Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Gminy i Miasta Witkowo
Bip - Strona główna

Urząd Gminy i Miasta

Organy

Protokoły z sesji RM »

Protokoły z sesji RM - archiwum »

Sprawozdania z pracy Rady Miejskiej »

Dzienniki Ustaw i Monitory Polskie

Prawo lokalne

Zbiór prawa miejscowego... »

Finanse gminy

Opinie RIO... »

Projekty aktów normatywnych »

Strategia rozwoju

Plany i zamierzenia »

Ogłoszenia Burmistrza GiM Witkowo »

Informacje

Przetargi aktualne »

Przetargi zakończone »

Nabór pracowników »

Nabór kierowników i dyrektorów jednostek organizacyjnych »

Dane o stanie jednostek »

Nabór pracowników - jednostki podległe »

Sprawozdania z pracy jednostek »

Sprawozdania i informacje Burmistrza »

Sprawozdania z wykonania budżetu »

Spółki z udziałem gminy »

Protokoły z kontroli »

Raport o stanie gminy »

Co mogę załatwić w UGiM ? »

Rejestry i ewidencje »

Petycje »

Petycje do Rady Miejskiej »

Lobbing »

Ponowne wykorzystywanie »

Edukacja - dotacje »

Wzory dokumentów »

KARTY USŁUG »

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi »

Program Ochrony Środowiska i raporty »

Współpraca z organizacjami pozarządowymi »

Wyniki badań wody »

Interpelacje i zapytania radnych »

Plan polowań zbiorowych »

Obwieszczenia »

Preferencyjna sprzedaż węgla »

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Protokoły z posiedzeń komisji RM - archiwum: Protokoł 35/13 z posiedzenia Komisji Oświaty...RM z dnia 24.06.2013r.

Nr ORr.0012.4.7.2013

PROTOKOŁ Nr35/13

z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Opieki Społecznej Rady Miejskiej w Witkowie, odbytego w dniu 24 czerwca 2013r. o godz. 10,00 w sali posiedzeń Urzędu Gminy i Miasta, pod przewodnictwem p.Piotra Jóźwika -  Przewodniczącego Komisji

Uczestniczący w posiedzeniu członkowie Komisji – zgodnie z listą obecności, stanowiącą załącznik do niniejszego protokołu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

- p.Krzysztof Szkudlarek   Burmistrz Gminy i Miasta
- p.Halina Rzepecka    Skarbnik Gminy i Miasta
- p.Elżbieta Jagielska     Kierownik M-G Ośrodka Pomocy Społecznej
- p. Paweł Piniarski    Prezes G-M Szkolnego Związku Sportowego
oraz inspektorzy w Urzędzie Gminy i Miasta p.p.: Marzena Polak, Piotr Janowicz, Marcin Pośpiech, Stanisław Antoszczyszyn


Otwarcia posiedzenia dokonał p.Piotr Jóźwik – Przewodniczący Komisji. Powitał zebranych, stwierdził na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu uczestniczy wymagane quorum, po czym spytał o ewentualne uwagi do projektu porządku posiedzenia.
Uwag nie zgłoszono, ustalono porządek obrad w brzmieniu:

Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia, stwierdzenie quorum, ustalenie porządku posiedzenia.
2.Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
3.Zaopiniowanie spraw, mających być przedmiotem obrad sesji czerwcowej.
4.Zapoznanie się z Oceną Zasobów Pomocy Społecznej.
5.Podsumowanie działalności Gminno-Miejskiego Szkolnego Związku Sportowego w Witkowie.
6.Zapoznanie się z przydziałem środków finansowych na zabezpieczenie zajęć Uczniowskich Klubów Sportowych w I semestrze roku szkolnego 2013/2014.
7.Zapoznanie się z realizacją Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
8.Inne sprawy.


Ad.1.Jak wyżej.


Ad.2.Protokoł z poprzedniego posiedzenia przyjęto jednomyślnie, po indywidualnym zapoznaniu się.


Ad.3.W punkcie tym zaopiniowano następujące tematy, mające być przedmiotem obrad sesji, planowanej na dzień 27 czerwca br.:

a/p.Elżbieta Jagielska – Kierownik Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej przedstawiła projekt uchwały dotyczący odpłatności za usługi opiekuńcze. Konieczność podjęcia uchwały z tego zakresu wynika ze zmiany kryterium dochodowego. Ponadto proponuje się ustalenie usług nieodpłatnie, dla osób które ukończyły 100 lat życia.

