Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Gminy i Miasta Witkowo
Bip - Strona główna

Urząd Gminy i Miasta

Organy

Protokoły z sesji RM »

Protokoły z sesji RM - archiwum »

Sprawozdania z pracy Rady Miejskiej »

Dzienniki Ustaw i Monitory Polskie

Prawo lokalne

Zbiór prawa miejscowego... »

Finanse gminy

Opinie RIO... »

Projekty aktów normatywnych »

Strategia rozwoju

Plany i zamierzenia »

Ogłoszenia Burmistrza GiM Witkowo »

Informacje

Przetargi aktualne »

Przetargi zakończone »

Nabór pracowników »

Nabór kierowników i dyrektorów jednostek organizacyjnych »

Dane o stanie jednostek »

Nabór pracowników - jednostki podległe »

Sprawozdania z pracy jednostek »

Sprawozdania i informacje Burmistrza »

Sprawozdania z wykonania budżetu »

Spółki z udziałem gminy »

Protokoły z kontroli »

Raport o stanie gminy »

Co mogę załatwić w UGiM ? »

Rejestry i ewidencje »

Petycje »

Petycje do Rady Miejskiej »

Lobbing »

Ponowne wykorzystywanie »

Edukacja - dotacje »

Wzory dokumentów »

KARTY USŁUG »

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi »

Program Ochrony Środowiska i raporty »

Współpraca z organizacjami pozarządowymi »

Wyniki badań wody »

Interpelacje i zapytania radnych »

Plan polowań zbiorowych »

Obwieszczenia »

Preferencyjna sprzedaż węgla »

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Protokoły z posiedzeń komisji RM - archiwum: Protokoł 28/2012 z posiedzenia Komisji Finansów i Rozwoju Społeczno-Gospodarczego RM w Witkowie, odbytego w dniu 10.12.2012r.

Nr ORr.0012.2.14.2012

PROTOKOŁ Nr 28/12

z posiedzenia Komisji Finansów i Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Rady Miejskiej w Witkowie, odbytego w dniu 10 grudnia 2012r. o godz. 12,30 w sali narad Urzędu Gminy i Miasta, pod przewodnictwem p.Grzegorza Kaźmierczaka - Przewodniczącego Komisji

Uczestniczący w posiedzeniu członkowie Komisji – zgodnie z listą obecności, stanowiącą załącznik do niniejszego protokołu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
- p.Krzysztof Szkudlarek  Burmistrz Gminy i Miasta
- p.Halina Rzepecka   Skarbnik Gminy i Miasta
- p. Anna Pawluk   Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 3 w Witkowie
- p.Marian Łukowski   Dyrektor Gimnazjum w Witkowie
- p.Urszula Potaś   Dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Mielżynie
- p.Ewa Skrzypska   Dyrektor Przedszkola Miejskiego w Witkowie
- p.Marcin Pośpiech   inspektor w Urzędzie Gminy i Miasta

Otwarcia posiedzenia dokonał p.Grzegorz Kaźmierczak – Przewodniczący Komisji. Powitał zebranych, stwierdził na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu uczestniczy wymagane quorum, po czym spytał o ewentualne uwagi do projektu porządku obrad.
Uwag nie zgłoszono, przyjęto porządek w brzmieniu:

Porządek posiedzenia:
1. Otwarcie posiedzenia, stwierdzenie quorum, ustalenie porządku posiedzenia.
2. Informacja dotycząca miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
3. Zapoznanie się z sytuacją finansową placówek oświatowych na koniec roku. Zapoznanie się z planami finansowymi szkół i przedszkoli na 2013r.
4. Zapoznanie się z opiniami i wnioskami innych Komisji Rady dot. projektu budżetu gminy i miasta na 2013r. (i projektu WPF), wypracowanie własnej opinii na temat projektu oraz opracowanie ewentualnych wniosków w sprawie zmian w projekcie budżetu.
5. Inne sprawy.

Ad.1. Jak wyżej.

Ad.2. Pan Marcin Pośpiech poinformował o sposobie realizacji uchwał Rady Miejskiej, dotyczących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Poinformował m.in., że w trakcie opracowania jest m.in. plany zagospodarowania terenu przy Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Witkowie, terenu w Ostrowitym Prymasowskim i w Gaju. Ogłoszono przetarg na opracowanie Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania terenu całej gminy, termin składania ofert upływa jutro.
Uwag nie zgłoszono.

