Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Gminy i Miasta Witkowo
Bip - Strona główna

Urząd Gminy i Miasta

Organy

Protokoły z sesji RM »

Protokoły z sesji RM - archiwum »

Sprawozdania z pracy Rady Miejskiej »

Dzienniki Ustaw i Monitory Polskie

Prawo lokalne

Zbiór prawa miejscowego... »

Finanse gminy

Opinie RIO... »

Projekty aktów normatywnych »

Strategia rozwoju

Plany i zamierzenia »

Ogłoszenia Burmistrza GiM Witkowo »

Informacje

Przetargi aktualne »

Przetargi zakończone »

Nabór pracowników »

Nabór kierowników i dyrektorów jednostek organizacyjnych »

Dane o stanie jednostek »

Nabór pracowników - jednostki podległe »

Sprawozdania z pracy jednostek »

Sprawozdania i informacje Burmistrza »

Sprawozdania z wykonania budżetu »

Spółki z udziałem gminy »

Protokoły z kontroli »

Raport o stanie gminy »

Co mogę załatwić w UGiM ? »

Rejestry i ewidencje »

Petycje »

Petycje do Rady Miejskiej »

Lobbing »

Ponowne wykorzystywanie »

Edukacja - dotacje »

Wzory dokumentów »

KARTY USŁUG »

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi »

Program Ochrony Środowiska i raporty »

Współpraca z organizacjami pozarządowymi »

Wyniki badań wody »

Interpelacje i zapytania radnych »

Plan polowań zbiorowych »

Obwieszczenia »

Preferencyjna sprzedaż węgla »

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Protokoły z posiedzeń komisji RM - archiwum: Protokoł 37/13 z posiedzenia Komisji Finansów...RM z dnia 25.09.2013r.

Nr ORr. 0012.2.8.2013

PROTOKOŁ Nr 37/13

z posiedzenia Komisji Finansów i Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Rady Miejskiej w Witkowie,odbytego w dniu 25 września 2013r. o godz. 10,00 w sali narad Urzędu Gminy i Miasta, pod przewodnictwem p.Grzegorza Kaźmierczaka – Przewodniczącego Komisji oraz p.Marka Sucholasa - Zastępcy Przewodniczącego

Uczestniczący w posiedzeniu członkowie Komisji – zgodnie z listą obecności, stanowiącą załącznik do niniejszego protokołu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
- p.Marian Gadziński   Zastępca Burmistrza Gminy i Miasta
- p.Elżbieta Kiełpińska   Sekretarz Gminy i Miasta
- p.Halina Rzepecka   Skarbnik Gminy i Miasta
- p.Tomasz Nowak   Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej
- p.Marian Łukowski   Dyrektor Gimnazjum im.Adama Borysa
- p.Arleta Bekas   Koordynator Projektu „Z nauką w przyszłość”
- p.Justyna Dzionek-Przybyszewska Kierownik Referatu Rozwoju Lokalnego Urzędu GiM
- p.Marzena Polak   inspektor w Urzędzie Gminy i Miasta
- p.Anita Frańczak   inspektor w Urzędzie Gminy i Miasta
- p.Marcin Pośpiech   inspektor w Urzędzie Gminy i Miasta


Otwarcia posiedzenia dokonał p.Grzegorz Kaźmierczak – Przewodniczący Komisji. Powitał zebranych, stwierdził, że w posiedzeniu uczestniczy wymagane quorum, po czym spytał o ewentualne uwagi do projektu porządku posiedzenia.
Uwag nie zgłoszono, jednomyślnie zaakceptowano porządek posiedzenia w brzmieniu:

Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia, stwierdzenie quorum, ustalenie porządku posiedzenia.
2.Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
3.Zapoznanie się z sytuacją finansową Zakładu Gospodarki Komunalnej w Witkowie.
4.Zaopiniowanie spraw, mających być przedmiotem obrad sesji wrześniowej.
5.Informacja o sprzedaży mienia komunalnego.
6.Informacja o wykorzystaniu Funduszu Sołeckiego.
7.Informacja o realizacji wniosków zgłoszonych przez Komisję.
8.Informacja nt. realizacji Projektu „Z nauką w przyszłość”.
9.Inne sprawy.

Ad.1.Jak wyżej.


Ad.2.Protokoł z poprzedniego posiedzenia przyjęto jednomyślnie, po indywidualnym zapoznaniu się.