Pan Paweł Skudzawski poinformował, że Komisja Rolnictwa proponuje ustalić nieodpłatne usługi opiekuńcze dla osób, które ukończyły 90 lat i wnioskował, by taki zapis w uchwale przyjąć.
Komisja jednogłośnie zaakceptowała powyższą propozycję.
Projekt uchwały zaopiniowano pozytywnie, z powyższą zmianą;

b/p.Halina Rzepecka – Skarbnik Gminy i Miasta omówiła proponowane zmiany w budżecie na 2013r. Poinformowała, że w projekcie uchwały zostanie dokonana zmiana w podstawie prawnej, ponieważ ukazał się tekst jednolity ustawy o samorządzie gminnym. Poinformowała również, że wpłynął projekt uchwały Rady Powiatu Gniezno dotyczący przekazania gminie Witkowo dotacji na budowę m.in. ścieżki rowerowej przy drodze powiatowej. Jeśli uchwała ta zostanie przez Radę Powiatu podjęta na środowej sesji, przygotuje autopoprawkę Burmistrza, by wprowadzić kwotę dotacji do budżetu gminy.
Następnie pani Skarbnik wyjaśniła treść pism Regionalnej Izby Obrachunkowej, dotyczących uchwał podjętych w marcu i kwietniu, o Wieloletniej Prognozie Finansowej. Uchwały te zostały podjęte zgodnie z przepisami, więc RIO nie wszczęło postępowania nadzorczego, pisma mają charakter jedynie informacyjno-instruktażowy. Zgodnie z nowymi przepisami,  „Objaśnienia przyjętych wartości do WPF” nie będą stanowić załącznika do uchwały, ale jej zdaniem są celowe, by Radnym ułatwić analizę zmian w WPF.
Po czym pani Skarbnik omówiła proponowane zmiany w  Wieloletniej Prognozie Finansowej dodając, że wszystkie wymogi i wskaźniki są spełnione.
Proponowane zmiany w budżecie gminy i w Wieloletniej Prognozie Finansowej zaopiniowano pozytywnie;

c/p.Przewodniczący Komisji poinformował, że Regionalna Izba Obrachunkowa pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie Burmistrza z wykonania budżetu gminy i miasta za 2012r.
Pani Skarbnik podkreśliła, że opinia jest pozytywna bez uwag i bez zastrzeżeń. Przygotowując przedmiotowe sprawozdanie wprowadzała poszczególne dane „ręcznie”, bo nie ma do tego celu specjalnego programu. Zdarzają się, jak każdemu, błędy pisarskie, na co RIO w Opinii wskazało, ale gdyby były one istotne, Opinia ta nie byłaby „bez uwag”. W związku z pytaniem p.Bogusława Mołodeckiego o rozbieżności finansowe wykazane w omawianej Opinii RIO (dotyczące m.in. remontu wiatraka) pani Skarbnik wyjaśniła przyczynę tych rozbieżności i stwierdziła, że niektóre z nich są jej zdaniem niesłuszne. Dodała, że nie ma sensu odwoływać się, bo skoro opinia jest „pozytywna”, to bardziej pozytywna być nie może.
Pan Przewodniczący Komisji zwrócił się do członków Komisji z pytaniem o ewentualne pytania do sprawozdania z wykonania budżetu, informacji o stanie mienia i bilansu.
Pytań nie zgłoszono. Pan Przewodniczący stwierdził, że rok 2012 był prosportowy, udało się m.in. zakończyć budowę hali widowiskowo-sportowej, powstały też place zabaw.
Następnie członkowie Komisji zapoznali się z pozytywną Opinią RIO na temat wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie Burmistrzowi Gminy i Miasta absolutorium. RIO uznała, że wniosek Komisji Rewizyjnej został należycie uzasadniony.
Nawiązując do treści wniosku Komisji Rewizyjnej, p.Paweł Skudzawski poruszył kwestię „szczegółowości” badania przez Komisję Rewizyjną przetargów. Wyraził obawy, że kompetencje Komisji w tym zakresie, jak również w zakresie kontroli całego budżetu, nie są wystarczające.
Pan Marek Biadasz, jako członek Komisji Rewizyjnej wyjaśnił, w jaki sposób Komisja dokonywała ww. kontroli i stwierdził, że kompetencje Komisji są jego zdaniem wystarczające.
Innych pytań i uwag nie zgłoszono, Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu za 2012 rok jak i samo wykonanie tego budżetu;

