Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Gminy i Miasta Witkowo
Bip - Strona główna

Urząd Gminy i Miasta

Organy

Protokoły z sesji RM »

Protokoły z sesji RM - archiwum »

Sprawozdania z pracy Rady Miejskiej »

Dzienniki Ustaw i Monitory Polskie

Prawo lokalne

Zbiór prawa miejscowego... »

Finanse gminy

Opinie RIO... »

Projekty aktów normatywnych »

Strategia rozwoju

Plany i zamierzenia »

Ogłoszenia Burmistrza GiM Witkowo »

Informacje

Przetargi aktualne »

Przetargi zakończone »

Nabór pracowników »

Nabór kierowników i dyrektorów jednostek organizacyjnych »

Dane o stanie jednostek »

Nabór pracowników - jednostki podległe »

Sprawozdania z pracy jednostek »

Sprawozdania i informacje Burmistrza »

Sprawozdania z wykonania budżetu »

Spółki z udziałem gminy »

Protokoły z kontroli »

Raport o stanie gminy »

Co mogę załatwić w UGiM ? »

Rejestry i ewidencje »

Petycje »

Petycje do Rady Miejskiej »

Lobbing »

Ponowne wykorzystywanie »

Edukacja - dotacje »

Wzory dokumentów »

KARTY USŁUG »

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi »

Program Ochrony Środowiska i raporty »

Współpraca z organizacjami pozarządowymi »

Wyniki badań wody »

Interpelacje i zapytania radnych »

Plan polowań zbiorowych »

Obwieszczenia »

Preferencyjna sprzedaż węgla »

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Protokoły z posiedzeń komisji RM - archiwum: Protokoł 32/13 z posiedzenia Komisji Rolnictwa...RM z dnia 12.02.2013

Nr ORr.0012.3.2.2012

PROTOKOŁ Nr 32/13

z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Przestrzegania Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Witkowie, odbytego w dniu 12 lutego 2013r. o godz. 10,00 w sali  narad Urzędu Gminy i Miasta, pod przewodnictwem p.Ireneusza Kwapicha - Przewodniczącego Komisji

Uczestniczący w posiedzeniu członkowie Komisji – zgodnie z listą obecności, stanowiącą załącznik do niniejszego protokołu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

- p.Krzysztof Szkudlarek  Burmistrz Gminy i Miasta
- p.Marian Gadziński   Zastępca Burmistrza Gminy i Miasta
- p.Halina Rzepecka   Skarbnik Gminy i Miasta
- p.Tomasz Nowak   Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej
- p.Zbigniew Simiński   Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr 3 w Witkowie
- p.Adolf Pławczyk   Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr 5 w Witkowie
oraz inspektorzy w Urzędzie Gminy i Miasta p.p.: Anita Frańczak, Piotr Janowicz, Łukasz Misiewicz


Otwarcia posiedzenia dokonał p.Ireneusz Kwapich – Przewodniczący Komisji. Powitał zebranych, stwierdził na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu uczestniczy wymagane quorum, po czym spytał o ewentualne uwagi do projektu porządku.
Uwag nie zgłoszono, przyjęto porządek posiedzenia w brzmieniu:

Porządek posiedzenia:
1.Otwarcie posiedzenia, stwierdzenie quorum, ustalenie porządku posiedzenia.
2.Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
3.Zaopiniowanie spraw, mających być przedmiotem obrad sesji lutowej.
4.Informacja o realizacji uchwały Nr XXV/253/01 w sprawie utworzenia Związku Gmin Powidzkiego Parku Krajobrazowego – sprawozdanie z działalności Związku za 2012r.
5.Inne sprawy.

Ad.1.Jak wyżej.


Ad.2.Protokoł z poprzedniego posiedzenia przyjęto jednomyślnie, po indywidualnym odczytaniu


