Nr ORr.0012.1.8.2013
PROTOKOŁ Nr 35/13
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Witkowie, odbytego w dniu 29 sierpnia 2013r. o godz. 9,30 w sali posiedzeń Urzędu GiM, pod przewodnictwem p.Henryka Muchy - Przewodniczącego Komisji
Uczestniczący w posiedzeniu członkowie Komisji – zgodnie z listą obecności, stanowiącą załącznik do niniejszego protokołu.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
- p.Halina Rzepecka Skarbnik Gminy i Miasta
- p.Wiesława Gąsiorowska Dyrektor Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy
- p.Stanisław Rajkowski Dyrektor Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji
- p.Justyna Dzionek-Przybyszewska Kierownik Referatu Rozwoju Lokalnego w Urzędzie
Gminy i Miasta
oraz dzierżawca obiektów gminnych w Ośrodku Wypoczynkowym w Skorzęcinie.
Otwarcia posiedzenia dokonał p.Henryk Mucha – Przewodniczący Komisji. Powitał zebranych, stwierdził na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu uczestniczy wymagane quorum, po czym przedstawił projekt porządku posiedzenia.
Uwag nie zgłoszono, ustalono porządek w brzmieniu:
Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia, stwierdzenie quorum, ustalenie porządku posiedzenia.
2.Kontrola Biblioteki Publicznej Gminy i Miasta w zakresie wydatkowania środków z budżetu gminy.
3.Kontrola wykonania budżetu gminy i miasta za I półrocze br.
4.Inne sprawy.
5.Kontrola w terenie w zakresie wykonanych remontów i inwestycji.
Ad.1.Jak wyżej.
Ad.2.Pani Wiesława Gąsiorowska – Dyrektor Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy w Witkowie, przedstawiła informację o wydatkowaniu środków, otrzymanych z budżetu gminy i miasta w formie dotacji (informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu). Na 2013 rok dotacja ta wynosi 393tys.zł, miesięcznie przekazywana jest Bibliotece kwota w wysokości 32.750,-zł. W I półroczu br. wydatkowano z omawianej dotacji kwotę 196.500,-zł, z tego m.in. na wynagrodzenia osobowe – 114.416,-zł, na składki do ZUS-u – 20.189,-zł, na spotkania autorskie – 940,-zł, na ogrzewanie (gaz) – 7.247,-zł, na energię elektryczną – 2.645,-zł, na zakup zbiorów – 7.206,-zł. Zakup czasopism jest ważnym źródłem informacji, na ich prenumeratę Biblioteka wydaje rocznie ok. 4.000,-zł. Na wniosek Dyrektora, Biblioteka otrzymuje dotację z firmy ORANGE na internet. Otrzymuje również dotację w wysokości 7.800,-zł na nowości wydawnicze i rabaty w wydawnictwach.. W Bibliotece i Filii w Kołaczkowie jest zatrudnionych łącznie 7 osób (na 5 etatach), w tym 4 osoby na stanowisku bibliotekarza.
W ramach przeprowadzanej kontroli, Komisja dokonała sprawdzenia następujących faktur:
1/faktury Nr FV 2454/2013 z dnia 7 czerwca br. wystawionej przez Hurtownię Książek w miejscowości Ostrów Mazowiecka na kwotę 1.616,18zł;
2/faktury VAT 9401/2013 z dnia 27 sierpnia br. wystawionej przez „Sprzedaż Dobrej Książki” w Tczewie, na kwotę 2.833,-zł;
3/faktury VAT IN/276/2013 z dnia 22 maja br. wystawionej przez Wydawnictwo „ESKA” z Mosiny na kwotę 699,35zł;
4/ faktury VAT 863/FVM/CN/2013 z dnia 31 stycznia br. wystawionej przez Spółkę „Prószyński Media” na kwotę 643,49zł.
Zastrzeżeń nie zgłoszono.
Korzystając z obecności pani Dyrektor, członkowie Komisji zwrócili się do niej z pytaniami o problemy w funkcjonowaniu Biblioteki, o liczbę aktywnych czytelników w Filii w Kołaczkowie, o spotkania autorskie.