d/p.Marcin Pośpiech omówił projekt uchwały o Lokalnym Programie Rewitalizacji dla miasta Witkowa. Poinformował m.in., że przedmiotowy Program umożliwi pozyskanie przez inwestora środków unijnych. Program może być w razie potrzeby zmieniany.
Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt;

e/p.Marcin Pośpiech omówił projekt uchwały dotyczący zmiany uchwały z 2003r. o miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego terenu w Witkowie, w rejonie ul.Jana Pawła II.
Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt;

f/Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały o nadaniu nazwy ulicy w Witkowie („Zacisze”);

g/p.Piotr Janowicz poinformował o sytuacji w zakresie gospodarki odpadami. Mieszkańcy gminy złożyli ok.11.650 deklaracji, w których większość (ok. 6.400) zadeklarowała segregowanie odpadów. Deklaracje jeszcze wpływają, ale na obecną chwilę należy przyjąć, że ok.1100 osób deklaracji nie złożyło. Na terenie gminy jest zameldowanych ok. 13.600 osób. Uczestnicząca w przetargu firma złożyła ofertę na kwotę 108tys.zł, a ponieważ z danych szacunkowych obliczonych na podstawie złożonych deklaracji wynika mniejsza kwota, środków zabraknie i konieczne jest podwyższenie uchwalonych przez Radę opłat. Jak wyjaśnił p.Janowicz, gmina musi ponosić nie tylko koszty odbioru odpadów, ale również koszty zatrudnienia pracownika i koszty utrzymania punktu zbiórki odpadów.   
W tematycznej dyskusji z udziałem p.Burmistrza, dyskutowano na temat zbiórki odpadów we Wspólnotach Mieszkaniowych, na temat selektywnej zbiórki i na temat wysokości opłat. Pan Burmistrz stwierdził, że aby pokryć koszty związane z gospodarką odpadami, należałoby ustalić opłaty w wysokości 8,-zł za odpady segregowane i 11,-zł za niesegregowane, jednak minimum to opłaty odpowiednio 7,-zł i 10,-zł, choć to może nie wystarczyć. Pan Burmistrz poruszył również sprawę bonifikat dla rodzin wielodzietnych, co wywołało dyskusję na ten temat. Pan Przewodniczący Komisji proponował zwolnienie z opłaty począwszy od czwartego dziecka w rodzinie, do 22 roku życia.
W dalszej dyskusji zgłoszono następujące propozycje opłat, odpowiednio: 7,-zł i 10,-zł; 8,-zł i 10,-zł; 7,-zł i 11,-zł.
Większością głosów (2 „za”, 5 wstrzymujących się), Komisja przyjęła stawki opłat 8,-zł i 10,-zł.
W związku z tym, że zastosowanie ulgi dla rodzin wielodzietnych wymaga przygotowania (m.in. zmiany wzoru deklaracji), Komisja zgłosiła   w n i o s e k    by w późniejszym terminie rozważyć wprowadzenie upustu (bonifikaty) w opłatach za wywóz odpadów, dla dzieci w rodzinach wielodzietnych - począwszy od czwartego dziecka;

h/p.Marzena Polak poinformowała, że w ubiegłym tygodniu wpłynął wniosek Prezesa Stowarzyszenia „Razem w Przyszłość”, o wpisanie do rejestru niepublicznych szkół, Szkołę w Gorzykowie. W związku z powstaniem szkoły niepublicznej, należy podjąć uchwałę o środkach finansowych dla takich placówek. Wspólnie z radcą prawnym Urzędu rozważy temat i przygotuje projekt uchwały w tym temacie, na czerwcową sesję.


Ad.4.Ocenę Zasobów Pomocy Społecznej omówiła z tematycznym komentarzem p.Elżbieta Jagielska – Kierownik Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomoczy Społecznej w Witkowie. Jak poinformowała pani Kierownik, przedmiotowy dokument został opracowany po raz drugi.
Uwag nie zgłoszono.