Ad.3. W punkcie tym zaopiniowano następujące sprawy, mające być przedmiotem obrad sesji Rady Miejskiej, planowanej na dzień 15 lutego br.:

a/p.Piotr Janowicz przedstawił następujące projekty uchwał:
1/dot. zmiany uchwały Nr XXII/212/2012 o Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Wojewoda Wielkopolski w ramach nadzoru nad uchwałami, zakwestionował pewne zapisy ww. uchwały, dot. np. rejestracji psów i zasad deratyzacji, w związku z tym zapisy te winny być w uchwale wykreślone.
Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały;
2/dot. Programu opieki nad zwierzętami, który Gmina co roku winna uchwalać. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, projekt Programu był opiniowany m.in. przez koła łowieckie i Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami.
W kontekście powyższego projektu p.Adolf Pławczyk – Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr 5 poruszył sprawę opłaty od posiadania psów. Na Osiedlu dużo jest psów, zanieczyszczają  teren, a niestety nie wszyscy właściciele psów tę opłatę uiszczają.
Pan Janowicz przypomniał, że na terenie miasta usytuowane są specjalne pojemniki na psie odchody. Pan Przewodniczący Komisji stwierdził, że o porządek winni zadbać sami właściciele psów, a p.Eugeniusz Czaplicki dodał, że rolą Policji jest karać tych właścicieli, którzy po swoich psach nie sprzątają. Zdaniem p.Henryka Muchy, właściciele sprzątają tylko wtedy, gdy ktoś ich widzi.
Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt Programu;
3/dot. zmiany uchwały z 2010r. o współpracy z Miastem Gniezno w zakresie opieki nad bezdomnymi psami. Zmiana polega na podwyższeniu opłaty za 1 psa dostarczanego do schroniska, z kwoty 1100,-zł na kwotę 1150,-zł.
W krótkiej dyskusji interesowano się ogólnymi kosztami pobytu psa w schronisku. Odpowiedzi udzielił p.Janowicz.
Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt;
4/dot.dotacji na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków.
Pan Grzegorz Kaźmierczak odnosząc się do proponowanych w projekcie uchwały kwot dofinansowań, wnioskował o ich podwyższenie: z 2.000,-zł do 3.000,-zł w przypadku budynku jednorodzinnego i z 5.000,-zł do 6.000,-zł w przypadku budynku wielorodzinnego. Wniosek uzasadnił dużymi kosztami zakupu i kosztami utrzymania oczyszczalni.
Pan Janowicz przedstawił wysokość dotacji na omawiany cel, w sąsiednich gminach.
Powyższy wniosek p.Kaźmierczaka przyjęto jednogłośnie.
Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały, z przegłosowaną propozycją poprawki;

b/p.Tomasz Nowak Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej przedstawił sprawę ceny wody i zrzutu ścieków. Przypomniał, że obecnie obowiązują: cena wody – 2,57zł/m3 brutto, cena ścieków – 5,25zł/m3 brutto. ZGK proponuje podwyżkę ceny wody o 10 groszy tj. do kwoty 2,67zł/m3 (o 3,8%) i podwyżkę ceny zrzutu ścieków o 34 grosze tj. do kwoty 5,59 zł/m3 (o 6,6%). Łączna podwyżka o 44 grosze, to średnio wzrost rachunku dla przeciętnej rodziny o 4,-zł miesięcznie. Pan Kierownik poinformował również o zwiększonych kosztach wynikających głównie ze stopnia inflacji, podwyżki wynagrodzeń pracowników, planowanych remontów (naprawa dachu na budynku socjalnym, leasing samochodu na potrzeby oczyszczalni).
Pan Janowicz poinformował o cenach wody i ścieków obowiązujących w sąsiednich gminach.
W tematycznej dyskusji p.Adolf Pławczyk pytał kiedy poprawi się jakość wody i stwierdził, że zdaniem mieszkańców woda jest droga, p.Zbigniew Simiński stwierdził, że zrzut ścieków jest drogi, p.Eugeniusz Czaplicki poruszył sprawę odkładania środków na modernizację stacji uzdatniania wody.
Odnosząc się do kwestii jakości wody p.Kierownik poinformował, że woda spełnia wymogi krajowe i unijne, jest w normie i okresowo jest badana. Mętność wody nie wpływa na jej jakość. Infrastruktura wodociągowa jest różna, po awariach jakość jest gorsza i tego nie da się uniknąć. Sieć jest okresowo przepłukiwana. Odnośnie modernizacji stacji p.Kierownik poinformował m.in. że Zakład nie odkłada na to środków, ale być może w przyszłości będzie można pozyskać na ten cel środki unijne. Wyjaśnił również sprawy amortyzacji środków trwałych.
Odnosząc się do ceny wody i ścieków p.Przewodniczący Komisji stwierdził, że ceny muszą być realne. W przypadku ustalenia niższych cen, gmina musiałaby dopłacać różnicę.
W podsumowaniu dyskusji Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały dotyczący podwyżki ceny wody i zrzutu ścieków;