Ad.3. Informacje o sytuacji finansowej na koniec roku oraz plany finansowe na 2013r. przedstawili kolejno:
1/ p.Marian Łukowski – Dyrektor Gimnazjum w Witkowie.
Pan Dyrektor przedstawił stan wykonania budżetu wg stanu na dzień 30 listopada br. który wykonano w 91%. Największy wydatek stanowi zakup oleju: wydano na ten cel 183tys.zł do ogrzewania hali sportowej i budynku szkoły. Za ogrzewanie budynku oświatowego gazem, Gimnazjum zwróciło Przedszkolu kwotę w wysokości 18 tys.zł, są w tym zakresie oszczędności, ponieważ ogrzewanie gazowe jest tańsze niż olejowe. Pan Dyrektor poinformował jakie remonty wykonano w bieżącym roku (m.in. remont w piwnicy budynku za kwotę 7tys.zł) i poinformował o ważniejszych zakupach tj. tablica interaktywna (ok. 9tys.zł), nowe lektury, krzesła, ławki na boisko, rolety okienne zewnętrzne i w klasach, środki czystości na halę sportową i do Szkoły. Trwają prace przygotowawcze do ogrzewania gazowego i ma nadzieję, że do czasu jego uruchomienia, oleju wystarczy. Pan Dyrektor wyraził również nadzieję, że budżet szkoły zamknie się z końcem roku bez większych problemów, po czym poinformował o planie finansowym szkoły na 2013r. i dokonanych w tym planie umniejszeniach ze strony gminy (umniejszono m.in. środki w dziale zakupy i składki na ubezpieczenie społeczne). Na 2013r. planował m.in. zakup szafy nierdzewnej na stołówce szkolnej, a na kolejne lata systematycznie należałoby wymieniać ławki szkolne. W związku z pytaniem p.Marka Sucholasa czy ogrzewanie będzie odrębnie dla lokatorów budynku szkolnego, pan Dyrektor wyjaśnił m.in., że będzie piec główny i drugi – wspomagający.
Pan Łukasz Grabowski interesował się realizacją Projektu „Z nauką w przyszłość” , a p.Piotr Jóźwik pytał jakie materiały dydaktyczne w ramach tego Projektu zakupiono.
Pan Dyrektor poinformował, że realizacja Projektu przebiega bardzo dobrze, zadania są finalizowane, młodzież uczęszcza na zajęcia, zostanie uruchomiona strona internetowa nt. Projektu. Zakupiono tablice multimedialne, komputery, rzutnik, drukarki, dyktafony, wykonano podjazd wewnętrzny dla niepełnosprawnych. Obecnie ok. siedmioro uczniów ma na terenie szkoły nauczanie indywidualne. Przepisy w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej zmieniły się.
2/ p.Anna Pawluk – Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 3 w Witkowie.
Pani Dyrektor poinformowała m.in., że środki finansowe szkoły są wystarczające na wszystkie zaplanowane na ten rok zadania. W ostatnim czasie zwróciła się do p.Burmistrza o zwiększenie środków na opłacenie hali sportowej i środki te otrzymała. Może jeszcze w tym roku uda się wymienić krzesła i stoliki w Oddziale Przedszkolnym. Plan finansowy Szkoły na 2013r. został przez gminę umniejszony o 120tys.zł m.in. na zakup materiałów, pomocy dydaktycznych i energię. Mniejsze są też środki na remonty (planowano m.in. urządzenie składnicy akt). Wspólnie ze swym Zastępcą p.Tomaszem Deskowskim myśleli o urządzeniu typowej świetlicy, może p.Burmistrz wyrazi akceptację i ujmie to zadanie w inwestycjach na 2013r. Nawiązując do ww. umniejszeń pani Dyrektor wyraziła nadzieję, że w razie potrzeby środki finansowe się znajdą, bo zawsze może liczyć na p.Burmistrza i Radnych.
Członkowie Komisji interesowali się procesem łączenia SP2 z SP3, zwolnieniami i emeryturami pracowników (p.Grabowski) i czy jest pomysł na nazwę budynku byłej SP2 (p.Kowalski).
Jak wyjaśniła pani Dyrektor, proces łączenia szkół trwa. Żaden z pracowników nie został zwolniony, wszyscy pracują na tych samych stanowiskach z wyjątkiem jednego z sekretarzy który przeszedł na emeryturę i osoby zatrudnionej w wyniku naboru na stanowisko referenta ds. kadr i płac. Ogólnie uczniów jest mniej. Jeśli chodzi o nazwę budynków, obecnie stosują określenia budynek „A” i budynek „B”. Pani Dyrektor wyjaśniła też kwestię nazwy Szkoły: Szkoła Podstawowa Nr 3 nosi imię Lotnictwa Polskiego, tak wynika ze Statutu Szkoły i takiej nazwy należy używać.
3/ p.Ewa Skrzypska – Dyrektor Przedszkola Miejskiego w Witkowie.
