Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Gminy i Miasta Witkowo
Bip - Strona główna

Urząd Gminy i Miasta

Organy

Protokoły z sesji RM »

Protokoły z sesji RM - archiwum »

Sprawozdania z pracy Rady Miejskiej »

Dzienniki Ustaw i Monitory Polskie

Prawo lokalne

Zbiór prawa miejscowego... »

Finanse gminy

Opinie RIO... »

Projekty aktów normatywnych »

Strategia rozwoju

Plany i zamierzenia »

Ogłoszenia Burmistrza GiM Witkowo »

Informacje

Przetargi aktualne »

Przetargi zakończone »

Nabór pracowników »

Nabór kierowników i dyrektorów jednostek organizacyjnych »

Dane o stanie jednostek »

Nabór pracowników - jednostki podległe »

Sprawozdania z pracy jednostek »

Sprawozdania i informacje Burmistrza »

Sprawozdania z wykonania budżetu »

Spółki z udziałem gminy »

Protokoły z kontroli »

Raport o stanie gminy »

Co mogę załatwić w UGiM ? »

Rejestry i ewidencje »

Petycje »

Petycje do Rady Miejskiej »

Lobbing »

Ponowne wykorzystywanie »

Edukacja - dotacje »

Wzory dokumentów »

KARTY USŁUG »

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi »

Program Ochrony Środowiska i raporty »

Współpraca z organizacjami pozarządowymi »

Wyniki badań wody »

Interpelacje i zapytania radnych »

Plan polowań zbiorowych »

Obwieszczenia »

Preferencyjna sprzedaż węgla »

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Protokoły z posiedzeń komisji RM - archiwum: Protokoł 33/13 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej RM z dnia 3.06.2013r.

Nr ORr.0012.1.6.2013


PROTOKOŁ Nr 33/13

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Witkowie, odbytego w dniu 3 czerwca 2013r. o godz. 9,30 w sali narad Urzędu GiM, pod przewodnictwem p.Henryka Muchy Przewodniczącego Komisji

Uczestniczący w posiedzeniu członkowie Komisji – zgodnie z listą obecności, stanowiącą załącznik do niniejszego protokołu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

- p.Krzysztof Szkudlarek  Burmistrz Gminy i Miasta
- p.Marian Gadziński   Zastępca Burmistrza Gminy i Miasta
- p.Halina Rzepecka   Skarbnik Gminy i Miasta
- p.Marzena Polak   inspektor w Urzędzie Gminy i Miasta
- p.Hanna Rakowska   inspektor w Urzędzie Gminy i Miasta

 

Otwarcia posiedzenia dokonał p.Henryk Mucha – Przewodniczący Komisji. Powitał zebranych, stwierdził na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu uczestniczy wymagane quorum. Po przyjęciu protokołu z poprzedniego posiedzenia, kontynuowano procedurę absolutoryjną.

W nawiązaniu do dotacji celowych, które omawiano na posiedzeniu w dniu 30 kwietnia br. w ramach kontroli dochodów budżetowych, Komisja poprosiła panią Skarbnik i p.Marzenę Polak – inspektora ds. oświaty, o wyjaśnienia dotyczące zwrotu niewykorzystanych dotacji.
Odnosząc się do zwrotu niewykorzystanych dotacji z zakresu opieki społecznej, pani Skarbnik wyjaśniła, że trudno jest określić w nowym okresie zasiłkowym liczbę osób kwalifikujących się do danych świadczeń, a więc również kwoty jakie zostaną wykorzystane. Dane te zmieniają się w ciągu roku.
Odnosząc się do zwrotu dotacji z zakresu oświaty, p.Marzena Polak wyjaśniła, co następuje: kwota dotacji na pomoc materialną dla uczniów (stypendia), podzielona jest na dwie części i również w dwóch ratach stypendia te są przyznawane. Sytuacja rodzin w ciągu roku zmienia się, są rodziny które w II półroczu roku szkolnego nie spełniają wymaganych kryteriów, więc liczba uprawnionych do przyznania pomocy zmniejsza się. Wysokość stypendium jest równa dla wszystkich uczniów (istnieje jedynie podział na 2 grupy dochodowe). Nie wykorzystana dotacja wynika więc z faktu braku możliwości podziału kwoty tak, aby wykorzystać ww. dotację w pełnej wysokości. Zwrócono kwotę 5.358,-zł, co w stosunku do ogólnej kwoty dotacji wynoszącej 252.531,-zł nie jest znaczną kwotą. Odnośnie dofinansowania zakupu podręczników pani Polak wyjaśniła, że zapotrzebowania na te środki gmina składa do Kuratorium Oświaty, na podstawie informacji uzyskanych z poszczególnych szkół. Z przyznanego dofinansowania szkoły rozliczają się na podstawie rachunków przedstawionych przez rodziców uprawnionych uczniów. Zdarza się, że nie wszyscy rodzice rozliczą się z całości przyznanej kwoty, stąd różnice, które należało zwrócić.
Powyższe wyjaśnienia uznano za wystarczające.