c/p.Halina Rzepecka – Skarbnik Gminy i Miasta omówiła proponowane zmiany w budżecie i zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej. Poinformowała również o potrzebie dokonania w budżecie dodatkowej zmiany – zabezpieczenie środków na opracowanie projektów ok. 100 decyzji o warunkach zabudowy.
Komisja zaakceptowała powyższe zmiany.
Odnosząc się do wydatków majątkowych, p.Eugeniusz Czaplicki proponował, by p.Burmistrz przekazał członkom Komisji więcej informacji na ten temat.
Zaproszony w związku powyższym na posiedzenie p.Burmistrz omówił zmiany w wydatkach majątkowych oraz nowe zadania (np. mini golf). Udzielił również odpowiedzi na pytania członków Komisji dot. m.in. przygotowań do inwestycji Centrum Kultury. W związku z zainteresowaniem członków Komisji projektem Centrum Kultury, p.Burmistrz zaprosił telefonicznie projektantkę na środowe posiedzenie Komisji Finansów;

d/p.Anita Frańczak przedstawiła projekt uchwały dotyczący bezprzetargowej sprzedaży dwóch lokali mieszkalnych w budynku przy ul.Kosynierów Miłosławskich 2. Wyjaśniła m.in., że lokale wymagają remontu i najlepszym rozwiązaniem jest ich sprzedaż, tym bardziej że sytuacja współwłaściciela we Wspólnocie Mieszkaniowej nie jest dla gminy korzystna.
Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt;

e/projekt uchwały o pracach społecznie-użytecznych została przez Komisję zaopiniowana pozytywnie;
 
f/p.Marian Gadziński – Zastępca Burmistrza Gminy i Miasta omówił projekt uchwały o likwidacji Szkoły Podstawowej w Gorzykowie. Poinformował, że w styczniu br. odbyło się spotkanie z mieszkańcami Gorzykowa, w którym uczestniczyło ok. 60 mieszkańców. Na spotkaniu padały pytania m.in. o Stowarzyszenie „Razem w przyszłość”, ale jak poinformował p.Dyrektor Szkoły, planowane jest odrębne spotkanie członków Stowarzyszenia z mieszkańcami, dla przedstawienia bliższych danych dotyczących m.in. finansów i prowadzenia niepublicznej szkoły. Spotkanie to już się odbyło, w dniu 8 lutego br. W projekcie uchwały przewiduje się możliwość kontynuowania przez uczniów nauki w Szkole Podstawowej Nr 3 w Witkowie i w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Mielżynie. Na spotkaniu rodzice nie wypowiedzieli się, do której placówki zapiszą swoje pociechy. Pan Gadziński poinformował również, że ze strony gminy dopięto wszystkie formalności związane z likwidacją omawianej placówki oświatowej, jest w tym temacie m.in. pozytywna opinia Kuratora Oświaty. Omówił zestawienia danych dotyczących wszystkich szkół, ze szczególnym uwzględnieniem Szkoły w Gorzykowie (zestawienia – w załączeniu). Pan Gadziński poinformował również, że zgodnie z sugestią zgłoszoną przez Komisję Oświaty, na środowe posiedzenie Komisji Finansów zaproszono p.Dyrektora Szkoły w Gorzykowie, dla omówienia zamierzeń Stowarzyszenia „Razem w przyszłość” w kwestii prowadzenia szkoły niepublicznej.
W tematycznej dyskusji poruszono m.in. sprawę subwencji, która jest wyższa na ucznia w szkołach wiejskich i sprawę kadry nauczycielskiej.
Jak wyjaśnił p.Gadziński, sytuacja nauczycieli likwidowanej Szkoły byłaby lepsza w 2012r., gdy łączono Szkołę Podstawową Nr 2 ze Szkołą Podstawową Nr 3. Zmieni się też status osób które ewentualnie zostaną zatrudnione przez Stowarzyszenie, ponieważ nie będą podlegać pod Kartę Nauczyciela. Spośród nauczycieli Szkoły w Gorzykowie jest kilku zamieszkałych poza gminą Witkowo. Pan Gadziński poinformował również, że w Szkole Podstawowej Nr 3 zostanie przeprowadzony sondaż w kwestii najodpowiedniejszej godziny rozpoczynania zajęć przez dzieci przedszkolne.
W dalszej dyskusji p.Łukasz Grabowski przedstawił przy pomocy rzutnika prezentację pt. „Dlaczego nie warto likwidować Szkoły Podstawowej w Gorzykowie”. Prezentacja dotyczyła m.in. 160-letniej historii Szkoły, integracji społecznej wsi, szacunkowych kosztów utrzymania placówki. W podsumowaniu prezentacji p.Grabowski wyraził stanowisko, że jest przeciwny likwidacji wiejskich małych szkół i że gminę stać na utrzymanie Szkoły w Gorzykowie.
Powyższa prezentacja wywołała dyskusję nt. finansów, poziomu i warunków nauczania, łączenia klas.
Pan Gadziński przypomniał, że około rok temu, na szkoleniu Radnych z zakresu finansowania oświaty wykładowca dowodził, że szkoła która ma mniej niż 70 uczniów nie ma racji bytu, a w Gorzykowie uczniów jest znacznie mniej. Małe szkoły nie mają też stołówek, sal sportowych itp. Jeśli zacznie funkcjonować niepubliczna szkoła, gmina udostępni majątek i przekaże odpowiednią subwencję.
Dyskutowano również na temat dobrego funkcjonowania szkoły niepublicznej w Grzybowie, do której obecnie uczęszcza 160 uczniów.
Po zakończeniu dyskusji, Komisja większością głosów (4 „za”, 2 przeciw, 1 wstrzymujący się) pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały dotyczący likwidacji Szkoły Podstawowej w Gorzykowie.
 

