Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Gminy i Miasta Witkowo
Bip - Strona główna

Urząd Gminy i Miasta

Organy

Protokoły z sesji RM »

Protokoły z sesji RM - archiwum »

Sprawozdania z pracy Rady Miejskiej »

Dzienniki Ustaw i Monitory Polskie

Prawo lokalne

Zbiór prawa miejscowego... »

Finanse gminy

Opinie RIO... »

Projekty aktów normatywnych »

Strategia rozwoju

Plany i zamierzenia »

Ogłoszenia Burmistrza GiM Witkowo »

Informacje

Przetargi aktualne »

Przetargi zakończone »

Nabór pracowników »

Nabór kierowników i dyrektorów jednostek organizacyjnych »

Dane o stanie jednostek »

Nabór pracowników - jednostki podległe »

Sprawozdania z pracy jednostek »

Sprawozdania i informacje Burmistrza »

Sprawozdania z wykonania budżetu »

Spółki z udziałem gminy »

Protokoły z kontroli »

Raport o stanie gminy »

Co mogę załatwić w UGiM ? »

Rejestry i ewidencje »

Petycje »

Petycje do Rady Miejskiej »

Lobbing »

Ponowne wykorzystywanie »

Edukacja - dotacje »

Wzory dokumentów »

KARTY USŁUG »

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi »

Program Ochrony Środowiska i raporty »

Współpraca z organizacjami pozarządowymi »

Wyniki badań wody »

Interpelacje i zapytania radnych »

Plan polowań zbiorowych »

Obwieszczenia »

Preferencyjna sprzedaż węgla »

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Protokoły z posiedzeń komisji RM - archiwum: Protokoł 5/11 z posiedzenia Komisji Finansów i Rozwoju Społeczno-Gospodarczego RM w Witkowie, odbytego w dniu 22.03.2011r.

PROTOKOŁ Nr 5/11

z posiedzenia Komisji Finansów i Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Rady Miejskiej w Witkowie, odbytego w dniu 22 marca 2011r. o godz. 10,00 w sali narad Urzędu Gminy i Miasta, pod przewodnictwem p.Grzegorza Kaźmierczaka – Przewodniczącego Komisji

Uczestniczący w posiedzeniu członkowie Komisji – zgodnie z listą obecności, stanowiącą załącznik do niniejszego protokołu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:

- p.Krzysztof Szkudlarek - Burmistrz Gminy i Miasta
- p.Marian Gadziński - Zastępca Burmistrza Gminy i Miasta
- p.Halina Rzepecka - Skarbnik Gminy i Miasta
- p.Bogusław Mołodecki - Przewodniczący Rady Miejskiej
- przedstawiciele Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami: p.Marian Musielski, p.Aneta Szeming
- pracownicy Urzędu Gminy i Miasta p.p.: Anna Kwapich, Sylwia Mietlicka, Anita Frańczak, Hanna Rakowska, Barbara Kałużna, Edyta Pawlaczyk, Ilona Wasiewicz-Majchrzak, Krystyna Witczak, Piotr Janowicz

Otwarcia posiedzenia dokonał p.Grzegorz Kaźmierczak – Przewodniczący Komisji. Powitał zebranych, stwierdził na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu uczestniczy wymagane quorum, po czym spytał o ewentualne uwagi do projektu porządku posiedzenia. Uwag nie zgłoszono, przyjęto porządek posiedzenia w brzmieniu:

Porządek posiedzenia:
1. Otwarcie posiedzenia, stwierdzenie quorum, ustalenie porządku posiedzenia.
2. Przyjęcie protokołów z poprzednich posiedzeń.
3. Zaopiniowanie spraw, mających być przedmiotem obrad sesji marcowej.
4. Spotkanie z przedstawicielami Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami.
5. Informacja o wydanych decyzjach o warunkach zabudowy.
6. Informacja o przygotowanych przetargach.
7. Ocena ściągalności podatków w 2010r.
8. Informacja o wysokości umorzonych podatków w 2010r.
9. Informacja dot. środków remontowych, które posiadają Wspólnoty Mieszkaniowe z udziałem gminy i informacja o wysokości czynszów w sąsiednich gminach.
10. Inne sprawy.


Ad.1. Jak wyżej.


Ad.2. Protokoły z dwóch poprzednich posiedzeń przyjęto jednomyślnie, po indywidualnym odczytaniu.