Pani Dyrektor poinformowała m.in., co następuje: jeśli chodzi o Bibliotekę w Witkowie, nie może narzekać, bo budynek jest nowy. Jedynie drzwi wejściowe krzywią się pod wpływem opadów śniegu i śliskie są schody wejściowe. Jeśli chodzi o wyposażenie, jesienią planuje zakupić drukarkę, bo obecna się zużyła. Następnie pani Dyrektor poinformowała o problemach z budynkiem Filii w Kołaczkowie. Osoby korzystające ze świetlicy wiejskiej usytuowanej w budynku Filii, pozostawiają bałagan, wykręcają żarówki itp.. Ostatnio zostały uszkodzone drzwi do ubikacji i wybite okna. Jeśli chodzi o czytelnictwo, z Filii korzysta ok. 120 aktywnych czytelników, z których część korzysta również z internetu.
Stwierdzono, że po oddaniu do użytku nowej świetlicy, Sołectwo Kołaczkowo ma dwie świetlice, a takiej sytuacji nie ma w żadnym Sołectwie. Członkowie Komisji wyrazili zdanie, że Sołtys winien w inny sposób nadzorować wykorzystywanie pomieszczeń starej Świetlicy.
Pan Przewodniczący Komisji poruszył sprawę chodnika przy budynku Filii w Kołaczkowie, w czasie opadów deszczu, jest problem z odpływem wody.
W nawiązaniu do wypowiedzi pani Dyrektor,p.Roman Popek zgłosił wniosek (który poparli pozostali członkowie Komisji), by na schodach wejściowych do Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy ułożyć kostkę brukową, w miejsce obecnych, niebezpiecznie śliskich płytek.
Ad.3.Informację o wykonaniu budżetu gminy i miasta za I półrocze br. przedstawiła wraz z szerokim tematycznym komentarzem p.Halina Rzepecka – Skarbnik Gminy i Miasta.
Pani Skarbnik poinformowała m.in., że uchwalony w grudniu 2012r. budżet na 2013r. zakładał dochody w wysokości 35.458.216,-zł i wydatki w wysokości 35.487.802,-zł oraz deficyt budżetowy w wysokości 29.586,-zł. W I półroczu br. aktualizowano budżet 16 razy, a mianowicie 4 razy uchwałami Rady Miejskiej i 12 razy zarządzeniami Burmistrza. Pierwsze półrocze rozliczono nadwyżką budżetową w wysokości 1.815.547,-zł. Następnie pani Skarbnik omówiła poszczególne grupy dochodów, które wykonano w 49,8%.
Pan Eugeniusz Czaplicki poruszył sprawę udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych, które wykonano za I półrocze w wysokości 41,5%. Wyraził zdanie, że wysokość tych udziałów wiąże się z kredytem ogólnokrajowym, z bezrobociem i kondycją firm na naszym terenie.
Pani Skarbnik wyjaśniła powyższą sprawę stwierdzając m.in., że powyższe udziały przekazuje Minister Finansów, nie mamy na to wpływu i trudno jest określić ich wysokość. Jednak to gmina ponosi konsekwencje przekroczenia czy niedoszacowania tych środków.
W związku z pytaniem p.Przewodniczącego Komisji o opłaty od JW. z tytułu wycinki drzew, pani Skarbnik poinformowała, że decyzja nie jest jeszcze prawomocna, czekamy na te środki.
W podsumowaniu kontroli Komisja stwierdziła, że budżet za I półrocze zrealizowano zgodnie z założeniami.
Ad.4.W punkcie tym poruszono następujące sprawy:
- protokolantka poinformowała, że Regionalna Izba Obrachunkowa uchyliła część uchwały podjętej na sesji czerwcowej, a dotyczącej dotacji dla niepublicznych szkół i przedszkoli;
- p.Eugeniusz Czaplicki zgłosił wniosek o zamontowanie lampy oświetlenia ulicznego w Wiekowie, przy posesji pana Nowaka (przy sklepie);
- p.Roman Popek zgłosił wniosek o zamontowanie lampy oświetlenia ulicznego na ul.Dworcowej w Witkowie, przy barakach;
- p.Marek Biadasz zgłosił wniosek o urządzenie na terenie Witkowa parkingu dla rowerów, dla osób przyjeżdżających do Witkowa (stojaki).