Ad.4.Zapoznano się ze Sprawozdaniem z działalności Związku Gmin Powidzkiego Parku Krajobrazowego w 2012r.
Przedmiotowe Sprawozdanie stanowi załącznik do niniejszego protokołu.


Ad.5.W punkcie tym poruszono następujące sprawy:

- p.Tomasz Nowak – Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej omówił wstępny projekt Regulaminu targowiska miejskiego. Poinformował, że w projekcie proponuje m.in. nowy sektor – do sprzedaży ryb i zmianę godziny (z 10,00 na 8,00) po której,jeśli osoba dysponująca rezerwacją nie zajmie stanowiska targowego, administrator może zaoferować je innej osobie. Proponuje również ograniczyć liczbę rezerwacji dla danej osoby z 5 do 3 i bez możliwości podnajmu. Przedmiotowy projekt Regulaminu zostaje poddany konsultacjom społecznym. W związku z pytaniem p.Eugeniusza Czaplickiego czy przewidziano na targowisku sezonowo miejsca dla rolników i sadowników, p.Kierownik poinformował,że w sezonie jest duże zainteresowanie,szczególnie w soboty jest mało miejsca. Wszystkie miejsca są zarezerwowane, ale w projekcie Regulaminu przewiduje się możliwość wygaśnięcia rezerwacji, gdy przez określony okres osoba dysponująca rezerwacją, z niej nie korzysta. Osoby chcące handlować z ręki czy koszyka mogą sprzedawać gdy będzie miejsce lub gdy w danym dniu nie przyjedzie osoba mająca rezerwację. §14 projektu przewiduje minimalny okres rezerwacji - 1 miesiąc. Jeśli osoba rezerwująca nie uiści opłaty do 20 dnia miesiąca poprzedzającego okres rezerwacji, miejsce będzie wolne, o czym można poinformować na tablicy ogłoszeń i w internecie. W związku z uwagą p.Przewodniczącego Komisji, że we Wrześni ogłaszane są przetargi na wolne miejsca handlowe, pan Kierownik wyjaśnił, że w Witkowie nie jest to możliwe, ponieważ obowiązuje stała opłata rezerwacyjna. Nie można by było również ograniczać miejsc do mieszkańców naszej gminy.
Pan Łukasz Grabowski pytał, czy rozwiązano ubiegłoroczne problemy z targowiskiem, a p.Henryk Mucha – czy Zakład rozważał rozbudowę targowiska bo on widzi taką możliwość, tj. utworzenie kilku małych stanowisk od ul.Jana Pawła II przez dobudowę wzdłuż asfaltu, w stronę parkingu. Pan Grzegorz Kaźmierczak interesował się sprawą rozliczania energii przez osoby handlujące na targowisku.
Odnosząc się do pierwszej sprawy p.Kierownik poinformował, że problemy zostaną ostatecznie rozwiązane po uchwaleniu nowego regulaminu. Odnośnie rozbudowy targowiska – należałoby sprawdzić możliwość rozbudowy m.in. w planie zagospodarowania przestrzennego. Pan Kierownik dodał, że ZGK jest tylko administratorem targowiska. Odnośnie energii wyjaśnił, że handlujący mają zgodę gminy na korzystanie z energii, płacą ryczałtowo, temat ten jest kontrolowany, by nie było kradzieży energii;

