Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Gminy i Miasta Witkowo
Bip - Strona główna

Urząd Gminy i Miasta

Organy

Protokoły z sesji RM »

Protokoły z sesji RM - archiwum »

Sprawozdania z pracy Rady Miejskiej »

Dzienniki Ustaw i Monitory Polskie

Prawo lokalne

Zbiór prawa miejscowego... »

Finanse gminy

Opinie RIO... »

Projekty aktów normatywnych »

Strategia rozwoju

Plany i zamierzenia »

Ogłoszenia Burmistrza GiM Witkowo »

Informacje

Przetargi aktualne »

Przetargi zakończone »

Nabór pracowników »

Nabór kierowników i dyrektorów jednostek organizacyjnych »

Dane o stanie jednostek »

Nabór pracowników - jednostki podległe »

Sprawozdania z pracy jednostek »

Sprawozdania i informacje Burmistrza »

Sprawozdania z wykonania budżetu »

Spółki z udziałem gminy »

Protokoły z kontroli »

Raport o stanie gminy »

Co mogę załatwić w UGiM ? »

Rejestry i ewidencje »

Petycje »

Petycje do Rady Miejskiej »

Lobbing »

Ponowne wykorzystywanie »

Edukacja - dotacje »

Wzory dokumentów »

KARTY USŁUG »

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi »

Program Ochrony Środowiska i raporty »

Współpraca z organizacjami pozarządowymi »

Wyniki badań wody »

Interpelacje i zapytania radnych »

Plan polowań zbiorowych »

Obwieszczenia »

Preferencyjna sprzedaż węgla »

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Protokoły z posiedzeń komisji RM - archiwum: Protokoł ze wspólnego posiedzenia Komisji Finansów i Rozwoju... oraz Komisji Rolnictwa... RM w Witkowie, odbytego 23.10.2012r.

Nr ORr. 0012.2.12.2012
Nr ORr. 0012.3.12.2012

PROTOKOŁ Nr…/12

ze wspólnego posiedzenia Komisji Finansów i Rozwoju Społeczno-Gospodarczego oraz Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Przestrzegania Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Witkowie, odbytego w dniu 23 października 2012r. o godz. 10,00 w sali posiedzeń Urzędu Gminy i Miasta, pod przewodnictwem p.Grzegorza Kaźmierczaka – Przewodniczącego Komisji Finansów

Uczestniczący w posiedzeniu członkowie Komisji – zgodnie z listami obecności, stanowiącymi załączniki do niniejszego protokołu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
- p.Halina Rzepecka  Skarbnik Gminy i Miasta
- p.Kazimierz Zamiar  Prezes Gminnej Spółdzielni „SCH” w Witkowie
- p.Marek Biadasz  Prezes Spółdzielni Kółek Rolniczych w Witkowie
- p.Stanisław Rajkowski  Dyrektor Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji
oraz inspektorzy w Urzędzie Gminy i Miasta p.p.: Krystyna Witczak, Anita Frańczak, Marzena Polak, Barbara Kałużna, Edyta Pawlaczyk, Piotr Janowicz i Marcin Pośpiech

Otwarcia posiedzenia dokonał p.Ireneusz Kwapich. Powitał zebranych i poinformował, że pierwsza część posiedzenia (punkt „3”) dotyczy spraw związanych z rolnictwem, dlatego będą w nim uczestniczyć tylko członkowie Komisji Rolnictwa, a od godz. 11,00 pozostałe tematy zostaną omówione wspólnie z Komisją Finansów.

Uwag nie zgłoszono, wobec czego przystąpiono do omawiania punktu „3” posiedzenia. Pan Ireneusz Kwapich powitał p.Marka Biadasza – Prezesa SKR i p.Kazimierza Zamiar – Prezesa GS, po czym jako pierwszemu oddał głos p.Biadaszowi.

Pan Marek Biadasz przedstawił z tematycznym komentarzem informację o przebiegu akcji żniwnej i wykopkowej.
Przedmiotowa informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
W związku z pytaniami członków Komisji o sytuację w zakresie płatności za świadczone przez SKR usługi i o podatki na rzecz gminy, p.Biadasz poinformował, że sytuacja w zakresie płatności nie jest dobra. Rolnicy nie uregulowali kwoty ponad 100tys.zł, niektórzy też nie chcą regulować odsetek. W najbliższym czasie wyśle upomnienia do 40 zalegających z płatnościami. W miarę możliwości Spółdzielnia wykonuje zlecone przez Burmistrza prace.