Pani Dyrektor poinformowała, że na koniec listopada br. wydatki wyniosły 2.411.109,-zł. Środki wydatkowano zgodnie z planem finansowym, w sposób celowy i oszczędny. Koszt energii na dwa budynki wyniósł 26.164,-zł, ale Przedszkole otrzymuje 60% zwrotu kosztów od Gimnazjum. Ważniejsze zakupy to meble do trzech Oddziałów (15tys.zł), leżaczki, wyposażenie nowego Oddziału w budynku przy ul.Jasnej, 3 laptopy z oprogramowaniem (w tym 1 – do Przedszkola w Kołaczkowie). W budynku przy ul.Powstańców Wlkp. zużyto 29.828 m3 gazu opałowego na kwotę ok. 67.650,-zł. Dla budynku przy ul.Jasnej zakupiono w lutym i kwietniu oleju opałowego za kwotę ok. 47.500,-zł i wystarczyło go do czasu zamontowania instalacji gazowej. Pod koniec roku wystąpiła do p.Burmistrza z wnioskiem o zwiększenie o 10tys.zł środków na wynagrodzenia i na odprawę emerytalną pracownika i zostało to uwzględnione. Na remonty z budżetu Przedszkola wydano kwotę ok. 16.700,-zł,  wykonano m.in. malowanie. Konieczny byłby remont łazienek w budynku przy ul.Powst.Wlkp. Pani Dyrektor wyraziła zadowolenie, że tak dużo remontów wykonano ze środków budżetu gminy, za kwotę ok. 237.000,-zł. Następnie p.Dyrektor omówiła plan finansowy Przedszkola na 2013r. Poinformowała, że w związku z dokonanymi przez gminę umniejszeniami, w trakcie roku zabraknie środków na wynagrodzenia i na energię, nie będzie też możliwa realizacja wszystkich zaplanowanych remontów. Wystąpiła do p.Burmistrza z pismem informującym o potrzebach remontowych na ul.Powst.Wlkp. (m.in. remont łazienek, podjazd dla niepełnosprawnych, remont dachu) i w Kołaczkowie (wiatrołap). 
Pan Łukasz Grabowski pytał o Przedszkole w Kołaczkowie, a p.Adam Kowalski o koszty utworzenia nowego oddziału.
Pani Dyrektor poinformowała, że w Kołaczkowie dokonano remontu kotłowni, urządzono również plac zabaw, który winien być ogrodzony. Malowanie pomieszczeń nie było konieczne, ale celowe byłoby wybudowanie wiatrołapu. Do Przedszkola w Kołaczkowie uczęszcza 33 dzieci. Jeśli chodzi o koszty nowego oddziału w Przedszkolu przy ul.Jasnej, pani Dyrektor stwierdziła, że nie ma takich danych, ale zatrudniono 2 nauczycieli i wyposażono oddział w meble za ok. 9 tys.zł. Ponieważ nie wszystkie dzieci mogły być do Przedszkola przyjęte, sporządzono listę rezerwową.
4/ p.Urszula Potaś – Dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Mielżynie.
Pani Dyrektor poinformowała, że plan finansowy na 2012 rok wykonano w 90%. Ponieważ w planie tym nie uwzględniono wszystkich proponowanych przez Szkołę potrzeb, dwukrotnie występowała do p.Burmistrza z wnioskiem o zwiększenie środków. Otrzymała dodatkowe środki na remont dachu na budynku Szkoły i części socjalnej. Na 2013r. gmina również  umniejszyła niektóre z pozycji planu finansowego, np. nie zwiększono środków m.in. na „usługi pozostałe” (wywóz nieczystości), na które w tym roku wydała 25tys.zł. Na zakup oleju w 2013r. Szkoła otrzymała kwotę 150tys.zł, tj. taką samą kwotę jak na 2012r. Będzie wnioskować do p.Burmistrza o środki na m.in. monitoring i zakup kosiarki. Pani Dyrektor wyraziła zadowolenie, że w bieżącym roku Szkoła otrzymała boisko sportowe. Ze środków unijnych zakupiono komputery, pozostało do wyposażenia w komputery Przedszkole, ponadto odnowy wymagają pracownie komputerowe. Pani Dyrektor poruszyła również sprawę źle zamontowanych rynien, co powoduje odpadanie tynku w hali sportowej.
Pan Łukasz Grabowski pytał o plany Zespołu w związku z przypadającą w 2013r. 95. rocznicą Powstania Wielkopolskiego, o stanowisko wicedyrektora, o konsekwencje wobec 13-latka który w Szkole sprzedawał papierosy.
Ustosunkowując się do powyższych pytań p.Dyrektor poinformowała, że o obchodach ww. rocznicy pomyśli później. Wicedyrektor Zespołu powołany jest na rok szkolny 2012/2013. Poinformowała również o podjętych przez Szkołę działaniach wobec ww. ucznia (m.in. rozmowy z uczniem i jego rodzicami).
Korzystając z obecności dyrektorów, p.Łukasz Grabowski poinformował, że Związek Nauczycielstwa Polskiego wystąpił o podwyższenie dodatków funkcyjnych dla dyrektorów, wicedyrektorów i kierowników świetlic szkolnych i w związku z tym zwrócił się do dyrektorów z pytaniem, jakie jest ich zdanie na ten temat.
Dyrektorzy jednomyślnie przyznali, że przedmiotowe dodatki nie były podwyższane od kilku lat, są stosunkowo niskie, a obowiązków jest coraz więcej, np. z zakresu kontroli zarządczej.
(Uwaga protokolantki: w związku ze zwolnieniem lekarskim, w posiedzeniu nie uczestniczył Dyrektor Szkoły Podstawowej w Gorzykowie).

