Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Gminy i Miasta Witkowo
Bip - Strona główna

Urząd Gminy i Miasta

Organy

Protokoły z sesji RM »

Protokoły z sesji RM - archiwum »

Sprawozdania z pracy Rady Miejskiej »

Dzienniki Ustaw i Monitory Polskie

Prawo lokalne

Zbiór prawa miejscowego... »

Finanse gminy

Opinie RIO... »

Projekty aktów normatywnych »

Strategia rozwoju

Plany i zamierzenia »

Ogłoszenia Burmistrza GiM Witkowo »

Informacje

Przetargi aktualne »

Przetargi zakończone »

Nabór pracowników »

Nabór kierowników i dyrektorów jednostek organizacyjnych »

Dane o stanie jednostek »

Nabór pracowników - jednostki podległe »

Sprawozdania z pracy jednostek »

Sprawozdania i informacje Burmistrza »

Sprawozdania z wykonania budżetu »

Spółki z udziałem gminy »

Protokoły z kontroli »

Raport o stanie gminy »

Co mogę załatwić w UGiM ? »

Rejestry i ewidencje »

Petycje »

Petycje do Rady Miejskiej »

Lobbing »

Ponowne wykorzystywanie »

Edukacja - dotacje »

Wzory dokumentów »

KARTY USŁUG »

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi »

Program Ochrony Środowiska i raporty »

Współpraca z organizacjami pozarządowymi »

Wyniki badań wody »

Interpelacje i zapytania radnych »

Plan polowań zbiorowych »

Obwieszczenia »

Preferencyjna sprzedaż węgla »

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Protokoły z posiedzeń komisji RM - archiwum: Protokoł 34/13 z posiedzenia Komisji Finansów...RM z dnia 29.V.2013

Nr ORr.0012.2.5.2013

PROTOKOŁ Nr 34/13

z posiedzenia Komisji Finansów i Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Rady Miejskiej w Witkowie, odbytego w dniu 29 maja 2013r. o godz. 10,00 w sali narad Urzędu Gminy i Miasta, pod przewodnictwem p.Grzegorza Kaźmierczaka – Przewodniczącego Komisji

Uczestniczący w posiedzeniu członkowie Komisji – zgodnie z listą obecności, stanowiącą załącznik do niniejszego protokołu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
- p.Elżbieta Kiełpińska  Sekretarz Gminy i Miasta
- p.Tomasz Nowak  Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej
- p.Maria Kulińska  administrator budynków mieszkalnych w ZGK
- p.Urszula Potaś  Dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Mielżynie
- p.Marian Łukowski  Dyrektor Gimnazjum w Witkowie
- p.Hanna Rakowska  inspektor w Urzędzie Gminy i Miasta
- p.Piotr Janowicz  inspektor w Urzędzie Gminy i Miasta
- p.Marcin Pośpiech  inspektor w Urzędzie Gminy i Miasta


 Otwarcia posiedzenia dokonał p.Grzegorz Kaźmierczak – Przewodniczący Komisji.Powitał zebranych, stwierdził na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu uczestniczy wymagane quorum, po czym spytał o ewentualne uwagi do projektu porządku posiedzenia.
Uwag nie zgłoszono, ustalono porządek w brzmieniu:

Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia, stwierdzenie quorum, ustalenie porządku posiedzenia.
2.Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
3.Informacja o zaplanowanych pracach remontowych w budynkach gminnych, administrowanych przez ZGK.
4.Informacja o przygotowanych i odbytych w 2013r. przetargach.
5.Informacje o zaplanowanych pracach remontowych w obiektach oświatowych (informacje SP3 i Przedszkola).
6.Ocena sytuacji finansowej Gimnazjum w Witkowie i Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Mielżynie.
7.Inne sprawy.

 

Ad.1.Jak wyżej.


Ad.2.Protokoł z poprzedniego posiedzenia przyjęto jednomyślnie, po indywidualnym odczytaniu.