Ad.5.O godz. 11,00 Komisja udała się w teren, dla dokonania kontroli wykonanych remontów i inwestycji.
1.System wjazdowy do Ośrodka Wypoczynkowego w Skorzęcinie.
Kontroli dokonano w obecności p.Stanisława Rajkowskiego – Dyrektora OKSiR-u i p.Justyny Dzionek-Przybyszewskiej – Kierownika Referatu Rozwoju Lokalnego.
Komisja dokonała oględzin zamontowanych w tym roku dodatkowych szlabanów wyjazdowych.
Jak stwierdził pan Dyrektor, cały system wjazdowy sprawdził się, a dodatkowe szlabany usprawniły wyjazd.
Komisja nie zgłosiła uwag.
2.Segmenty domków letniskowych w Ośrodku Wypoczynkowym w Skorzęcinie (po WDW).
Kontroli wyremontowanych przez gminę domków dokonano w obecności p.Justyny Dzionek-Przybyszewskiej i w obecności dzierżawcy domków.
Pani Dzionek-Przybyszewska poinformowała, że zakres remontu obejmował m.in. elewacje, sufity, łazienki, wymianę kabin, stolarkę frontową. Remont wykonała firma z Turku. Z uwagi m.in. na długą zimę, termin realizacji był trzykrotnie przesuwany.
W trakcie dokonywania przez Komisję oględzin domku „Miś” dzierżawca stwierdził, że remont został wykonany dobrze. Wprawdzie wykładzina podłogowa rysuje się, bo to druga klasa ścieralności, ale taką klasę zapisano w kosztorysie. Były problemy z klamkami, ale wykonawca je wymienił.
Jak poinformowała pani Dzionek-Przybyszewska, inspektor nadzoru dobrze wykonał swoje obowiązki. Materiały były sprawdzane, miały wymagane atesty.
Komisja nie zgłosiła zastrzeżeń.
3.Parking przed Ośrodkiem Wypoczynkowym w Skorzęcinie.
Kontroli dokonano w obecności p.Justyny Dzionek-Przybyszewskiej.
Pani Dzionek-Przybyszewska poinformowała, że parking ma powierzchnię 2200m2. Teren został zniwelowany, wysypano żwir i częściowo utwardzono płytami betonowymi. Przez dwa gorące weekendy parking był w dużej części zastawiony, co potwierdza jego przydatność.
Komisja nie zgłosiła zastrzeżeń.
4.Park przy ul.Słowackiego w Witkowie.
W kontroli uczestniczyła p.Justyna Dzionek-Przybyszewska.
Podczas oględzin stwierdzono, że w ramach rewitalizacji Parku trwa układanie chodników i obrzeży.
Po zapoznaniu członków Komisji z projektem rewitalizacji, p.Dzionek-Przybyszewska i przedstawiciel wykonawcy poinformowali, że teren zostanie wysypany tłuczniem, zostanie też ustawionych 11 ławek. Termin zakończenia zadania (wraz z zielenią) ustalono do końca października.
Komisja nie zgłosiła zastrzeżeń.
5.Szkoła Podstawowa Nr 3 w Witkowie.
W kontroli uczestniczył p.Robert Kaźmierczak – woźny Szkoły.
Dokonano oględzin urządzonej w budynku „A” świetlicy szkolnej, szatni i odnowionych pomieszczeń przy Bibliotece.
Jak poinformował p.Kaźmierczak, przy świetlicy zostaną jeszcze wykonane łazienki.
Komisja nie zgłosiła uwag.
Na tym posiedzenie zakończono – o godz. 12,45.
Przewodniczący Komisji
Henryk Mucha
Protokołowała:
H. Koźniewska