Następnie p.Kazimierz Zamiar – Prezes Gminnej Spółdzielni przedstawił informację o funkcjonowaniu Spółdzielni.
Przedmiotowa informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Pan Prezes poinformował m.in., że największa część działalności Spółdzielni to handel, także skup (np. rzepaku). Okres zimowy i wiosenny był dla GS niekorzystny, ponieważ dużo upraw przemarzło. Rosną koszty, a obroty w mniejszym stopniu. Spółdzielnia podobnie jak SKR też ma dłużników, a najskuteczniejsze w ściąganiu długów są firmy windykacyjne. Pan Prezes poinformował również o inwestycjach (m.in. modernizacja sklepu w Powidzu). Zwrócił się do członków Komisji z prośbą o poparcie złożonego przez GS do Burmistrza, wniosku o umorzenie podatku.
W związku z pytaniami członków Komisji dot. usługi suszenia kukurydzy, niekonkurencyjności GS z cenami nawozów i przyjmowania nowych członków pan Prezes poinformował, co następuje: suszarnia Spółdzielni nie nadaje się do suszenia kukurydzy, ponieważ kukurydza ma dużą wilgotność, ale może rozważyć świadczenie takiej usługi dla rolników. Ceny nawozów są elastyczne. Ostatnio Spółdzielnia przyjęła dwóch członków, ale to mniej niż by oczekiwali.
Pan Henryk Mucha w imieniu swoim i konsumentów stwierdził, że pieczywo wypiekane w piekarni GS jest dobrze oceniane. Gdyby w godzinach rannych było go w sklepach więcej, konsumenci nie kupowaliby chleba innego producenta.
Pan Prezes wyjaśnił m.in., że często sklepikarze zamawiają tańsze pieczywo. A pieczywo GS jest droższe, bo dobrej jakości. W związku z uwagą p.Grzegorza Kaźmierczaka, że w sklepie w Ostrowitym Prymasowskim i Sokołowie zdarza się chleb odświeżany, pan Prezes stwierdził, że jedynie czasem się zdarzy, że chleb upieczony w nocy spiecze się zbyt mocno.
 
Na tym spotkanie z Prezesami SKR i GS zakończono, p.Ireneusz Kwapich podziękował im za udział w posiedzeniu.

Następnie rozpoczęto część wspólną z Komisją Finansów i Rozwoju Społeczno-Gospodarczego.

Przewodniczący obydwu Komisji wskazali p.Grzegorza Kaźmierczaka jako Przewodniczącego wspólnych obrad.

Po stwierdzeniu quorum (listy obecności członków Komisji – w załączeniu), ustalono następujący porządek posiedzenia:

Porządek posiedzenia:
1. Otwarcie posiedzenia, stwierdzenie quorum, ustalenie porządku posiedzenia.
2. Przyjęcie protokołów z poprzednich posiedzeń.
3. Zapoznanie się z działalnością instytucji obsługujących rolnictwo.
4. Zaopiniowanie tematów mających być przedmiotem obrad sesji październikowej.
5. Zapoznanie się z sytuacją finansową OKSiR – finansowe podsumowanie sezonu.
6. Informacja dotycząca Harcówki w Gaju.
7. Zapoznanie się z sytuacją mieszkaniową na terenie gminy.
8. Informacja o realizacji Wieloletniego Programu Gospodarowania Mieszkaniowym Zasobem Gminy i Miasta.
9. Inne sprawy.
10.Przeprowadzenie oględzin dotyczących oceny stanu zanieczyszczeń obrzeży jezior i lasów.

Ad.1.Ad.2.i Ad.3.Jak wyżej.