Ad.3.Z sytuacją finansową Zakładu Gospodarki Komunalnej na koniec sierpnia br. zapoznał Komisję p.Tomasz Nowak – Kierownik Zakładu. Poinformował m.in., że ZGK realizuje zadania statutowe w zakresie zaopatrzenia mieszkańców w wodę, odprowadzania ścieków, gospodarki mieszkaniowej, utrzymania zieleni miejskiej, utrzymania porządku i czystości, zarządzania targowiskiem i składowiskiem śmieci. Następnie pan Kierownik przedstawił sytuację finansową w poszczególnych działach działalności. Dodatni wynik uzyskano m.in. w zakresie zaopatrzenia w wodę, funkcjonowania oczyszczalni ścieków, w zakresie wywozu odpadów od mieszkańców (ZGK jest podwykonawcą), w zakresie działalności targowiska i składowiska nieczystości. Wynik finansowy w zakresie utrzymania zieleni miejskiej „wyszedł” na zero. Zanotowano natomiast stratę w zakresie wywozu nieczystości płynnych, w zakresie ręcznego opróżniania koszy ulicznych i zamiatania ręcznego, m.in. z uwagi na wzrost kosztów utrzymania pracowników. Ponadto kwota 1,70zł za opróżnienie 1 kosza ulicznego jest niewystarczająca, by pokryć koszty tej działalności. Problemem jest zaległość w wysokości ok. 130tys.zł z tytułu niezapłaconych przez najemców mieszkań komunalnych czynszów i opłat z tytułu wywozu nieczystości. Nawiązując do składowiska odpadów pan Kierownik poinformował o ilości składowanych śmieci (latem ok. 600 ton, a obecnie ok. 250-300 ton miesięcznie). Wyjaśnił, że wprawdzie wynik finansowy tej działalności jest dodatni, ale Zakład musi jeszcze uiścić opłatę środowiskową. W nawiązaniu do ujemnego wyniku finansowego w zakresie gospodarki mieszkaniowej i wywozu nieczystości płynnych, pan Kierownik wskazał na potrzebę budowy kanalizacji sanitarnej do Ruchocinka, co wyeliminuje konieczność wywozu szamb usytuowanych przy budynkach komunalnych w tej miejscowości. Podsumowując sytuację finansową Zakładu, pan Kierownik stwierdził, że ogólny wynik finansowy Zakładu na koniec sierpnia br. jest dodatni. Jednak po uregulowaniu opłaty środowiskowej i podatków, wynik ten będzie oscylował wokół zera. Sytuacja finansowa Zakładu jest dobra, lepsza niż np. w ubiegłym roku. Następnie pan Kierownik poinformował, że sprawa przekształcenia Zakładu w spółkę, została przełożona na późniejszy czas.
Członkowie Komisji zwrócili się do Kierownika z pytaniami o plastyki i folie, liczbę pracowników, funkcjonowanie punktu zbiórki selektywnych odpadów w Małachowie Wierzbiczany. Pan Tomasz Radacz pytał, czy Kierownik bierze udział w spotkaniach dotyczących budowy sieci gazowej na terenie gminy i wskazał na konieczność uzgadniania przebiegu mediów. Ponadto prosił, by na łamach biuletynu „Witkowskie Wiadomości Samorządowe” umieścić informację uszczegóławiającą, co można składować w punkcie odpadów wielkogabarytowych.
Udzielając odpowiedzi na powyższe pytania, pan Kierownik poinformował m.in., co następuje: Zakład sprzedaje plastyki (200,-zł za tonę). Plastyki, szkło i papier magazynowane są w kontenerach na składowisku odpadów. Zakład zatrudnia 47 pracowników (46,5 etatu), w tym 13 pracowników biurowych i 3 kierowników. Administrowany przez ZGK punkt selektywnej zbiórki jest czynny we wtorki i w pierwszą sobotę miesiąca, zainteresowanie mieszkańców jest duże, szczególnie w zakresie odpadów wielkogabarytowych. Przedstawiciel ZGK nie uczestniczy w spotkaniach dotyczących budowy sieci gazowej, ale ZGK jest włączany do uzgodnień na posiedzeniach Zespołów Uzgodnień Dokumentacji. Odnośnie przebiegu mediów, ZGK nie ma wpływu na projektantów. 