Sprawozdanie finansowe (bilans) z wykonania budżetu Gminy Witkowo. Zadłużenie gminy.
Przedmiotowe sprawozdanie przedstawiła wraz z komentarzem wyjaśniającym pani Skarbnik. Omówiono poszczególne pozycje aktywów i pasywów, w tym m.in. należności i zobowiązania wobec budżetów, środki pieniężne budżetu, należności od budżetów, zobowiązania długoterminowe oraz wobec budżetów, aktywa netto budżetu (z tego wynik wykonania budżetu, wynik na operacjach nierasowych).W pozycji „Inne pasywa” wykazane są subwencje, które wpłynęły w 2012 roku, a przekazane zostały podległym placówkami oświatowych w styczniu 2013r.
W grudniu 2012r. Rada Miejska podjęła uchwałę w sprawie ustalenia wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2012. Uchwała dotyczyła kanalizacji w Skorzęcinie Nadleśnictwie i w Witkowie przy ul.Osiedlowej. W 2012 roku umorzono 320tys.zł pożyczki, zaciągniętej na  budowę kanalizacji w Witkowie. Wydatki te wykazane są w pozycjach „Niewykonane wydatki” oraz w rezerwie na niewygasająće wydatki.
W związku z pytaniem członków Komisji pani Skarbnik poinformowała, że dwa razy w tygodniu gmina lokuje środki na weekendowych lokatach. Niestety w ostatnich miesiącach oprocentowanie wszystkich lokat znacznie się obniżyło.
Stan zadłużenia na koniec 2012 roku wynosił 12.870.413,34zł, tj. 32,7% w stosunku do wykonanych dochodów. Dla porównania – zadłużenie na koniec roku 2011 stanowiło więcej, bo 48% w stosunku do dochodów. Rok 2012 był wyjątkowy, ponieważ nie zaciągnięto nowych pożyczek i kredytów, a jedynie spłacano zaciągnięte w poprzednich latach pożyczki i kredyty. Spłacono łącznie 3.763.400,-zł, w tym 480.000,-zł pożyczki na budowę kanalizacji sanitarnej w Witkowie, 483.400,-zł pożyczki na budowę kanalizacji na terenach wiejskich (m.in.Odrowąż, Malenin, Mąkownica) i 2.800.000,-zł kredytu zaciągniętego w banku ING Bank Śląski na pokrycie deficytu.
Spłaty pożyczek i kredytów następowały terminowo, zgodnie z umowami.
Zastrzeżeń nie zgłoszono.

Następnie poproszono na posiedzenie p.Mariana Gadzińskiego – Zastępcę Burmistrza Gminy i Miasta, pełniącego również funkcję Przewodniczącego Komisji Przetargowej. Pan Gadziński poinformował m.in., co następuje: Burmistrz ma prawo i możliwość powołania do każdego przetargu inny skład osobowy komisji przetargowej, ale aktualnie funkcjonują dwie Komisje Przetargowe tj. do spraw związanych z obrotem nieruchomościami i do spraw zamówień publicznych i praktycznie składy tych Komisji są stałe. Obowiązki przewodniczenia ww. Komisjom p.Burmistrz powierzył właśnie swojemu Zastępcy, ponadto członkami Komisji są pracownicy Urzędu  Gminy i Miasta (z Referatu Rozwoju Lokalnego i z Referatu Finansowego) i Radny Rady Miejskiej. W 2012r. gmina wszczęła 19 postępowań przetargowych w trybie przetargów nieograniczonych, 2 w trybie zapytania o cenę i 1 w trybie zamówienia z wolnej ręki, 23 zapytania ofertowe (w tym 2 dotyczące funduszu sołeckiego). Gmina nie stosuje przetargów ograniczonych. Przetargi dotyczyły m.in. wywozu nieczystości z Ośrodka Wypoczynkowego w Skorzęcinie, robót remontowo-budowlanych w Świetlicach wiejskich, termomodernizacji Szkoły Podstawowej Nr 2, montażu systemu szlabanów w Ośrodku Wypoczynkowym w Skorzęcinie, remontu wiatraka w Kamionce. Pan Gadziński poinformował również, że udzielenie zamówienia z wolnej ręki dotyczyło wyboru wykonawców dowozu dzieci do szkół, na okres dwóch miesięcy, tj. do czasu ponownego ogłoszenia i rozstrzygnięcia przetargu na dowozy. O wyborze oferenta decyduje cena. Gmina nie korzysta z możliwości udzielania zamówień uzupełniających, natomiast w razie potrzeby stosuje się tzw. prace zamienne. Przy przetargu nieograniczonym gmina może stosować wpłaty wadium przy składaniu ofert, jako wstępne zabezpieczenie. Rozliczenia za wykonane zadania następują zgodnie z zawartą umową, są albo częściowe (po zakończeniu określonych etapów zadania i częściowym odbiorze robót), albo całkowite. Najczęściej jest to jedna faktura częściowa i faktura końcowa. Nie stosuje się zaliczek np. na zakup materiału, bądź innych nieokreślonych w umowie form płatności i rozliczeń.
W związku z pytaniem p.Romana Popka, p.Gadziński poinformował, że referencje oferentów są szczegółowo sprawdzane.
Następnie zapoznano się z wykazem przetargów ogłoszonych w 2012r. i zapytaniami ofertowymi w 2012r. (przedmiotowy wykaz stanowi załącznik do niniejszego protokołu).
Pani Hanna Rakowska poinformowała, że w 2012r. ogłoszono 19 przetargów nieograniczonych, 23 zapytania ofertowe, 1 zamówienie z wolnej ręki, 2 zapytania o cenę, po czym je omówiła i udzieliła odpowiedzi na pytania członków Komisji. Pytania te dotyczyły m.in. realizowanego przez Gimnazjum im.Adama Borysa w Witkowie Projektu „Z nauką w przyszłość” i organizacji kolonii.
W trakcie roku budżetowego, na posiedzeniu w sierpniu 2012r. Komisja kontrolowała wybrane zamówienia publiczne - dokumentację przetargu na szlabany zamontowane w Ośrodku Wypoczynkowym w Skorzęcinie oraz dokumentację przetargu na dostawę kostki brukowej. Nieprawidłowości nie stwierdzono.