Ad.4. W punkcie tym zaopiniowano następujące tematy, mające być przedmiotem obrad sesji Rady Miejskiej, planowanej na dzień 25 października br.:

a/ członkowie Komisji posługując się przygotowanym przez p.Barbarę Kałużną materiałem pomocniczym w formie zestawienia stawek podatkowych obowiązujących w 2012r., stawek maksymalnych na 2013r. oraz propozycji Burmistrza na 2013r. – wypracowali propozycje stawek na 2013r. w zakresie podatku od nieruchomości i opłaty targowej. Odnośnie podatku rolnego poddano pod głosowanie zgłoszoną przez p.Ireneusza Kwapicha stawkę 42,-zł i proponowaną przez p.Burmistrza stawkę 45,-zł (jak w bieżącym roku). Żadna z tych stawek nie zyskała większości głosów (5 głosów „za”, 5 przeciw).
Materiał pomocniczy o którym mowa wyżej,  stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Następnie p.Kałużna poinformowała o propozycji Burmistrza, by opłatę klimatyczną (1,zł i 0,50zł), opłatę od posiadania psów  (50,-zł) i podatek od środków transportowych pozostawić bez zmian. Jeśli Rada wyrazi na to zgodę, obowiązywać będą w tym zakresie uchwały podjęte w poprzednich latach.
Powyższa propozycja wywołała dyskusję. Odnośnie opłaty klimatycznej dyskutowano nt. wysokości wpływów i trudności z jej ściągalnością. Odnośnie opłaty od posiadania psów p.Henryk Mucha poinformował, że właściciele małych psów buntują się, że muszą płacić taką samą opłatę jak właściciele dużych psów, może więc rozważyć zróżnicowanie opłaty w zależności np. od wysokości psa.
Jak poinformowała p.Kałużna, w żadnej gminie nie ma zróżnicowania opłaty w zależności od wysokości psa, a ponadto dużo gmin rezygnuje z ustalania tej opłaty.
W podsumowaniu dyskusji Komisja jednomyślnie zaakceptowała propozycję Burmistrza, by pozostawić stawki podatku od środków transportowych i stawkę opłaty od posiadania psów w dotychczasowej wysokości. Zaakceptowano również (6. głosami „za”, 4 przeciw) propozycję p.Burmistrza, by pozostawić bez zmian stawki opłaty klimatycznej;      

b/ p.Halina Rzepecka – Skarbnik Gminy i Miasta omówiła proponowane zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej i zmiany w budżecie gminy. Wyjaśniła również sprawę przekazania środków dla Gminy Gniezno, na dziecko niepełnosprawne z naszej gminy, uczęszczające do Przedszkola prywatnego w Gnieźnie.
W kontekście proponowanych zmian w budżecie, p.Marek Sucholas zgłosił   w n i o s e k   o wykonanie dla mieszkań znajdujących się w budynku Gimnazjum w Witkowie, odrębnej instalacji gazowej do ich ogrzewania (oddzielny piec).
Do zmian w budżecie i zmian w WPF uwag nie zgłoszono;

c/ protokolantka poinformowała, że na październikowej sesji proponuje się uchwalić Statuty Sołectw: Piaski, Witkówko, Odrowąż, Wiekowo, Ruchocin i Mąkownica. Na zebraniach konsultacyjnych we wrześniu br., mieszkańcy tych Sołectw zaopiniowali projekty Statutów pozytywnie, bez uwag.
Komisja również nie zgłosiła uwag;

d/ do projektu uchwały dotyczącego przeznaczenia środków finansowych z umorzonej pożyczki uwag nie zgłoszono.

