Nr ORr.0012.3.14.2012
PROTOKOŁ Nr30/12
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Przestrzegania Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Witkowie, odbytego w dniu 20 grudnia 2012r. o godz. 10,00 w sali narad Urzędu Gminy i Miasta, pod przewodnictwem p.Łukasza Grabowskiego – Zastępcy Przewodniczącego Komisji.
Uczestniczący w posiedzeniu członkowie Komisji – zgodnie z listą obecności, stanowiącą załącznik do niniejszego protokołu.
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
- p.Krzysztof Szkudlarek Burmistrz Gminy i Miasta
- p.Marian Gadziński Zastępca Burmistrza Gminy i Miasta
- p.Halina Rzepecka Skarbnik Gminy i Miasta
- p.Justyna Dzionek-Przybyszewska Kierownik Referatu Rozwoju Lokalnego Urzędu GiM
- p.Ryszard Nowakowski Prezes Gminnej Spółki Wodnej w Witkowie
oraz inspektorzy w Urzędzie Gminy i Miasta p.p.: Anita Frańczak, Sylwia Mietlicka, Piotr Janowicz, Stanisław Antoszczyszyn
Otwarcia posiedzenia dokonał p.Łukasz Grabowski – Zastępca Przewodniczącego Komisji. Powitał zebranych, stwierdził na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu uczestniczy wymagane quorum, po czym spytał o ewentualne uwagi do projektu porządku obrad.
Uwag nie zgłoszono, przyjęto porządek w brzmieniu:
Porządek obrad:
1.Otwarcie posiedzenia, stwierdzenie quorum, ustalenie porządku posiedzenia.
2.Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
3.Informacja o pracach konserwacyjnych prowadzonych na terenie działania Gminnej Spółki Wodnej w Witkowie.
4.Informacja dotycząca realizacji inwestycji prowadzonych na terenie gminy.
5.Zaopiniowanie tematów mających być przedmiotem obrad sesji grudniowej.
6.Informacja o realizacji wniosków zgłoszonych przez Komisję.
7.Opracowanie planu pracy Komisji oraz zaopiniowanie planu pracy Rady Miejskiej na 2013r.
8.Inne sprawy.
Ad.1.Jak wyżej.
Ad.2.Protokoł z poprzedniego posiedzenia przyjęto jednomyślnie, po indywidualnym odczytaniu.
Ad.3.Informację o pracach konserwacyjnych prowadzonych na terenie działania Gminnej Spółki Wodnej przedstawił p.Ryszard Nowakowski – Prezes Spółki. Poinformował m.in. o funkcjonowaniu Spółki, wykonanych pracach, otrzymanych dotacjach (m.in. od Wojewody, Starosty i Gminy), wybranych nowych delegatach. Poinformował również, że mimo wysyłanych upomnień ściągalność składek wynosi 58,9%, choć do końca roku wpłynie jeszcze z tego tytułu pewna kwota. W związku z pytaniem p.Grzegorza Kaźmierczaka, p.Nowakowski poinformował, że uzgodniono z Zastępcą Burmistrza, że Spółka wykona poszerzenie przepustu w Ćwierdzinie, a gmina ureguluje należność za tę pracę.
Ad.4. Informację o realizacji prowadzonych na terenie gminy inwestycji przedstawiła wraz z komentarzem p.Justyna Dzionek-Przybyszewska – Kierownik Referatu Rozwoju Lokalnego. W związku z pytaniem p.Eugeniusza Czaplickiego o kanalizację sanitarną w Dębinie, pani Kierownik wyjaśniła, że nie przy wszystkich posesjach wykonano studzienki, ZGK wykona je w ramach dodatkowego zadania.
Ad.5. W punkcie tym zaopiniowano następujące tematy, mające być przedmiotem obrad grudniowej sesji Rady Miejskiej, planowanej na dzień 27 grudnia br.:
a/ p.Burmistrz poinformował, że na grudniowej sesji przedstawi Radzie Miejskiej do uchwalenia projekt uchwały o środkach które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2012. Po czym omówił przedmiotowy projekt.