Ad.5.Informację o działalności sportowej w roku szkolnym 2012/2013 przedstawił p.Paweł Piniarski.
Przedmiotowa informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Pan Piniarski poinformował m.in. o liczbie godzin w ramach Uczniowskich Klubów Sportowych, okresie trwania tych zajęć, imprezach  sportowych i osiągnięciach uczniów. Stwierdził m.in. że zainteresowanie treningami jest mniejsze niż w poprzednich latach, jest też problem dojeżdżających uczniów. W związku z pytaniem p.Przewodniczącego Komisji, p.Piniarski poinformował, że są 4 godziny zajęć wychowania fizycznego w tygodniu, klasa wybiera na półrocze dyscyplinę dominującą. Podkreślił, że co innego trening, a co innego granie. Poinformował również o planowanym na sierpień obozie sportowym, przy współfinansowaniu z budżetu gminy. W kontekście omawianego tematu, p.Piniarski przypomniał, że w ubiegłym roku złożono do Burmistrza wniosek o zakupienie sprzętu na halę sportową przy Gimnazjum, ale nie zostało to załatwione.
Pan Przewodniczący Komisji wyjaśnił, że wcześniej zakupiono na ww. halę m.in. tablicę, natomiast w 2012r. doposażono nową halę przy ul.Czerniejewskiej. Dodał, że Dyrektor Gimnazjum winien wnioskować, by część środków uzyskanych za wynajem hali, przeznaczyć na zakup sprzętu.
Pan Przewodniczący pogratulował p.Piniarskiemu osiąganych przez uczniów wyników sportowych i podziękował za przedstawioną informację.


Ad.6.Pan Stanisław Antoszczyszyn przedstawił informację o planowanych środkach finansowych na zabezpieczenie zajęć UKS w I semestrze roku szkolnego 2013/2014.
Uwag nie zgłoszono.

 

Ad.7.Pan Stanisław Antoszczyszyn przedstawił realizację Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w 2013r.. Poinformował, że na realizację zadań określonych w przedmiotowym Programie zaplanowano kwotę 281.952,-zł, z czego wg stanu na dzień 20 czerwca wykorzystano 78tys.zł. W okresie letnim zostaną zrealizowane zadania z zakresu letniego wypoczynku dzieci, na które zaplanowano znaczne kwoty. Na realizację zadań Programu Przeciwdziałania Narkomanii w 2013r., planowano 9.000,-zł, a wykorzystano do tej pory kwotę 4.500,-zł.
Uwag nie zgłoszono.


Ad.8.W punkcie tym poruszono następujące sprawy:

- p.Bogusław Mołodecki odczytał odpowiedź jaką otrzymał od p.Burmistrza (również odpowiedź Kuratorium) w związku z jego wnioskiem o przeprowadzenie kontroli doraźnej w Szkole Podstawowej Nr 3 w Witkowie. Po czym zgłosił   w n i o s e k,   by na kolejnym, sierpniowym posiedzeniu zapoznać Komisję z protokołem z kontroli przeprowadzonej przez Kuratorium Oświaty w  ww. Szkole.
Pani Marzena Polak wyjaśniła, że Burmistrz został przez Kuratorium poinformowany o zakresie i terminie przeprowadzenia omawianej kontroli, ale protokołu z tej kontroli Burmistrz nie otrzymał (otrzymała go Dyrektor SP3). Oczywiście wgląd do protokołu jest możliwy.
Nawiązując do ww. odpowiedzi Kuratorium p.Mołodecki stwierdził, że nie wynika z niej, czy funkcjonujący przy SP3 oddział przedszkolny jest feryjny, czy nieferyjny.
Jak wyjaśniła pani Polak, skoro Kuratorium w piśmie stwierdziło, że zgodnie z zapisem w Statucie oddział przedszkolny „funkcjonuje w systemie organizacji szkoły”, tj. pracuje z wyłączeniem m.in. dni przypadających w okresie ferii zimowych i letnich, to tym samym uznaje, że oddział jest feryjny. Pani Polak poinformowała ponadto o projekcie ustawy, który wprowadza m.in. dotacje dla oddziałów przedszkolnych i porządkuje sprawy funkcjonowania oddziałów przedszkolnych przy szkołach podstawowych, bo obecnie interpretacje ustawowych zapisów są różne.


Na tym posiedzenie zakończono – o godz.13,45.


         Przewodniczący Komisji
               Piotr  Jóźwik

Protokołowała:
H. Koźniewska

drukuj pobierz pdf    

wstecz