Ad.5. Pan Stanisław Rajkowski – Dyrektor Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji, przedstawił finansowe podsumowanie sezonu letniego. Poinformował m.in., że przychody z pola namiotowego wyniosły ponad 200tys.zł, a przychody z działalności gospodarczej OKSiR-u  - ponad 550tys.zł. To bardzo dobry wynik, przy stosunkowo niedużych kosztach. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą na terenie Ośrodka Wypoczynkowego w Skorzęcinie dysponowały łącznie ok. 300 miejscami pracy. Gmina poniosła koszty utrzymania kąpieliska (ratownictwo wodne) w wysokości ok. 80tys.zł. Kąpielisko w Skorzęcinie to jedno z lepszych kąpielisk w Wielkopolsce, pod względem bezpieczeństwa, jest też dobrze wyposażone w sprzęt wodny i medyczny. Pan Dyrektor poruszył również sprawę zjeżdżalni wodnej, stwierdzając, że Radni winni podjąć w tej sprawie decyzję, a po ewentualnym demontażu można np. poszerzyć o 100m plażę. Dzierżawca zjeżdżalni proponował, że wykona rekultywację tego miejsca, w zamian za urządzenia. Podsumowując sezon letni 2012 pan Dyrektor stwierdził, że był to dobry sezon, wynik dobrej promocji, organizacji pracy i aury.
Odnosząc się do ww. zjeżdżalni, p.Piotr Jóźwik wyraził zdanie, że należałoby podjąć szybkie działania, ogłosić przetarg na urządzenia wodne. Dodał, że na prawo od mola nie powinno być wypożyczalni sprzętu.
Następnie głos zabrała p.Krystyna Witczak. Poinformowała, że z tytułu wjazdu na teren OW, gmina uzyskała wpływy w wysokości brutto 482.766,-zł. Po odjęciu podatku VAT (35.813,-zł), kwota netto wynosi 446.956,-zł.
W kontekście ww. wpływów dyskutowano na temat problemów związanych z elektronicznym systemem wjazdu i wskazano na konieczność dokonania usprawnień w przyszłym sezonie, np. dodatkowy parking poza terenem Ośrodka i więcej wjazdów.
W podsumowaniu dyskusji Komisja zgłosiła   w n i o s e k   o usunięcie zjeżdżalni wodnej w OW.
Pan Dyrektor Rajkowski poruszył sprawę energii elektrycznej w OW. Poinformował m.in., że urządzeń elektrycznych przybywa, w związku z tym konieczna będzie przebudowa trafostacji, z czym wiąże się konieczność zaplanowania w budżecie na 2013r. kwoty ok. 100tys.zł i doprecyzowanie tych spraw w umowach dzierżawnych.
W tematycznej dyskusji stwierdzono m.in. brak zainteresowania Zakładu Energetycznego zawarciem indywidualnych umów z dzierżawcami. Pan Ireneusz Kwapich stwierdził, że w umowach dzierżawnych należałoby wykreślić zapis, o dostarczaniu energii przez gminę.

Ad.6. Pani Anita Frańczak przedstawiła informację dotyczącą Harcówki w Gaju (informacja – w załączeniu). Poinformowała m.in., że w 1984r. nieruchomość o pow. 2300m2 została oddana ZHP w wieczyste użytkowanie. Na początku były to zabudowania poszkolne, a w późniejszym czasie pobudowano świetlicę. Działające w tych obiektach Stowarzyszenie ma pełnomocnictwo do korzystania z tych obiektów i pozyskuje środki unijne. Omawiana nieruchomość jest zwolniona z podatku od nieruchomości, na podstawie art.7 ust.1 pkt 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, jako nieruchomość zajęta na prowadzenie przez stowarzyszenie statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży. Pani Frańczak poinformowała również, że obiekt wymaga obecnie remontu.
Następnie dyskutowano m.in. na temat upadającego Harcerstwa i na temat korzystania z obiektów przez harcerzy (prawdopodobnie w zbyt małym stopniu).
W podsumowaniu dyskusji zgłoszono   w n i o s e k,    by zaprosić przedstawiciela ZHP z Poznania na kolejne posiedzenie Komisji Finansów, dla omówienia działalności Harcówki w Gaju.

Ad.7. i Ad.8.  Pani Edyta Pawlaczyk zapoznała członków Komisji z sytuacją mieszkaniową na terenie gminy oraz z realizacją Wieloletniego Programu Gospodarowania Mieszkaniowym Zasobem Gminy i Miasta.
Przedstawiona informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
W tematycznej dyskusji pytano o urealnienie czynszów i o wolne mieszkania komunalne.
Jak poinformowała p.Pawlaczyk, w kwietniu br. Burmistrz zarządzeniem ustalił następujące stawki czynszu: na terenie miasta z 2,80zł na 3,20zł, a na terenie wsi z 2,00zł na 2,30zł. Obecnie jest jedno wolne mieszkanie,  w Małachowie Złych Miejsc.