Ad.3.Pan Tomasz Nowak – Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej przedstawił potrzeby remontowe w budynkach i mieszkaniach komunalnych, administrowanych przez ZGK. Poinformował m.in., że potrzeby remontowe na 2013 rok wynoszą 70tys.zł, ale na wszystko środków nie wystarczy, więc zostaną wykonane tylko te prace, które są niezbędne, np. przeglądy roczne budynków,  przeglądy kominiarskie, przestawienie piecy kaflowych, remonty kominów. Informację pana Kierownika uzupełniła p.Maria Kulińska, po czym wywiązała się dyskusja.
Pan Piotr Jóźwik wskazał na celowość stosowania czynszów rynkowych za mieszkania komunalne, ponieważ część najemców stać jest na wyższe niż obecnie czynsze. Gmina dopłacałaby czynsz tym najemcom, których na wyższy czynsz nie stać. Pytał również, czy wszystkie mieszkania komunalne w Witkowie posiadają łazienki.
Jak poinformowała pani Kulińska, są dwa mieszkania bez łazienki, z tym że najemcy jednego z nich nie wyrażają zgody na remont i przeniesienie do innego lokalu. Poinformowała również o planowanej zmianie przepisów, która spowoduje, że najemcy mieszkań komunalnych nie będą mogli sprzedać zajmowanych mieszkań tak korzystnie jak to jest obecnie.
W związku z ostatnią informacją pani Kulińskiej, sugerowano wystosowanie do najemców pism informujących o powyższej sytuacji.
Pan Łukasz Garbowski pytał o możliwość przeniesienia licznika wody sprzed budynku świetlicy wiejskiej w Małachowie Złych Miejsc, do budynku tej Świetlicy.
Do powyższego pytania odniósł się p.Marian Walczak.


Ad.4.Pani Hanna Rakowska przedstawiła wraz z tematycznym komentarzem informację o przygotowanych i odbytych w 2013r. przetargach.
Przedmiotowa informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

W kontekście ww. przetargów, p.Grzegorz Kaźmierczak poruszył sprawę złej jego zdaniem jakości wykonania równania dróg.


Ad.5.Pan Przewodniczący odczytał złożone w biurze Rady Miejskiej informacje Przedszkola i Szkoły Podstawowej Nr 3 na temat planowanych w br. remontów.
Przedmiotowe informacje stanowią załączniki do niniejszego protokołu.


Ad.6.Informację o sytuacji finansowej Gimnazjum w Witkowie przedstawił p.Marian Łukowski – Dyrektor Gimnazjum.
Przedmiotowa informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Pan Dyrektor poinformował m.in., że wykorzystano ok. 33% środków na ogrzewanie, 35% środków na zakup materiałów i wyposażenia i 41% na zakup energii. Na zakup usług remontowych zaplanowano kwotę 24tys.zł. Środki te są niewystarczające, więc w pierwszej kolejności zostaną wykonane prace niezbędne, wynikające m.in. z zaleceń Sanepid-u. W razie potrzeby wystąpi do Burmistrza o dodatkowe środki. Pan Dyrektor poinformował również o trudnym do zrealizowania zaleceniu Sanepid-u, by ustawić szafki dla uczniów na składowanie podręczników. Na korytarzach jest na to zbyt wąsko. W związku z pytaniem p.Przewodniczącego Komisji o oszczędności finansowe w związku ze zmianą systemu ogrzewania szkoły (gaz), pan Dyrektor obiecał przygotować zestawienie kosztów ogrzewania.
Pan Piotr Jóźwik wskazał na celowość urealnienia wysokości czynszu za mieszkania zajmowane w szkołach, co jego zdaniem wyeliminowałoby problemy z zajmowaniem dużych powierzchniowo mieszkań przez pojedyncze osoby.