Następnie p.Burmistrz przedstawił z wyjaśniającym komentarzem autopoprawkę do projektu budżetu na 2013 rok, opracowanego 15 listopada br.
W kontekście zaplanowanej w projekcie budżetu kwoty 780tys.zł na zakup usług w zakresie gospodarki odpadami, dyskutowano na temat projektów uchwał w tym zakresie, a w szczególności na temat wysokości opłat za odpady segregowane i niesegregowane.
Pan Burmistrz wyjaśnił m.in., że ww. kwota została policzona przy uwzględnieniu stawki 11,-zł (obecnie proponuje stawkę 9,-zł). W przypadku mniejszych stawek opłat, kwota ta zostanie umniejszona. Pan Burmistrz stwierdził również, że koszty wywozu odpadów w mieście i na wsiach są inne.
Pan Henryk Mucha pytał, czy planuje się adaptację kolejnego budynku komunalnego w Ruchocinku na mieszkania. Pan Burmistrz poinformował, że na razie budynki zabezpieczono przed niszczeniem;
b/ pani Skarbnik przedstawiła proponowane zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej i zmiany w budżecie na 2012 rok.
Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższe zmiany;
c/ p.Stanisław Antoszczyszyn przedstawił projekt uchwały, zmieniającej uchwałę Nr XIII/116/2012 z 15 lutego br. o opłatach za korzystanie z obiektów sportowych na terenie miasta i gminy. Poinformował, że w projekcie proponuje się dodać dwa punkty: o wynajęciu jednego toru strzeleckiego za kwotę 10,-zł i sali fitness – 3,-zł jednorazowo (zapisy dotyczą nowej hali sportowej przy ul.Czerniejewskiej). Proponuje się również dokonać niewielkiej zmiany zapisu w §2 o ulgach i zwolnieniach.
Projekt uchwały zaopiniowano pozytywnie;
d/ p.St.Antoszczyszyn omówił projekt uchwały o Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2013r. Poinformował m.in., że przyjęto szacunkowo kwotę 191tys.zł i 9tys.zł na przeciwdziałanie narkomanii. W styczniu będzie wiadomo, ile faktycznie wpłynie środków za wydane zezwolenia na sprzedaż alkoholu.
W tematycznej dyskusji poruszono kwestię celowości większego dofinansowania trampkarzy młodzików i zwiększenia docelowo środków na półkolonie.
Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy Program;
e/ protokolantka poinformowała, że na grudniową sesję proponuje się uchwalić ostatnie cztery Statuty Sołectw, a mianowicie: Czajki, Dębina, Gaj i Malenin.
Komisja pozytywnie zaopiniowała projekty ww. Statutów;
f/ p.Anita Frańczak przedstawiła projekt uchwały dotyczący bezprzetargowego zbycia nieruchomości gminnej pod trafostację.
Projekt uchwały zaopiniowano pozytywnie;
g/ projekt uchwały dotyczący aktualizacji Strategii zrównoważonego rozwoju Gminy i Miasta omówiła p.Sylwia Mietlicka.
Pan Eugeniusz Czaplicki proponował zamieścić w omawianej Strategii zapis, że tereny wiejskie przeznaczone są na cele działalności rolniczej, co jego zdaniem ułatwiłoby rolnikom procedury związane np. z rozbudową chlewni.
Jak wyjaśniła p.Mietlicka, takiego zapisu nie można wpisać. Na terenach nie objętych miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego wydaje się decyzje o warunkach zabudowy, ale konsultowane są one z właścicielami sąsiednich posesji. Zdarza się niekiedy, że ktoś zgłasza w takich przypadkach sprzeciw, co opóźnia procedurę. W omawianym Studium można jednak określać kierunki rozwoju. W związku z pytaniami członków Komisji p.Mietlicka poinformowała, że w projekcie uchwały nie można określić czasu, w jakim Strategia zostanie zaktualizowana.