Ad.9. W punkcie tym poruszono następujące sprawy:

- p.Marzena Polak przedstawiła pismo Starosty Słupeckiego o zapewnienie uregulowania kosztów zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z naszej gminy, dowożonego przez rodziców do Specjalnego Ośrodka w Słupcy. Koszt tego pobytu za 4 miesiące to kwota 1.400,-zł. Od przyszłego roku na omawiane dziecko zostanie naliczona subwencja. Pani Polak dodała, że na terenie naszej gminy nie ma takich zajęć. Jeśli opinia Komisji będzie pozytywna, na kolejną sesję Rady zostanie przygotowany projekt uchwały w tej sprawie.
Komisje pozytywnie zaopiniowały powyższą sprawę;

- p.Piotr Janowicz przedstawił następujące wnioski o zaopiniowanie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków:
1/ wniosek mieszkańców bloku w Królewcu;
2/ wniosek p.Izabeli O. z Ostrowitego Prymasowskiego;
3/ wniosek p.Bronisława Sz. z Ostrowitego Prymasowskiego;
4/ wniosek p.Grzegorza K. z Gaju;
5/ wniosek p.Grzegorza K. ze Strzyżewa Witkowskiego.
W kontekście powyższych wniosków, p.Grzegorz Kaźmierczak i p.Ireneusz Kwapich poruszyli sprawę celowego dofinansowania budowy przydomowych oczyszczalni, z budżetu gminy.
Komisje pozytywnie zaopiniowały powyższe wnioski;

- p.Piotr Janowicz ponadto:
1/ przedstawił wniosek Starostwa Gnieźnieńskiego o wyrażenie opinii nt. planowanej przez p.Barbarę W. z Witkowa zbiórki odpadów metalowych, przy ul.Łąkowej. Omawiany teren nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania   przestrzennego, a w Studium są to tereny zainwestowane.
W wyniku krótkiej dyskusji stwierdzono, że jeśli właściciele sąsiednich posesji wyrażą zgodę na powyższą działalność, to również Komisja Rolnictwa opiniuje to pozytywnie;
2/ poinformował, że w związku z nowymi przepisami z zakresu gospodarki odpadami, na kolejną sesję zostaną przedstawione Radzie do uchwalenia projekty kilku uchwał. Po czym omówił 4 projekty uchwał z ww. zakresu;

- p.Tomasz Radacz zgłosił   w n i o s e k   o załatanie niebezpiecznej dziury, która powstała na przystanku w Ruchocinie, w wyniku zarwania się kostki (po prawej stronie jadąc w kierunku Mielżyna);
- p. Marcin Pośpiech przedstawił pisemny wniosek p.Krzysztofa F. z Witkowa o wyrażenie zgody na urządzenie wyciągu wodnego w Ośrodku Wypoczynkowym w Skorzęcinie, przy starym statku. Po czym przedstawił załączone do wniosku szkice i mapę z lotu ptaka (stanowiące załączniki do niniejszego protokołu).
Następnie wywiązała się dyskusja.
Pan Tomasz Radacz stwierdził, że gdyby uwzględnić przedmiotowy wniosek, spora część jeziora byłaby wyłączona z użytku publicznego, ze względów bezpieczeństwa. Ponieważ w takich sportach chodzi o szusowanie, trasa wyciągu nie może być w linii prostej.
Pan Henryk Mucha stwierdził natomiast, że jego zdaniem wyciąg nie zajmowałby aż tak dużo miejsca, a byłaby to duża atrakcja. Pana Marka Sucholasa interesowało stanowisko rybaków w tej sprawie, a p.Piotr Jóźwik proponował rozważyć umiejscowienie ww. wyciągu w innym miejscu.
Ustalono zaprosić wnioskodawcę na kolejne posiedzenie Komisji Finansów, dla przybliżenia tematu.

Ad.10. Komisja Rolnictwa zrezygnowała z dokonania oględzin w terenie.

Na tym posiedzenie zakończono – o godz. 14,00.


Przewodniczący obrad
Grzegorz Kaźmierczak

Protokołowała:
H. Koźniewska


 

drukuj pobierz pdf    

wstecz