Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Gminy i Miasta Witkowo
Bip - Strona główna

Urząd Gminy i Miasta

Organy

Protokoły z sesji RM »

Protokoły z sesji RM - archiwum »

Sprawozdania z pracy Rady Miejskiej »

Dzienniki Ustaw i Monitory Polskie

Prawo lokalne

Zbiór prawa miejscowego... »

Finanse gminy

Opinie RIO... »

Projekty aktów normatywnych »

Strategia rozwoju

Plany i zamierzenia »

Ogłoszenia Burmistrza GiM Witkowo »

Informacje

Przetargi aktualne »

Przetargi zakończone »

Nabór pracowników »

Nabór kierowników i dyrektorów jednostek organizacyjnych »

Dane o stanie jednostek »

Nabór pracowników - jednostki podległe »

Sprawozdania z pracy jednostek »

Sprawozdania i informacje Burmistrza »

Sprawozdania z wykonania budżetu »

Spółki z udziałem gminy »

Protokoły z kontroli »

Raport o stanie gminy »

Co mogę załatwić w UGiM ? »

Rejestry i ewidencje »

Petycje »

Petycje do Rady Miejskiej »

Lobbing »

Ponowne wykorzystywanie »

Edukacja - dotacje »

Wzory dokumentów »

KARTY USŁUG »

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi »

Program Ochrony Środowiska i raporty »

Współpraca z organizacjami pozarządowymi »

Wyniki badań wody »

Interpelacje i zapytania radnych »

Plan polowań zbiorowych »

Obwieszczenia »

Preferencyjna sprzedaż węgla »

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Protokoły z posiedzeń komisji RM - archiwum: Protokoł 39/13 z posiedzenia Komisji Rolnictwa...RM z dnia 25.10.2013r.

Nr ORr. 0012.3.9.2013

PROTOKOŁ Nr39/13

z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Przestrzegania Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Witkowie, odbytego w dniu 25 października 2013r. o godz. 10,00 w sali narad Urzędu Gminy i Miasta, pod przewodnictwem p.Ireneusza Kwapicha - Przewodniczącego Komisji

Uczestniczący w posiedzeniu członkowie Komisji – zgodnie z listą obecności, stanowiącą załącznik do niniejszego protokołu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli inspektorzy w Urzędzie Gminy i Miasta p.p.: Jolanta Barańska, Anna Kwapich, Monika Roszkowiak, Piotr Janowicz.


Otwarcia posiedzenia dokonał p.Ireneusz Kwapich – Przewodniczący Komisji. Powitał zebranych, stwierdził na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu uczestniczy wymagane quorum, po czym spytał o ewentualne uwagi do projektu porządku posiedzenia.

Uwag nie zgłoszono, przyjęto porządek w brzmieniu:

Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia, stwierdzenie quorum, ustalenie porządku posiedzenia.
2.Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
3.Ochrona p.poż. w gminie Witkowo. Zasady i zakres finansowania jednostek OSP przez samorząd.
4.Informacja o kontroli nasadzeń drzew na terenie Gminy i Miasta Witkowo.
5.Informacja o realizacji Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest (uchwała Nr XXII/191/09).
6.Realizacja funduszu sołeckiego wg stanu na koniec września br.
7.Informacja nt. realizacji uchwał z zakresu gospodarki odpadami.
8.Inne sprawy.

Ad.1.Jak wyżej.


Ad.2.Protokoł z poprzedniego posiedzenia przyjęto jednomyślnie, po indywidualnym odczytaniu.


Ad.3.Pani Jolanta Barańska przedstawiła informację dotyczącą Ochotniczych Straży Pożarnych. Informacja zawierała ogólne dane o OSP oraz zasady i zakres finansowania jednostek OSP przez samorząd i stanowi załącznik do niniejszego protokołu. W szerokim tematycznym komentarzu p.Barańska poinformowała m.in. że z ustawy o ochronie przeciwpożarowej wynika dla gminy obowiązek ponoszenia kosztów funkcjonowania Ochotniczych Straży Pożarnych. Składają się na to koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej OSP. Gmina ma też obowiązek bezpłatnego umundurowania i ubezpieczenia członków OSP i członków Młodzieżowych Drużyn Pożarniczych. W budżecie gminy na 2013r. zaplanowano na potrzeby OSP kwotę 376.200,-zł, w tym 72.000,-zł na budowę garażu dla OSP w Gorzykowie i 150.000,-zł na rozbudowę remizy OSP w Witkowie. Inne wydatki to np. zakup paliwa do samochodów i sprzętu, ekwiwalenty za udział w akcjach ratowniczo-gaśniczych i udział w kursach (24.839,-zł), usługi.
Członkowie Komisji interesowali się m.in. ubezpieczeniami strażaków, remiz i samochodów strażackich, systemami alarmowania, potrzebami sprzętowymi, możliwością powstania nowych jednostek OSP, miejscami lądowania helikopterów ratunkowych, procedurą wyboru Prezesa Zarządu Gminnego OSP, ekwiwalentami. 
Odpowiedzi na powyższe sprawy udzieliła p.Barańska.