Projekt uchwały zaopiniowano pozytywnie;
h/ p.Piotr Janowicz omówił projekt uchwały dotyczący udzielenia dotacji na prace restauratorskie tj. na remont zabytkowego obrazu w kościele w Mielżynie. Z wnioskiem w tej sprawie wystąpił Ks. Proboszcz tej parafii, prosząc o przyznanie kwoty 8tys.zł (byłby to częściowy udział w kosztach remontu). Pan Burmistrz proponuje kwotę dotacji w wysokości 5tys.zł.
Komisja większością głosów (5 „za”, 1 przeciw, 1 wstrzymujący się) proponowała przyznanie dotacji w wysokości 4tys.zł;
i/ p.Janowicz poinformował o ustawowym obowiązku uchwalenia do końca roku uchwał z zakresu gospodarki odpadami i omówił przygotowane na grudniową sesję pięć uchwał. Pan Piotr Janowicz poinformował, że Burmistrz proponuje ustalenie opłat w wysokości 9,-zł za odpady zbierane selektywnie i 15,-zł za niesegregowane. Poinformował o wysokości opłat uchwalonych w sąsiednich gminach i rodzajach metod naliczania opłat. Poinformował również o planowanej zmianie ustawy budzącej kontrowersje w całym kraju.
Następnie wywiązała się dyskusja. Dyskutowano m.in. na temat segregacji śmieci, pojemników, systemu workowego, braku możliwości zróżnicowania stawek na terenie danej gminy i braku możliwości stosowania w danej gminie różnych metod naliczania opłaty,
W podsumowaniu dyskusji Komisja wypracowała większością głosów następujące propozycje opłat: 5,-zł od osoby za odpady zbierane selektywnie i 12,-zł za odpady niesegregowane.
Ad.6.Informację o realizacji wniosków, zgłoszonych przez Komisję w ostatnich miesiącach przedstawił p.Marian Gadziński – Zastępca Burmistrza Gminy i Miasta. Udzielił również odpowiedzi na pytania członków Komisji, dotyczące ustawienia koszy ulicznych, wycinki drzew przy ul.Sportowej, spotkania nt. działalności harcówki w Gaju, utwardzenia terenu przy przystanku w Ruchocinie, poszerzenia przepustu w Ćwierdzinie, możliwości wykupu lokalu użytkowego.
Ad.7. Pan Łukasz Grabowski odczytał projekt planu pracy Komisji na 2013r. , po czym w wyniku dyskusji dokonano uzupełnień i zmian.
Opracowany plan pracy Komisji stanowić będzie załącznik do uchwały Rady Miejskiej o planach pracy Rady i Komisji na 2013 rok.
Następnie protokolantka przedstawiła projekt planu pracy Rady Miejskiej na 2013r. Poinformowała również o zgłoszonej przez Radnego p.Łukasza Grabowskiego sugestii, by raz na pół roku Przewodniczący Rady składał na sesji sprawozdanie ze swojej działalności. Zdaniem p.Przewodniczącego Rady nie jest to konieczne. Zgodnie bowiem z ustawą o samorządzie gminnym, przewodniczący jest odpowiedzialny tylko za organizację pracy rady. Na każdej sesji informuje w punkcie „Inne sprawy” o ważnych zdarzeniach i pismach, a ponadto Burmistrz w informacji o działalności międzysesyjnej informuje o zdarzeniach czy uroczystościach w których wspólnie uczestniczyli. Raz na 4 lata, na ostatniej sesji każdej kadencji przedstawia Radzie sprawozdanie z działalności Rady.
Uwag nie zgłoszono.
Ad.8. W punkcie tym p.Piotr Janowicz przedstawił wniosek p.Grzegorza W. z Ostrowitego Prymasowskiego o wyrażenie zgody na budowę przydomowej oczyszczalni ścieków.
Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy wniosek.
Na tym posiedzenie zakończono – o godz. 13,40.
Zastępca Przewodniczącego Komisji
Łukasz Grabowski
Protokołowała:
H. Koźniewska