Informację o sytuacji finansowej Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Mielżynie przedstawiła Dyrektor Zespołu, p.Urszula Potaś. Pani Dyrektor poinformowała m.in., że od września zostanie uruchomiony nowy oddział przedszkolny, w związku z tym zostanie zatrudniony dodatkowy nauczyciel. Obecna sytuacja finansowa Zespołu jest dobra (być może zabraknie środków na składki ubezpieczenia społecznego). Od nowego sezonu grzewczego zmieni się sytuacja, ponieważ z uwagi na doprowadzony gaz, nie będzie zakupów oleju. Jeśli chodzi o pomoce dydaktyczne, szkoła musi zakupić 10 laptopów na zajęcia z informatyki, ponieważ teraz każdy uczeń musi mieć laptop. Zespół otrzymał na remonty mniej środków niż wnioskowano, ale sądzi, że wystarczy na wymianę części ogrodzenia wokół szkoły, m.in. dzięki sponsorowi. Dach wymieniono w ubiegłym roku, więc nie ma już zacieków.
Pan Piotr Jóźwik zwrócił się do pani Dyrektor z pytaniem, czy w szkole będzie funkcjonować jakaś sekcja sportowa (np. we współpracy z OKSiR-em), a p.Łukasz Grabowski pytał, czy Szkoła przewiduje specjalne środki na obchody 95-lecia Powstania Wielkopolskiego.
Jak wyjaśniła pani Dyrektor, nie przewiduje w najbliższym czasie sekcji sportowych. Szkoła nie ma specjalnych środków na obchody rocznic Powstania. Przygotowują się na 20-lecie istnienia nowego budynku szkoły, a obchody rocznicy Powstania będą zorganizowane tak jak zwykle. Korzystając z obecności na posiedzeniu, pani Dyrektor zaprosiła Radnych na Piknik Rodzinny, który odbędzie się w Mielżynie w dniu 2 czerwca br.
Nawiązując do faktu, że omawiany Zespół nosi imię Powstańców Wlkp., p.Adam Kowalski stwierdził, że nadal nie ma znaku informującego o miejscu pamięci narodowej (rozstrzelanych w Mielżynie) o co prosi od dłuższego czasu, ponadto teren za Pomnikiem Powstańców Wlkp. nadal nie jest posprzątany.


Ad.7.W punkcie tym poruszono następujące sprawy:

- p.Marcin Pośpiech poinformował, że w 2006r. Rada Miejska podjęła uchwałę o zmianie Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Zmiany te są w trakcie opracowania. Studium nie jest aktem prawa miejscowego, nie może być podstawą do wydania decyzji o warunkach zabudowy. Jednak miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego muszą być ze Studium zgodne. Następnie p.Pośpiech poinformował, że p.Burmistrz chciałby zapoznać Radnych z tym tematem i proponuje pierwsze spotkanie we wtorek lub środę o godz. 10,00.
W kontekście ww. Studium dyskutowano na temat ognisk galwanicznych i elektrowni wiatrowych;

- p.Piotr Janowicz przedstawił następujące wnioski i sprawy:
1/pismo Starostwa o zaopiniowanie wniosku firmy WER-KA z Witkowa dotyczącego rozszerzenia zakresu zbierania odpadów. Jak wyjaśnił p.Janowicz, dodatkowo będą zbierane odpady pochodzenia rolniczego.
Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy wniosek;
2/wniosek Wspólnoty Mieszkaniowej w Witkowie przy ul.Czerniejewskiej 16a, o zmianę terminu uiszczania opłaty za wywóz nieczystości stałych, do 20 dnia każdego miesiąca (uchwała Rady Miejskiej określa termin „do 10 dnia każdego miesiąca”).
W dyskusji nad powyższym wnioskiem wyrażono zdanie, że zmiana uchwały jest niecelowa, sprawa ewentualnych późniejszych wpłat winna być uregulowana między Wspólnotą i gminą;
3/sprawa utworzenia punktu selektywnej zbiórki (sprzęt elektryczny, opony, meble, odpady toksyczne, chemikalia itd.). Ponieważ nie można urządzić takiego punktu na składowisku śmieci, proponuje się umiejscowienie punktu przy ul.Nowej lub na terenie oczyszczalni ścieków.
W kontekście ww. punktu dyskutowano na temat odpadów toksycznych. Komisja proponowała urządzenie punktu na terenie oczyszczalni;
4/wniosek Spółdzielni Mieszkaniowej w Kołaczkowie o zarządzenie poboru opłaty za zbiórkę odpadów w drodze inkasa i wyznaczenie Spółdzielni jako inkasenta, z wynagrodzeniem.
Komisja negatywnie zaopiniowała powyższy wniosek;
5/wnioski o wyrażenie zgody na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków zaopiniowano pozytywnie. Wnioski złożyli: p.Radosław R. ze Skorzęcina, p.Małgorzata P. z Chłądowa, p.Tadeusz Walczak z Ćwierdzina, p.p.Kamila i Walenty M. z Królewca, p.Grażyna J. z Mielżyna, p.Stanisław J. z Gaju, p.Tomasz P. z Wiekowa, p.Karina M. ze Strzyżewa Witkowskiego, p.Mirosław B. z Sokołowa.
Pan Janowicz przypomniał o wniosku p.Kamili M., która prosi o wyrażenie zgody na wybudowanie przydomowej oczyszczalni ścieków w Ruchocinku. Wniosek ten był wstępnie omawiany na posiedzeniu Komisji Rolnictwa. W Ruchocinku planowana jest budowa sieci kanalizacyjnej w odległości 150m od posesji wnioskodawczyni.
Stwierdzono, że w związku z planowaną budową sieci, wnioskodawczyni nie będzie mogła uzyskać dofinansowania do budowy oczyszczalni. Proponowano, by sprawę rozstrzygnął p.Burmistrz, ale ze swej strony Komisja sugerowała, by wyrazić zgodę na budowę przydomowej oczyszczalni i jej funkcjonowanie do czasu oddania do użytku kanalizacji.
W kontekście powyższych wniosków poruszono sprawę kontroli funkcjonowania omawianych oczyszczalni.
Jak poinformował p.Janowicz, kontrole dokonywane są tylko tuż po wybudowaniu oczyszczalni.
Następnie p.Janowicz poruszył kwestię dofinansowań do budowy ww. oczyszczalni. Wpłynęło o dofinansowanie 6 wniosków, wobec tego nie wystarczy zaplanowanych na ten cel środków w budżecie gminy.
W związku z propozycją p.Łukasza Grabowskiego zwiększenia środków na powyższy cel, Komisja sprecyzowała pod adresem p.Burmistrza     w n i o s e k     o zwiększenie (na sesji czerwcowej) środków na dofinansowanie budowy przydomowych oczyszczalni, o 20tys.zł.