Ad.3. W punkcie tym zaopiniowano następujące tematy, mające być przedmiotem obrad sesji Rady Miejskiej, planowanej na dzień 25 marca br.:

a/ protokolantka omówiła (przygotowany przez Dyrektora OKSiR-u) projekt uchwały o opłatach za korzystanie z Ośrodka Wypoczynkowego w Skorzęcinie.
Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt;

b/ p.Krystyna Witczak omówiła projekt uchwały dotyczący wydzierżawienia gruntu w OW na okres dłuższy niż 3 lata. Poinformowała m.in., że przedmiotowy grunt o pow. 80m2 usytuowany jest między straganami, a pawilonem p.Barylskiego, zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy, powierzchnia zabudowy wyniesie 64m2 (pawilon dwukondygnacyjny).
W tematycznej dyskusji p.Tomasz Radacz i p.Piotr Jóźwik stwierdzili, że nie opowiadają się za omawianym wydzierżawieniem.
Komisja większością głosów (2 „za”, 1 przeciw, 3 wstrzymujących się) wyraziła pozytywną opinię o projekcie uchwały;

c/ p.Anna Kwapich przedstawiła projekt uchwały dotyczący funduszu sołeckiego. Poinformowała m.in., że Sejm RP uchwalił w 2009r. ustawę o funduszu sołeckim, dającą możliwość wyodrębnienia przez rady gmin środków w budżecie dla poszczególnych sołectw. Uchwała w tej sprawie winna być podejmowana co roku, do końca marca. Na 2010 i na 2011r. w budżecie gminy Witkowo nie wyodrębniono omawianych środków, ponieważ sołtysi wyrazili w tej kwestii negatywną opinię, sugerując pozostawienie finansowania potrzeb sołeckich na dotychczasowych zasadach. W tym roku większość sołtysów opowiedziała się za wyodrębnieniem omawianego funduszu na 2012r. Pani Kwapich udzieliła również odpowiedzi na pytania członków Komisji, poinformowała w jaki sposób oblicza się kwoty funduszu dla poszczególnych sołectw i na co sołectwa mogą przeznaczyć te środki. Poinformowała ponadto, że w przypadku utworzenia funduszu, gmina otrzyma zwrot z budżetu Państwa, w formie dotacji celowej (ok. 60tys.zł).
Komisja pozytywnie zaopiniowała utworzenie funduszu sołeckiego w budżecie na 2012r.;

d/ p.Sylwia Mietlicka przedstawiła projekt uchwały dotyczący opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu w obrębie ul.Polnej i Jana Pawła II, z przeznaczeniem pod Gminne Centrum Kultury. Odnosząc się do projektu uchwały który członkowie Komisji otrzymali w materiałach sesyjnych, p.Mietlicka poinformowała o sugerowanej przez Urząd Wojewódzki zmianie brzmienia tytułu projektu uchwały i brzmienia paragrafu 1. Zastrzeżeń nie zgłoszono.
W tematycznej dyskusji p.Adam Kowalski poinformował, że niektórzy mieszkańcy negatywnie oceniają proponowane pod Gminne Centrum Kultury miejsce, ich zdaniem lepszym miejscem byłby teren byłego targowiska przy ul.Kosynierów Miłosławskich.
Członkowie Komisji nie podzielili powyższego zdania mieszkańców uznając, że proponowane przez Burmistrza miejsce jest dobre m.in. z uwagi na pobliskie Osiedle Nr 5.
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała przedstawiony projekt uchwały;

e/ p.Anita Frańczak przedstawiła projekt uchwały dotyczący zamiany gruntu w Ruchocinie (teren po radarach wojskowych), na drogę.
Komisja pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt;

f/ pani Skarbnik omówiła projekt uchwały zmieniającej uchwałę o Wieloletniej Prognozie Finansowej. Poinformowała ponadto, że w projekcie uchwały zostanie uwzględniona uwaga zgłoszona przez Regionalną Izbę Obrachunkową.
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała przedmiotowy projekt uchwały;

g/ pani Skarbnik przedstawiła proponowane zmiany w budżecie gminy i miasta na 2011r. Poinformowała również, że zgodnie z zaleceniami Regionalnej Izby Obrachunkowej, forma uchwały ulegnie zmianie.
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała proponowane zmiany w budżecie;

