frańczak poinformowała o sytuacji prawnej Ogrodów Działkowych, funkcjonujących na terenie Witkowa. W latach 80-tych i 90-tych, gmina przekazała kilkoma decyzjami, w użytkowanie, tereny na trzy Ogrody Działkowe w Witkowie. Nowa ustawa dotycząca ogrodów działkowych nie zmieni sytuacji „naszych” ogrodów. Może jednak zostać zlikwidowany Polski Związek Działkowców i powołane Stowarzyszenie. W związku z pytaniem p.Ireneusza Kwapicha, pani Frańczak wyjaśniła, że ogrody po PGR nie mają statusu ogrodów działkowych;

- w związku z wnioskiem zgłoszonym przez p.Łukasza Grabowskiego na poprzednim posiedzeniu, p.Elżbieta Kiełpińska – Sekretarz Gminy i Miasta, przedstawiła sprawę dodatków energetycznych. Poinformowała m.in., że zmieniło się prawo energetyczne i by zapobiec trudnościom finansowym rodzin i osób, przewidziano dodatki energetyczne dla pobierających dodatki mieszkaniowe. W praktyce będą to nieduże kwoty, przyznawane decyzją na wniosek zainteresowanych, którzy spełnią określone w przepisach obwarowania. Ponieważ będzie to zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej, gmina otrzymywać będzie na ten cel dotację. W gminie jest ok. 250 rodzin, którym przyznawany jest dodatek mieszkaniowy. Pierwsze dodatki będą wypłacone do końca stycznia 2014r.;

- p.Grzegorz Kaźmierczak:
1/zgłosił wniosek,by rozważyć możliwość odwodnienia drogi w Sokołowie, przy posesji p.Trudzińskiego;
2/wskazał na potrzebę uzupełnienia w 2014r. lamp oświetlenia ulicznego w Sokołowie i Skorzęcinie-Rybakówce;

- ustalono, że kolejne posiedzenie Komisji Finansów, głównie dla zaopiniowania projektu budżetu gminy i miasta na 2014r. odbędzie się w dniu 9 grudnia br. o godz. 10,00.


Na tym posiedzenie zakończono – o godz. 13,15.


         Przewodniczący Komisji
          Grzegorz  Kaźmierczak


Protokołowała:
H.Koźniewska

drukuj pobierz pdf    

wstecz