Ad.4.W punkcie tym zaopiniowano następujące tematy, mające być przedmiotem obrad sesji, planowanej na dzień 27 września br.:

a/p.Marcin Pośpiech omówił projekt uchwały o miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego terenów w Gaju i w Ostrowitym Prymasowskim. Plan dotyczy terenów zabudowy letniskowej, zieleni i dróg dojazdowych.
Proponowano opłaty planistyczne: dla terenów letniskowych – 30%, dla terenów zieleni i terenów dróg – 1%.
Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

b/p.Halina Rzepecka – Skarbnik Gminy i Miasta omówiła proponowane zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej i w budżecie.
W nawiązaniu do zmian w budżecie członkowie Komisji pytali m.in. o dotacje i o przyczynę rezygnacji z zakupu SBR dla Zakładu Gospodarki Komunalnej.
Wyjaśnień udzieliła pani Skarbnik i p.Marian Walczak.
Proponowane zmiany w WPF i w budżecie zaopiniowano pozytywnie;

c/wykonanie budżetu gminy i miasta za I półrocze br. Komisja oceniła pozytywnie;

d/p.Justyna Dzionek-Przybyszewska poinformowała, że na wniosek gminy Witkowo o wspólną realizację zadania polegającego na budowie kanalizacji deszczowej i ścieżki rowerowej, Powiat Gnieźnieński podjął stosowną uchwałę. Obecnie Rada Miejska winna podjąć uchwałę o przyjęciu tego zadania do wspólnej realizacji i o przyjęciu od Powiatu dotacji. 
Projekt uchwały zaopiniowano pozytywnie;

e/p.Marzena Polak poinformowała, że w związku z likwidacją Szkoły Podstawowej w Gorzykowie, konieczny jest nowy podział gminy na obwody szkolne. Obecnie istnieje Szkoła Podstawowa w Witkowie i Szkoła Podstawowa w Mielżynie (w ramach Zespołu Szkolno-Przedszkolnego), wobec czego teren gminy podzielono na dwa obwody.
Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.


Ad.5.Informację dotyczącą sprzedanego przez gminę mienia komunalnego przedstawiła p.Anita Frańczak, z tematycznym komentarzem.
Przedmiotowa informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.


Ad.6.Protokolantka przedstawiła Komisji informację o stopniu wykonania zadań, zaplanowanych do realizacji w 2013r., w ramach Funduszu Sołeckiego.
W związku z pytaniem pŁukasza Grabowskiego dotyczącym opłat stałych wyjaśniła, że związane z utrzymaniem świetlic wiejskich opłaty za energię, wodę itp. stanowią działalność statutową Sołectw.


Ad.7.Pan Marian Gadziński – Zastępca Burmistrza Gminy i Miasta przedstawił realizację wniosków, zgłoszonych przez Komisję w ostatnich miesiącach.

W nawiązaniu do jednego z wniosków, p.Grzegorz Kaźmierczak podkreślił potrzebę zwiększenia w budżecie środków na dofinansowanie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.


(o godz.12,50 Przewodniczący Komisji powierzył dalsze prowadzenie posiedzenia p.Markowi Sucholasowi, swemu Zastępcy)


Ad.8.Informację o realizowanym przez Gimnazjum im.Adama Borysa w Witkowie Projekcie „Z nauką w przyszłość”  przedstawili p.Marian Łukowski – Dyrektor Gimnazjum i p.Arleta Bekas – Koordynator Projektu.
Sprawozdanie z realizacji Projektu w okresie od 14 września 2012r. do 31 sierpnia 2013r. stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
W tematycznym komentarzu pan Dyrektor i p.Arleta Bekas poinformowali m.in., co następuje: Projekt „ruszył” od września 2012r., jego całkowita kwota wynosi 918.250,-zł, a do końca sierpnia br. wydatkowano kwotę 502.791,-zł, tj. 54,76%. Na stronach internetowych można znaleźć informacje o realizowanych w ramach Projektu zadaniach (np. o odbytych obozach naukowych z których skorzystało 190 osób). Przedstawiane w Urzędzie Pracy okresowe rozliczenia (ze stosowną dokumentacją) były przyjmowane bez zastrzeżeń. W trakcie szerokiego omawiania przez panią Bekas realizacji poszczególnych zadań, udzieliła ona odpowiedzi na pytania członków Komisji. Pytania dotyczyły m.in. sprzętu jaki Szkoła uzyskała w ramach projektu (m.in. laptopy, rzutniki, tablice interaktywne, oprogramowanie) i zainteresowania uczniów Projektem (stworzono grupę rezerwową).