Pan Eugeniusz Czaplicki zgłosił  w n i o s e k,  by raz w roku organizować zawody sportowe z udziałem jednostek OSP funkcjonujących na terenie gminy, dla pokazania (np. mieszkańcom) umiejętności, jakimi dysponują strażacy.
Ustosunkowując się do powyższego wniosku p.Barańska wyjaśniła m.in., że z organizacją zawodów wiąże się kwestia kosztów (do 5tys.zł) i czasu strażaków. Na terenie gminy organizowane są różnego rodzaju pokazy np. z okazji Dni Witkowa, Dnia Strażaka, Dożynek Gminnych czy Dożynek w Sołectwach (np. w Mielżynie) oraz w placówkach oświatowych.  Dodała, że strażacy dużo czasu poświęcają na szkolenia, akcje i inne działania.

Pan Grzegorz Kaźmierczak stwierdził, że remizy strażackie są dobrze wyposażone, majątek ma dużą wartość i w związku z tym zgłosił  w n i o s e k,    by gmina ubezpieczyła budynki remiz strażackich wraz ze znajdującym się w nich sprzętem, ze względu na dużą wartość tego majątku.
Jak wyjaśniła p.Barańska, z ustawy wynika, jakie koszty związane z funkcjonowaniem OSP może ponosić samorząd, ale niestety nie może ubezpieczyć remiz. Teoretycznie taką możliwość mają jednostki OSP, ale praktycznie brakuje na to środków.

Pan Henryk Mucha poparł propozycję p.Czaplickiego dotyczącą organizacji zawodów strażackich, choć to jak stwierdził, wiąże się z kosztami. Wyraził również zdanie, że z budżetu gminy przeznaczane są na OSP tak duże środki, że strażacy nie mogą narzekać.

 

Ad.4.Informację o nasadzeniach zastępczych drzew na terenie gminy Witkowo i kontroli w tym zakresie przedstawił p. Piotr Janowicz.

Pan Adam Kowalski wskazał na celowość dokonywania przez gminę kontroli nasadzeń nie tylko w pierwszym roku, ale również w kolejnych latach. Sugerował również rozważenie, czy nie lepiej byłoby gdyby gmina wskazywała miejsce, gdzie dany mieszkaniec ma dokonać nasadzeń.

W kontekście omawianego tematu p.Henryk Mucha poinformował o przypadkach bezmyślnego sadzenia drzew np. przed znakami drogowymi czy lampami oświetlenia ulicznego (jak np. przy tzw. Małpim Gaju). Z biegiem czasu rosnące drzewa utrudniają widoczność.


Ad.5.Informację o realizacji uchwały z 2009r. dotyczącej programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest przedstawił p.Piotr Janowicz. Poinformował m.in., że w obecnym roku wpłynęły 33 wnioski, głównie w sprawie utylizacji azbestu. Środki na dofinansowanie tych zadań, zostały w budżecie gminy na 2014r. zwiększone do kwoty 20tys. zł.

Pan Grzegorz Kaźmierczak stwierdził, że oczekiwanie na zdjęcie i utylizację eternitu jest długie, ponieważ w Powiecie Gnieźnieńskim tylko jedna firma zajmuje się tym tematem.

Pan Janowicz poinformował, że uwaga o celowości wybrania przez Powiat większej liczby firm, może być przez Radnych czy Komisję Rady zgłoszona w 2014r., przy uchwalaniu przez Radę Powiatu Regulaminu dotyczącego finansowania usuwania azbestu.

 

Ad.6.Pani Anna Kwapich poinformowała o realizacji funduszu sołeckiego w 2013r. Poinformowała m.in., że omawiany fundusz wykorzystano prawie w 100%. Pozostały środki na organizację mikołajkowych i świątecznych spotkań, w tych Sołectwach, które takie zadania zaplanowały. Po czym pani Kwapich podała przykładowe zadania, które zostały zrealizowane i stwierdziła, że Sołectwa są z funduszu sołeckiego zadowolone.

Następnie wywiązała się tematyczna dyskusja.

Pan Adam Kowalski poruszył sprawę zaplanowanego przez Sołectwo Mielżyn na 2014 rok dofinansowania monitoringu boiska, z którego korzystają również dzieci z innych wiosek. Proponował, by zebrania w sprawach funduszu sołeckiego, odbywały się dwukrotnie. Pierwsze zebranie – np. w sierpniu (informacyjne), dla wstępnego określenia zadań i drugie – we wrześniu, dla ustalenia kosztów potencjalnych zadań i wyboru zadań.