- w związku z pytaniem p. Łukasza Garbowskiego, p.Kierownik ZGK poinformował, że trwają prace nad projektem uchwały i niezbędnymi dokumentami dotyczącymi przekształcenia Zakładu w spółkę prawa handlowego;

- p.Burmistrz Gminy i Miasta poinformował o piśmie Wojskowej Agencji Mieszkaniowej w Poznaniu w sprawie budynku Kasyna Wojskowego w Witkowie. Gmina jest wstępnie zainteresowana nabyciem tego budynku. 
Komisja pozytywnie odniosła się do powyższej sprawy;

- p.Łukasz Misiewicz poinformował o wpływających do Urzędu wnioskach o wybudowanie punktów oświetlenia ulicznego. Ostatni wniosek w tym temacie dotyczy oświetlenia w Ostrowitym Prymasowskim (do bloków), przy drodze gminnej. W budżecie nie ma jednak  zaplanowanych środków na tego typu zadania. Ważne jest, czy w danym przypadku są techniczne możliwości zamontowania punktów oświetlenia.
Pan Grzegorz Kaźmierczak stwierdził, że w tych miejscach gdzie istnieją techniczne możliwości i byłyby stosunkowo nieduże koszty, należałoby punkty oświetlenia ulicznego wybudować. Istnieje taka potrzeba np. w Ćwierdzinie.
Pan Przewodniczący Komisji poruszył sprawę miejsc, w których niepotrzebnie oświetlane są drogi. Punkty te można przełożyć w inne potrzebniejsze miejsca.
Proponowano, by dokonać sprawdzenia, w których miejscach istnieją techniczne możliwości zamontowania wnioskowanych przez mieszkańców punktów świetlnych;

- p.Henryk Mucha zgłosił:
1/wniosek o podjęcie działań w celu uporządkowania terenu przy ul.Żwirki i Wigury - przy byłym kiosku pana K. (należy ponowić pismo w tej sprawie do byłego użytkownika terenu);

2/wniosek o ustawienie dwóch tablic ogłoszeniowych (z daszkiem) do wywieszania reklam i ogłoszeń: w centrum miasta oraz przy ul.Żwirki i Wigury przed internatem wojskowym obok istniejących już tablic. Wnioskodawca prosił również o zakazanie pod groźbą kary, wywieszania reklam na drzewach;

- p.Grzegorz Kaźmierczak zgłosił:
1/wniosek o wycięcie krzewów przy drogach powiatowych i gminnych: 1/ Gaj – Ostrowite Prym.,  2/ w Ćwierdzinie (przy posesji p.Jankowskiego);  3/ w Gaju w kierunku posesji p.Mazurkiewicza na odcinku 100 m;

2/wniosek o naprawę drogi powiatowej w Ćwierdzinie przy przystanku, ponieważ na odcinku 30m zbiera się w zagięciu drogi woda deszczowa;

3/wniosek o przebudowę zarwanego mostu w Sokołowie (przy posesji p.Dolaty).
Pan Kaźmierczak poruszył ponadto sprawę niszczonego brzegu jeziora na Kordosie (teren gminy Trzemeszno);
 
- p.Marian Marciniak zgłosił wniosek o naprawę zatkanego przepustu drogowego na drodze powiatowej w Gorzykowie (na zakręcie, przy figurze);

- zapoznano się z pismem Krajowej Rady Izb Rolniczych dot. opiniowania przez Izby Rolnicze projektów uchwał;

- zapoznano się z zaproszeniem na Regionalne Zawody Radnych, Burmistrzów… w Tenisie Stołowym, które odbędą się w dniu 23 lutego br. na hali sportowo-widowiskowej w Witkowie.

Na tym posiedzenie zakończono – o godz.13,15.


 Przewodniczący Komisji
           Ireneusz  Kwapich

Protokołowała: H.Koźniewska

drukuj pobierz pdf    

wstecz