- zapoznano się z pismem Regionalnej Izby Obrachunkowej, dotyczącym uwag do treści uchwały Rady Miejskiej Nr XXIV/243/2013 dot. Wieloletniej Prognozy Finansowej.
Ustalono, że wyjaśnień na powyższy temat udzieli pani Skarbnik, na kolejnym posiedzeniu Komisji;

- zapoznano się z Oceną Zasobów Pomocy Społecznej za 2012r.;

- zapoznano się z pismem stanowiącym ofertę szkoleń dla Radnych;

- w związku z artykułem zamieszczonym na łamach „Kuriera Witkowskiego” na temat funkcjonowania Świetlicy Środowiskowej, poproszono na posiedzenie p.Elżbietę Kiełpińską – Sekretarza Gminy i Miasta, o wyjaśnienie kwestii funkcjonowania i finansowania Świetlicy. Pani Sekretarz wyjaśniła, co następuje: świetlice środowiskowe należą do jednostek budżetowych. Gmina kontynuowała prowadzenie Świetlicy w takiej formie od lat, gdy nie było jeszcze innych propozycji zajęć pozaszkolnych dla dzieci. Aktualnie te sprawy reguluje ustawa o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej, gdzie świetlice mają funkcjonować w formie placówek wsparcia dziennego. Obecnie jest dużo innych niż świetlice środowiskowe form, np. w Szkole Podstawowej Nr 3 realizujemy m.in. programy - świetlicowe. Działalność Świetlicy zawsze rozpoczyna się  później niż rok szkolny. Coraz mniej dzieci uczęszczało do Świetlicy, na co wpływ miały m.in. różnego rodzaju zajęcia pozalekcyjne organizowane m.in. przez szkoły. Odnośnie remontu Świetlicy pani Sekretarz wyjaśniła, że na czas tego remontu, zajęcia przeniesiono do hali przy Gimnazjum, nie jest więc prawdą, że w czasie prac remontowych dzieci nie miały się gdzie podziać. Była propozycja zajęć na hali lub w budynku oświatowym, ale dzieci według oświadczenia wychowawczyń, wolały halę. Gmina nigdy nie ograniczała środków na przygotowanie paczek świątecznych, w tamtym czasie po prostu dzieci było mało, a jedna z pań wychowawczyń chorowała przez dłuższy czas, więc mogła być niedoinformowana na temat ówczesnej sytuacji. W związku z tymi faktami, panie wychowawczynie zdecydowały o zakończeniu spotkań świetlicowych przed Świętami Bożego Narodzenia wręczeniem drobnych upominków. Paczki planowano wręczyć podczas baliku noworocznego, ale duża zachorowalność w tegorocznym okresie zimowym spowodowała, że balik nie został zorganizowany. Wobec małej liczby dzieci, 15 kwietnia br. połączono grupy wiekowe i ograniczono godziny zajęć. Liczba dzieci jest monitorowana, np. wczoraj było w Świetlicy pięcioro dzieci, co wynika z dziennika zajęć. Do końca obecnego roku szkolnego zostanie utrzymana obecna forma świetlicy. Natomiast od kolejnego roku szkolnego zadania świetlicy będą realizowane, ale już w zmienionej formie. 
Nawiązując do majowego posiedzenia Komisji Oświaty, na którym zaproszone panie wychowawczynie przedstawiły funkcjonowanie Świetlicy (zgodnie z planem pracy Komisji), p.Piotr Jóźwik poinformował, że nie uzyskał od pań odpowiedzi dlaczego dzieci nie korzystały z budynku oświatowego, panie natomiast wyjaśniały, że dzieci skorzystały z różnych form zajęć. Pan Jóźwik poinformował ponadto panią Sekretarz, że w podsumowaniu spotkania z wychowawczyniami Komisja Oświaty zgłosiła wniosek, by Świetlica funkcjonowała od września br. pięć razy w tygodniu, ale bez wskazania która świetlica. Chodzi np. o pomoc dzieciom w odrabianiu lekcji. Odnośnie Szkoły Nr 3 pan Jóźwik poinformował, że gmina przeznacza znaczne środki na utworzenie w tej Szkole profesjonalnej świetlicy. 
W związku z pytaniem p.Łukasza Grabowskiego o środki na Świetlicę Środowiskową i formułę prawną, pani Sekretarz poinformowała, że środki na funkcjonowanie Świetlicy pochodzą z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Wychowawczynie (które pracują również w innych jednostkach organizacyjnych i tam prowadzą różnego rodzaju kółka zainteresowań itp.) zatrudnia Urząd Gminy i Miasta. Zadaniem Świetlicy jest wsparcie rodzin z problemami. Planowana forma prowadzenia świetlicy powinna zapewnić opiekę dla potrzebujących dzieci, ponadto w Szkole Nr 3 i Gimnazjum dyżurują psycholodzy, a w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej powołano asystenta rodziny.
Temat Świetlicy Środowiskowej zakończono uwagami na temat wiarygodności artykułów prasowych i celowości powoływania się na ich treść;

- p.Łukasz Grabowski zgłosił wniosek,o oznakowanie na chodnikach w Małachowie Z.M., że jest to również droga dla rowerzystów;

- p.Adam Kowalski zgłosił wniosek o dofinansowanie z budżetu gminy ułożenia asfaltu na Rynku w Mielżynie (Plac Wolności). Zarządcą drogi jest Zarząd Dróg Wojewódzkich. Radny proponował dofinansowanie w kwocie podobnej do dofinansowania nawierzchni ul.Poznańskiej w Witkowie;

- w związku ze zgłoszoną przez p.Adama Kowalskiego sprawą przystanku dla autobusu szkolnego w Ruchocinie, Komisja zgłosiła   w n i o s e k   o ułożenie płytek na tym przystanku;

- p.Marek Sucholas zgłosił wniosek,o oznaczenie poziome na ulicy Jana Pawła II (ciągła linia), ponieważ przy TESCO kierowcy często „ścinają” zakręt;

- p.Piotr Jóźwik zgłosił wniosek,o zorganizowanie w okresie letnim półkolonii dla dzieci z terenu miasta;

- p.Adam Kowalski zgłosił wniosek,o naprawę chodnika na ul.Szkolnej w Mielżynie (chodnik się „rozjechał” – brak krawężników);

- p.Grzegorz Kaźmierczak poruszył sprawę prac, które wykonuje pracownik interwencyjny. Stwierdził, że mieszkańcy wsi sami winni wykonywać takie prace jak zamiatanie chodników czy wyrywanie trawy i chwastów przy chodnikach.


Na tym posiedzenie zakończono – o godz. 14,00.


         Przewodniczący Komisji

          Grzegorz Kaźmierczak


Protokołowała:
H. Koźniewska

drukuj pobierz pdf    

wstecz