Ad.9.W punkcie tym poruszono następujące sprawy:

- p.Marcin Pośpiech przedstawił:
1/wniosek pana Z. o opracowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działki o pow. ca 640m2 w Mielżynie. Ponieważ Starostwo nie wyraziło zgody na budowę budynku mieszkalnego na podstawie decyzji o warunkach zabudowy (IIIa klasa gruntu), wnioskodawca odwołał się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Zaistniała sytuacja związana jest ze zmianą ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Zmiana ustawy ma skłonić gminy do opracowywania miejscowych planów. 
Komisja proponowała pozytywnie rozpatrzyć powyższy wniosek, po rozstrzygnięciu sprawy odwołania;
2/wniosek p.Barbary W. z Małachowa Wierzbiczany o opracowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu o pow. 1,02ha (sytuacja podobna do powyższej).
Wniosek zaopiniowano pozytywnie;

- p.Zastępca Burmistrza poinformował, że Fundacja „POMOST” zwróciła się do gminy o wyrażenie zgody na sprzedaż nakładów (domków) usytuowanych w OW w Skorzęcinie. Jest to duży obiekt, 1500 m2 zabudowy, wyceniony na 940tys.zł. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, gminie przysługuje prawo pierwokupu.
Większością głosów proponowano nie skorzystać z prawa pierwokupu, o ile nie ma możliwości znalezienia w budżecie środków na taki zakup;

- p.Zastępca przedstawił wniosek pani B. ze Swarzędza, o przedłużenie umowy dzierżawy terenu w OW w Skorzęcinie.
Komisja proponowała przedłużyć umowę na rok;

- p.Zastępca poinformował, że zgodnie z ustawą docelowo winna funkcjonować placówka wsparcia dziennego, ale na obecną chwilę nie jesteśmy w stanie uruchomić takiej placówki. Po naradzie z dyrektorami ustalono, że po zajęciach szkolnych będą funkcjonować zajęcia w świetlicy, z elementami profilaktyki. Stworzy to możliwość zatrudnienia kadry z danej szkoły. Zajęcia pozalekcyjne będą funkcjonować na podobnej zasadzie jak dotychczas. Pan Zastępca poinformował ponadto o uruchomionych dyżurach psychologa w szkołach podstawowych i Gimnazjum, w Witkowie i w Mielżynie.
W związku z pytaniem p.Łukasza Grabowskiego, czy ustawodawca dopuszcza możliwość tworzenia ww. zajęć w świetlicach szkolnych, p.Zastępca udzielił twierdzącej odpowiedzi. Wyjaśnił, że omawiane zajęcia z elementami profilaktyki muszą odbywać się codziennie przez minimum 2 godziny, po zajęciach szkolnych. Gmina nie przewiduje dowozu.
Wobec powyższego wyjaśnienia pan Grabowski stwierdził, że z tej oferty są wykluczone dzieci wiejskie;

- w związku z wnioskiem zgłoszonym przez p.Grabowskiego na sierpniowym posiedzeniu Komisji, p.Elżbieta Kiełpińska – Sekretarz Gminy i Miasta wyjaśniła, że Zespołowi Śpiewaczemu nie można przyznać tytułu „Honorowego Obywatelstwa Gminy i Miasta”, ponieważ Zespół nie ma osobowości prawnej.
Wobec powyższego p.Piotr Jóźwik stwierdził, że należy rozważyć wprowadzenie innej formy odznaczenia dla organizacji czy stowarzyszeń i zgłosił   w n i o s e k   by przygotować projekt uchwały, określający wyróżnienie „Zasłużony dla Gminy Witkowo”;

- w nawiązaniu do poruszonej na sesji czerwcowej sprawy parkowania na ul.Wiejskiej, p.Tomasz Radacz zgłosił   w n i o s e k,   by na ul.Powstańców Wlkp. zniwelować skarpy i urządzić tam parking.


   Na tym posiedzenie zakończono – o godz. 13,40.

               Przewodniczący Komisji
                 Grzegorz Kaźmierczak

        Z-ca Przewodniczącego Komisji
          Marek Sucholas


Protokołowała:
Anna Kwapich

drukuj pobierz pdf    

wstecz