h/ p.Łukasz Grabowski poinformował, że zwrócił się do Przewodniczącego Rady Miejskiej z pisemnym wnioskiem o ujęcie w projekcie porządku sesji podjęcia uchwały nt. sytuacji w rolnictwie. Pan Przewodniczący sugerował jednak, by był to apel, a nie uchwała (radca prawny Urzędu stwierdził brak podstaw prawnych do podjęcia uchwały). Po powyższym tematycznym wprowadzeniu, p.Grabowski odczytał treść Apelu, wraz z uzasadnieniem.
W dyskusji nad przedstawionym Apelem, p.Piotr Jóźwik proponował zastąpić słowo „dyskryminacja” słowem „zróżnicowane”, ale propozycja ta nie zyskała większości głosów.
Treść Apelu zaakceptowano.


Ad.4. W punkcie tym wspólnie z przedstawicielami Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami, dyskutowano na temat bezpańskich psów na terenie miasta i gminy. Pan Marian Musielski poinformował, że Towarzystwo finansowo już nie radzi sobie z dużą liczbą bezpańskich psów i ma problem z przechowaniem psów przed oddaniem ich do schroniska. W związku z tym konieczne byłoby wybudowanie dwóch kojców, by przechować zwierzęta przez dzień lub dwa dni, ale teren winien być ogrodzony. Kojce mogłyby być usytuowane zgodnie z sugestią p.Burmistrza, przy oczyszczalni ścieków. Pan Musielski poruszył również sprawę czipowania i szczepienia psów (ewidencja psów).
W związku z pytaniami członków Komisji, p.Piotr Janowicz poinformował, że na podstawie uchwały Rady Miejskiej o współpracy z Miastem Gniezno, w ubiegłym roku gmina miała limit 15 psów, które mogły być dostarczone do schroniska w Gnieźnie, za kwotę 600,-zł od psa. W bieżącym roku mamy zapewnienie o przyjęciu 19 psów (900,-zł od psa), do tej pory przyjęto 4 psy. Oprócz środków przekazywanych schronisku, gmina ponosi również koszty schwytania i przewiezienia psów, w wysokości 280,-zł.
Pani Aneta Szeming poruszyła sprawę braku kontroli Towarzystwa nad psami oddanymi przez gminę do schroniska, wyraziła też niepochlebną opinię o schronisku w Gnieźnie. Zapewniła, że Towarzystwo może udzielać gminie pomocy w schwytaniu psów.
Pan Ireneusz Kwapich zwrócił uwagę na fakt, że w okresie letnim część bezdomnych psów, to psy wyrzucane przez przyjezdnych.
Pan Przewodniczący Komisji wyraził zdanie, że Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami winno zajmować się sterylizacją zwierząt oraz usypianiem psów starych i kalekich.
Jak stwierdziła pani Szeming, na powyższe działania konieczne są środki finansowe, których Towarzystwo nie ma. Po czym zwróciła się do Komisji z pytaniem, czy możliwe jest przekazywanie Towarzystwu całej kwoty opłat zebranych przez gminę z tytułu posiadania psów.
Powyższy temat zyskał aprobatę Komisji, jednak pod warunkiem, że Towarzystwo zajęłoby się zbiórką tej opłaty. Pozytywnie oceniono również propozycję sporządzenia ewidencji psów, co zmniejszyłoby problem bezpańskich psów.
Na zakończenie dyskusji p.Musielski apelował do Radnych o przemyślenie sprawy budowy kojców, ponieważ jest to palący problem.
Podsumowując spotkanie, p.Przewodniczący Komisji stwierdził, że Radni zastanowią się nad poruszonymi problemami.


Ad.5. Informację o wydanych decyzjach o warunkach zabudowy, przedstawiła wraz z tematycznym komentarzem p.Sylwia Mietlicka.
Przedstawiona informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

W związku z pytaniem członków Komisji, pani Mietlicka poinformowała, że obecnie tylko 338 ha objętych jest miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego.


Ad.6. Informacje o przygotowanych i odbytych przetargach przedstawiły: p.Anita Frańczak z zakresu obrotu nieruchomościami i p.Hanna Rakowska z zakresu inwestycji (informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu).