Ad.4. Pan Przewodniczący Komisji odczytał Opinię Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Przestrzegania Porządku Publicznego oraz Opinię Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Opieki Społecznej na temat projektu budżetu gminy i miasta na 2013 rok. Obydwie Komisje pozytywnie zaopiniowały przedmiotowy projekt, z tym że Komisja Rolnictwa zgłosiła do projektu cztery następujące wnioski: 1/ o budowę chodnika (ok.200m) od jezdni na wysokości TESCO do targowiska; 2/ o zwiększenie środków planowanych na dofinansowanie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków; 3/ o opracowanie dokumentacji projektowej na kanalizację sanitarną terenu Rybakówki (wniosek zgłosił p.Kaźmierczak); 4/ o częściowe ogrodzenie boiska sportowego w Ruchocinku (wniosek zgłosił p.Czaplicki).
Po czym p.Burmistrz Gminy i Miasta omówił projekt budżetu z szerokim tematycznym komentarzem. Poinformował również, że budżet który zostanie uchwalony na grudniowej sesji, będzie się różnił od projektu z dnia 15 listopada br. m.in. w związku ze znacznym umniejszeniem kwoty, którą gmina zobowiązana jest uiścić na rzecz budowy Zakładu Zagospodarowania Odpadów Komunalnych w Lulkowie (pismo w tej sprawie wpłynęło już po wydrukowaniu projektu). Po przesunięciu stworzy to możliwość doszacowania wydatków majątkowych w późniejszym czasie również z wolnych środków. Oceniając projekt budżetu p.Burmistrz stwierdził, że projekt jest dobry, ale celowe jest zwiększenie środków na niektóre zadania.
Następnie wywiązała się tematyczna dyskusja.
Pan Łukasz Grabowski pytał, czy planowany jest remont świetlicy wiejskiej w Małachowie Kępym, czy jest sens budowy Centrum Kultury w kontekście dużych kosztów utrzymania takiego obiektu, czy zostaną zwiększone środki na półkolonie.
Pan Burmistrz poinformował, że remont ww. świetlicy jest zaplanowany w ramach funduszu sołeckiego, stwierdził, że budowa Centrum Kultury jest celowa, a jeśli chodzi o koszty to będą to koszty podstawowe (energia, ciepło, woda i kanalizacja) i koszty związane z jego wykorzystaniem i prowadzoną działalnością (instruktorzy). Na podstawie kosztów utrzymania hali widowiskowo-sportowej mamy pogląd jakie mogą być koszty utrzymania omawianego obiektu. Tworząc coś nowego należy się liczyć z kosztami utrzymania, ale one nie będą wysokie w stosunku do budżetu gminy. Środki na organizację półkolonii pozostaną na dotychczasowym poziomie.
Pan Adam Kowalski pytał o środki na odnowienie Pomnika Powstańców Wlkp. w Mielżynie.
Pan Burmistrz udzielił pozytywnej odpowiedzi.
Następnie p.Burmistrz ustosunkował się do propozycji, zgłoszonych przez Komisję Rolnictwa w ramach opinii o projekcie budżetu. Odnośnie budowy chodnika od jezdni na wysokości TESCO  do targowiska stwierdził, że jego zdaniem na pewno warto wykonać krótszy odcinek chodnika, tj. od jezdni na wysokości TESCO do przejścia dla pieszych. Poinformował o rozmowach z przedstawicielem Urzędu Marszałkowskiego na temat zmiany kategorii dróg. Pan Burmistrz poinformował również o koncepcji zagospodarowania Starego Rynku. Wolałby poczekać z decyzją budowy chodnika na całej długości ulicy Jana Pawła II po zmianie kategorii drogi. Odnośnie zwiększenia dofinansowania na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków p.Burmistrz poinformował, że w projekcie budżetu zaplanowano środki w kwocie 7,5tys.zł na ten cel, ale zostaną one zwiększone do kwoty 20tys.zł. Odnośnie propozycji opracowania dokumentacji projektowej na kanalizację sanitarną terenu Rybakówki p.Burmistrz poinformował, że mamy opracowaną dokumentację na kanalizację dużego obszaru, a dokumentacja ta ma określony czas ważności. Jeśli w najbliższym czasie będziemy składać wniosek o dofinansowanie budowy kanalizacji w Ruchocinku i takie środki otrzymamy, to przystąpimy do opracowania dokumentacji terenu Rybakówki. Odnośnie ogrodzenia boiska w Ruchocinku p.Burmistrz zasugerował, by Sołectwo wykonało to zadanie z materiału przekazanego przez gminę.
Następnie p.Przewodniczący poddał zgłoszone przez Komisję Rolnictwa (i członków tej Komisji) wnioski do projektu budżetu, pod głosowanie.
Wniosek dotyczący budowy chodnika od TESCO do przejścia dla pieszych został przez Komisję przyjęty większością głosów (6 głosów „za”, 1 wstrzymujący się).
Wniosek dotyczący zwiększenia środków na przydomowe oczyszczalnie został przyjęty jednogłośnie.
Wniosek dotyczący kanalizacji Rybakówki przyjęto większością głosów (3 „za”, 4 wstrzymujące się)
Wniosek dotyczący ogrodzenia części boiska w Ruchocinku Komisja przyjęła większością głosów (3 „za”, 2 przeciw, 2 wstrzymujące się).