Stwierdzono, że biorąc pod uwagę wyniki kontroli dokonanej w trakcie roku i w dniu dzisiejszym, należy pozytywnie ocenić stosowanie przez gminę procedur zamówień publicznych. 

Następnie poproszono na posiedzenie p.Krzysztofa Szkudlarka – Burmistrza Gminy i Miasta.
Na prośbę p.Przewodniczącego Komisji o ogólne uwagi i ocenę realizacji budżetu gminy, p.Burmistrz stwierdził m.in., co następuje: ubiegłoroczny budżet był dobry. Na zadania inwestycyjne, których określono w budżecie dużo, zaplanowano środki w wysokości 5.796.567,-zł, a wydano na ten cel blisko 5,5 mln zł. Generalnie 15% budżetu przeznaczono na wydatki majątkowe i była to znacząca kwota. Realizowano zadania inwestycyjne ze środków budżetowych i ze środków unijnych, jako inwestycje roczne i dwuletnie. Następnie p.Burmistrz omówił pokrótce ważniejsze zadania inwestycyjne, w poszczególnych działach klasyfikacji budżetowej.
W związku z poruszoną przez członków Komisji sprawą funduszu sołeckiego, p.Burmistrz stwierdził, że obecnie fundusz ten koncentruje się wokół potrzeb świetlic wiejskich, ale w przyszłości będzie się koncentrować wokół innych zadań, ogólno-estetycznych wsi. Niewykorzystane przez Sołectwa środki w ramach omawianego funduszu to globalnie nieduże środki i nie można uznać, że są to środki stracone, ponieważ pozostają one w budżecie gminy. Jest to kwestia odpowiednich zapisów we wnioskach składanych przez Sołectwa. Pan Burmistrz stwierdził również, że według jego oceny, fundusz sołecki jest dobrze realizowany.

W trakcie roku budżetowego, na sierpniowym posiedzeniu, Komisja dokonała wyrywkowej kontroli realizacji inwestycji. Kontrolowano termomodernizację budynku Szkoły Podstawowej Nr 2 oraz budowę boisk sportowych w Mielżynie i Ruchocinku. Zgłoszone wówczas uwagi typu porządkowego, zostały przekazane p.Burmistrzowi.

Biorąc pod uwagę wyniki przeprowadzonych przez Komisję kontroli oraz powyższe wyjaśnienia p.Burmistrza, realizację inwestycji oceniono pozytywnie.

Korzystając z obecności p.Burmistrza i p.Zastępcy Burmistrza na posiedzeniu, członkowie Komisji poruszyli sprawę nowych zasad gospodarki odpadami, sprawę terminu usunięcia kolizji energetycznej uniemożliwiającej pozyskanie pozwolenia na budowę Centrum Kultury, sprawę koniecznej poprawy estetyki sklepu pana T. w Witkowie.
Wyjaśnień odnośnie gospodarki odpadami udzielił p.Zastępca Burmistrza, natomiast odnośnie pozostałych spraw – p.Burmistrz.
Komisja proponowała, by Urząd Gminy i Miasta przygotował ulotki dla mieszkańców, informujące jak segregować śmieci.


Ustalono,że na kolejnym posiedzeniu w dniu 10 czerwca br. Komisja przystąpi do ustalania brzmienia wniosku absolutoryjnego.


Na tym posiedzenie zakończono – o godz. 13,50.


        Przewodniczący Komisji
             Henryk  Mucha


Protokołowała:
H. Koźniewska

 

drukuj pobierz pdf    

wstecz