W kontekście przedstawionych przetargów, członkowie Komisji interesowali się sprawami napraw oświetlenia ulicznego.
Wyjaśnień udzieliła pani Rakowska.


Ad.7. i Ad.8. Informację o umorzonych w 2010r. podatkach oraz informację o ściągalności w 2010r. podatku od środków transportowych przedstawiła p.Barbara Kałużna. Udzieliła również odpowiedzi na pytania p.Tomasza Radacza.
Przedstawione informacje stanowią załączniki do niniejszego protokołu.

Informację o ściągalności podatków w 2010r. przedstawiła p.Ilona Wasiewicz-Majchrzak.
Przedmiotowa informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.


Ad.9. Zgodnie z ustaleniem dokonanym na poprzednim posiedzeniu, p.Edyta Pawlaczyk przedstawiła dane o wysokości czynszów komunalnych obowiązujących w sąsiednich gminach. Poinformowała również o decyzji Burmistrza o podwyższeniu pod koniec miesiąca stawek czynszu obowiązujących na terenie naszej gminy: w mieście z 2,30zł/m2 na 2,80zł/m2 i na wsiach z 1,80zł/m2 na 2,00zł/m2.

Jak stwierdził p.Tomasz Radacz, planowana podwyżka jest jego zdaniem zbyt mała, należałoby dążyć do kwot czynszu ustalonego przez Wspólnoty Mieszkaniowe. Każdy budynek komunalny winien mieć odrębne środki na remonty, a najubożsi mogą otrzymywać dodatek mieszkaniowy.


Ad.10. W punkcie tym poruszono następujące sprawy:

- w nawiązaniu do ustaleń dokonanych na poprzednim posiedzeniu, p.Anita Frańczak poinformowała o 5 przypadkach działek zabudowanych budynkami, usytuowanymi częściowo na gruncie oddanym w wieczyste użytkowanie i częściowo na gruntach prywatnych (podobnie jak budynki Spółki WITOWA). Na prośbę członków Komisji p.Frańczak przedstawiła wykaz wieczystych użytkowników prowadzących działalność gospodarczą i kwoty wnoszonych przez nich opłat za to użytkowanie (ogółem – 74tys.zł.)
W tematycznej dyskusji p.Marek Sucholas zgłosił wniosek, by omawiany temat wprowadzić do porządku najbliższej sesji Rady Miejskiej. Przedmiotowy wniosek został przez Komisję przyjęty większością głosów (6 „za”, 2 wstrzymujące się), ale w dalszej dyskusji wnioskodawca wniosek wycofał, skoro, jak stwierdził, temat nie musi być rozpatrywany na sesji. Podkreślił jednak, że omawiana sprawa winna być przegłosowana przez wszystkich Radnych.
Przybyły na posiedzenie p.Bogusław Mołodecki – Przewodniczący Rady poinformował, że około połowy roku wejdzie w życie ustawa na temat wieczystych użytkowników, dlatego jego zdaniem niecelowe jest obecnie podejmowanie tego tematu. Poinformował również, że rozmawiał na ten temat z Prezesem Spółki WITOWA, który podzielił jego zdanie.
Pan Burmistrz stwierdził, że decyzja w omawianej sprawie należy do Rady Miejskiej, ale winna być podjęta wobec wszystkich użytkowników wieczystych.
Komisja wyraziła opinię, by odłożyć rozpatrzenie sprawy do czasu wejścia w życie ustawy;
 
 - p.Przewodniczący Rady zgłosił propozycję zorganizowania turnieju samorządowego w piłkę plażową, z imprezami towarzyszącymi, o puchar Przewodniczącego Rady Miejskiej. Turniej odbyłby się w dniu 12 czerwca br. w Ośrodku Wypoczynkowym w Skorzęcinie.
Radni zaakceptowali powyższą propozycję;

- p.Burmistrz Gminy i Miasta poinformował, że wprowadził do budżetu gminy nowe zadanie, dotyczące opracowania dokumentacji na ciąg pieszo-rowerowy z Witkowa (od ul.Warszawskiej) do Chłądowa (lub z Kamionki do Chłądowa). Istnieje możliwość pozyskania środków unijnych na to zadanie, prowadzi rozmowy ze Starostą i rozmowy z siedmioma właścicielami gruntów, ponieważ realizacja zadania wiąże się z koniecznością zakupu ok. 1200m2 gruntu. Pan Burmistrz poinformował ponadto, że wstępnie zaproponował właścicielom gruntu cenę w wys. 20,-zł/m2 i zwrócił się do Komisji z pytaniem o sugestie w tym zakresie.
Sugerowano cenę w wysokości do 25,-zł/m2;