Podsumowując wyniki analizy projektu budżetu, Komisja uznała projekt budżetu gminy i miasta na 2013r. za skonstruowany właściwie i zaopiniowała go jednogłośnie pozytywnie, proponując wprowadzić wnioskowane przez Komisję Rolnictwa i członków Komisji Rolnictwa zmiany.
Wypracowana przez Komisję Opinia stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Zgodnie z obowiązującą procedurą uchwalania budżetu, przedmiotowa Opinia wraz z Opiniami pozostałych Komisji, zostanie przekazana Burmistrzowi Gminy i Miasta.

Ad.5. W punkcie tym poruszono następujące sprawy:
- p.Adam Kowalski pytał, czy zasypany rów w Mielżynie będzie utwardzony.
Jak poinformował p.Burmistrz, najprawdopodobniej zostaną ułożone płyty;
- p.Łukasz Grabowski w imieniu mieszkańców Osiedla Nr 4 pytał, czy Stawek Kubuś będzie wykoszony.
Pan Burmistrz stwierdził, że będzie można wykosić zimą, gdy woda zamarznie; 
- p.Przewodniczący Komisji zwrócił się do członków Komisji z pytaniem, o ewentualne uwagi do przygotowywanego projektu planu pracy Rady Miejskiej na 2013r.
Pan Łukasz Grabowski proponował, by raz na pół roku Przewodniczący Rady (np. w czerwcu i grudniu) składał na sesji sprawozdanie ze swojej działalności.

W związku z tym, że na listopadowej sesji jeden z Radnym zgłosił propozycję późniejszego rozpoczęcia sesji grudniowej, wywiązała się dyskusja na ten temat.
Po krótkiej dyskusji proponowano by zwyczajowo sesja odbyła się o godz. 12,00.

Na tym posiedzenie zakończono – o godz. 15,30.


Przewodniczący Komisji
Grzegorz Kaźmierczak

Protokołowała:
H. Koźniewska

drukuj pobierz pdf    

wstecz