Pan Eugeniusz Czaplicki stwierdził, że plusem ustawy o funduszu sołeckim jest to, że o konkretnych zadaniach, które będą w danym sołectwie realizowane, decydują mieszkańcy większością głosów.

Pan Łukasz Grabowski wyraził stanowisko, że związane z funkcjonowaniem świetlic wiejskich opłaty stałe takie jak np. za energię elektryczną czy wodę, winny być regulowane z budżetu gminy, a nie przez Sołectwa, bo to wypacza ideę funduszu sołeckiego.

Zdania członków Komisji na temat ww. stałych opłat były podzielone. Stwierdzono m.in., że użytkownikiem świetlic jest wieś, a nie gmina, co przemawia za tym, by opłaty były regulowane z funduszu sołeckiego.

Pani Anna Kwapich stwierdziła, że nie są to duże kwoty i jej zdaniem przyjęte rozwiązanie jest dobre.

Nawiązując do wypowiedzi p.Kowalskiego, p.Przewodniczący Komisji stwierdził m.in., że boisko to zadanie gminy, więc może być realizowane przez  sołectwo. Jako Sołtys Sołectwa Kołaczkowo poinformował, że z funduszu sołeckiego Kołaczkowa przeznaczane są m.in. środki na potrzeby Przedszkola w Kołaczkowie, z którego korzystają dzieci również z innych wsi.

 

Ad.7.Informację dotyczącą opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi wg stanu na dzień 30 września br. przedstawiła z tematycznym komentarzem p.Monika Roszkowiak.
Przedmiotowa informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Udzielając odpowiedzi na pytania członków Komisji, pani Roszkowiak poinformowała m.in., że zaległości w regulowaniu opłaty faktycznie mogą być mniejsze niż to wykazała w informacji, ponieważ po zmianie numeru konta niektórzy zobowiązani jeszcze się mylą. Bliższych danych procentowych odnośnie ściągalności będzie można podać na koniec roku. Wydzielone na omawiane opłaty odrębne konto ułatwia Urzędowi pracę, związaną z ewidencjonowaniem wpłat. Osoby przebywające na terenach letniskowych cały rok, składają  deklarację z takim zapisem. Po zmianie stawek spływają jeszcze sporządzone ponownie deklaracje, ale pozostało ich stosunkowo niedużo. Od firmy wywożącej odpady komunalne otrzymuje informacje i je weryfikuje ze złożonymi deklaracjami.


Ad.8.W punkcie tym poruszono następujące sprawy:
- p.Piotr Janowicz przedstawił następujące wnioski o wyrażenie zgody na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków: 1/ wniosek p.Adama J. z Wiekowa;  2/ wniosek p.Rafała S. z Gniezna (dot. działki w Dębinie).
Pierwszy wniosek Komisja zaopiniowała pozytywnie, natomiast drugi – negatywnie, z uwagi na możliwość podłączenia posesji do kanalizacji sanitarnej.
W kontekście ww. wniosków, p.Grzegorz Kaźmierczak pytał o liczbę wniosków, oczekujących na dofinansowanie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków i sugerował, by w budżecie zwiększyć środki na ten cel.
Jak poinformował p.Janowicz, na dofinansowanie w 2014r. oczekuje 6 wniosków;

- p.Piotr Janowicz poinformował, że zgodnie z nowymi przepisami, od 24 stycznia 2014r. zakład budżetowy, jakim jest ZGK, nie będzie mógł zarządzać składowiskiem odpadów. W związku z tym Urząd przygotowuje przetarg, by do czasu uruchomienia Zakładu w Lulkowie, na 2 lata powierzyć te obowiązki innemu podmiotowi;

- p.Adam Kowalski zgłosił następujące wnioski:
1/w n i o s e k, by na listopadowym posiedzeniu Komisji Rolnictwa, przedstawić informację o zasadach i zakresie finansowania przez samorząd miejsc pamięci narodowej i zabytków;
2/w n i o s e k, by sprawdzić w obowiązujących przepisach, czy mieszkańcy mają obowiązek umieszczania na blachodachówkach barier śniegowych. Jeśli takiego obowiązku nie ma, sugerował, by na łamach „Witkowskich Wiadomości Samorządowych” umieścić informację zawierającą sugestię, by dla bezpieczeństwa takie bariery montować;

- zapoznano się z pismem Wspólnoty Mieszkaniowej w Witkowie przy ul.Płk. Hynka 20, zawierającym propozycje do budżetu gminy na 2014r.


   Na tym posiedzenie zakończono – o godz. 12,20.

         Przewodniczący Komisji
             Ireneusz  Kwapich

Protokołowała:
H. Koźniewska 

drukuj pobierz pdf    

wstecz