- p.Burmistrz Gminy i Miasta poruszył sprawę odrestaurowania wiatraka w Chłądowie. Poinformował, że otrzymał ofertę na opracowanie dokumentacji na to zadanie (w tym zagospodarowanie terenu wokół wiatraka - pawilon), ale oferta jest droga. Oczekuje na drugą ofertę w tym zakresie;

- protokolantka przedstawiła wniosek Rady Sołeckiej w Ćwierdzinie o włączenie Wierzchowisk do Sołectwa Ćwierdzin. Przypomniała, że obecnie osada Wierzchowiska stanowi część Sołectwa Kołaczkowo. Każda zmiana granic Sołectw wymaga zmiany Statutu tych Sołectw, po uprzednim wyrażeniu opinii przez mieszkańców, na zebraniach konsultacyjnych.;

- zapoznano się z wnioskiem Gimnazjum w Witkowie o zakup sprzętu sportowego na wyposażenie hali sportowej.
Pan Marek Sucholas zgłosił wniosek by z wpływów za wynajmowanie hali sportowej przy Gimnazjum w Witkowie, przeznaczać pewien procent na odnowienie (zakup) sprzętu sportowego.
Ustalono, że opinia w przedmiotowej sprawie zostanie podjęta na kwietniowym posiedzeniu Komisji, po przeanalizowaniu wysokości wpływów za korzystanie z hali sportowej za 2010r.;

- zapoznano się z dwoma wnioskami właścicieli gruntów w Wiekowie o dokonanie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów w Wiekowie oraz zmianę uchwały Rady Miejskiej z 2005r. o zakazie biwakowania na gruntach, usytuowanych w pasie ochronnym (tj. mniej niż 100m od linii brzegowej jeziora), w zakresie dotyczącym ich gruntu.
Komisja negatywnie ustosunkowała się do wniosków, podtrzymując podjęte przez Radę Miejską uchwały;

- omówiono zgłoszone na sesji Rady Miejskiej w dniu 18 lutego br. przez Radnego p.Adama Kowalskiego zapytanie dotyczące zagospodarowania rynku w Mielżynie i lokalizacji pergoli.
Pan Kowalski stwierdził, że przy okazji omawiania ww. spraw, należałoby się również zastanowić nad zgłoszoną mu przez dwie rodziny sprawą braku miejsca parkingowego (brak możliwości parkowania przy budynkach). Odnośnie pergoli proponował, by zasłonić nią pojemnik na śmieci. Wskazał również na konieczność podcięcia gałęzi.
Poproszony na posiedzenie p.Marian Gadziński – Zastępca Burmistrza Gminy i Miasta odczytał złożone na sesji zapytanie p.Kowalskiego, po czym poinformował, że rynek jest własnością Skarbu Państwa, jedynie niewielka część stanowi własność gminy (niemniej rynek jest przez gminę koszony). Odnośnie pojemników na śmieci, p.Gadziński stwierdził, że można je przenieść w inne miejsce, a odnośnie odpadów segregowanych poinformował, że problem z ich wywozem jest nie tylko w Mielżynie.
W tematycznej dyskusji p.Łukasz Grabowski i p.Tomasz Radacz proponowali wystąpić do Skarbu Państwa o nieodpłatne przekazanie gminie terenu rynku.
Pan Gadziński sugerował, by p.Kowalski jako Radny Rady Miejskiej wspólnie z Radą Sołecką Mielżyna opracowali sposób zagospodarowania rynku i ustalili miejsce usytuowania pojemników na śmieci;

- p.Piotr Janowicz przedstawił do zaopiniowania przekazane przez Starostę wnioski o wydanie koncesji na poszukiwania kopalin w Chłądowie. Wnioski dotyczyły p.Franciszka B. i firmy p.Andrzeja Mroza.
Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższe wnioski.


Na tym posiedzenie zakończono – o godz. 15,05.

Przewodniczący Komisji
Grzegorz Kaźmierczak

Protokołowała:
H. Koźniewska

drukuj pobierz pdf    

wstecz