Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Gminy i Miasta Witkowo
Bip - Strona główna

Urząd Gminy i Miasta

Organy

Protokoły z sesji RM »

Protokoły z sesji RM - archiwum »

Sprawozdania z pracy Rady Miejskiej »

Dzienniki Ustaw i Monitory Polskie

Prawo lokalne

Zbiór prawa miejscowego... »

Finanse gminy

Opinie RIO... »

Projekty aktów normatywnych »

Strategia rozwoju

Plany i zamierzenia »

Ogłoszenia Burmistrza GiM Witkowo »

Informacje

Przetargi aktualne »

Przetargi zakończone »

Nabór pracowników »

Nabór kierowników i dyrektorów jednostek organizacyjnych »

Dane o stanie jednostek »

Nabór pracowników - jednostki podległe »

Sprawozdania z pracy jednostek »

Sprawozdania i informacje Burmistrza »

Sprawozdania z wykonania budżetu »

Spółki z udziałem gminy »

Protokoły z kontroli »

Raport o stanie gminy »

Co mogę załatwić w UGiM ? »

Rejestry i ewidencje »

Petycje »

Petycje do Rady Miejskiej »

Lobbing »

Ponowne wykorzystywanie »

Edukacja - dotacje »

Wzory dokumentów »

KARTY USŁUG »

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi »

Program Ochrony Środowiska i raporty »

Współpraca z organizacjami pozarządowymi »

Wyniki badań wody »

Interpelacje i zapytania radnych »

Plan polowań zbiorowych »

Obwieszczenia »

Preferencyjna sprzedaż węgla »

walidacja css walidacja html walidacja wcag

Protokoły z posiedzeń komisji RM - archiwum: Protokoł 2/11 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej RM w Witkowie, odbytego w dniu 25.02.2011r.

PROTOKOŁ Nr 2/11

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Witkowie, odbytego w dniu 25 lutego 2011r. o godz. 14,00 w sali posiedzeń Urzędu Gminy i Miasta, pod przewodnictwem p.Henryka Muchy – Przewodniczącego Komisji

Uczestniczący w posiedzeniu członkowie Komisji – zgodnie z listą obecności, stanowiącą załącznik do niniejszego protokołu.

Ponadto w posiedzeniu uczestniczyła p.Elżbieta Jagielska – Kierownik Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

Otwarcia posiedzenia dokonał p.Henryk Mucha – Przewodniczący Komisji. Powitał zebranych, stwierdził na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu uczestniczy wymagane quorum, po czym przedstawił projekt porządku posiedzenia, który przyjęto bez zmian, w brzmieniu:

Porządek posiedzenia:
1. Otwarcie posiedzenia, stwierdzenie quorum, ustalenie porządku posiedzenia.
2. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
3. Kontrola realizacji zadań własnych gminy przez Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w zakresie pomocy społecznej.
4. Kontrola sposobu rozpatrywania skarg wpływających do Urzędu Gminy i Miasta.
5. Inne sprawy.
6. Kontrola działalności Świetlicy Środowiskowej i Modelarni.


Ad.1. Jak wyżej.


Ad.2. Protokoł z poprzedniego posiedzenia przyjęto jednomyślnie, po indywidualnym, odczytaniu.


Ad.3. Pani Elżbieta Jagielska – Kierownik Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Witkowie omówiła funkcjonowanie Ośrodka. Poinformowała m.in., że Ośrodek działa w oparciu o ustawę o samorządzie gminnym i ustawę o pomocy społecznej. Pomoc udzielana jest na wniosek, wyjątkowo z urzędu, Ośrodek prowadzi też sprawy funduszu alimentacyjnego (zadanie zlecone przez samorząd) i ściganie dłużników alimentacyjnych. Ośrodek zatrudnia: kierownika, 6 pracowników socjalnych, 2 pracowników od świadczeń rodzinnych, 5 opiekunek domowych oraz 1 księgową. Pracownicy socjalni mają odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie, sprawują pieczę nad mieszkańcami swego rejonu. Od 1993r. Ośrodek zatrudnia opiekunki domowe, do wykonywania usług opiekuńczych w domu chorego (przed laty wynajmowano takie osoby do usług opiekuńczych z PCK). Opiekunki muszą mieć ukończone specjalne szkolenie, są też wobec nich wymagania zdrowotne i względy bezpieczeństwa (bhp), określony zakres obowiązków. Uchwała Rady Miejskiej określa komu i za jaką odpłatnością można przydzielić opiekunkę domową (tylko 1 osoba płaci 100% należności tj. 15,20zł za godzinę). W ostatnim czasie liczba chorych korzystających z omawianych usług zmalała.
Członkowie Komisji interesowali się następującymi sprawami: sposobem doboru dzieci na kolonie i półkolonie, kryteriami przydzielania zasiłków i ich wysokością, procentem mieszkańców gminy korzystających z pomocy społecznej, leczeniem odwykowym od uzależnienia od alkoholu.
Pani Kierownik udzieliła na pytania członków Komisji wyczerpujących odpowiedzi. Poinformowała m.in., że na kolonie profilaktyczne Ośrodek podaje nazwiska dzieci w pierwszej kolejności z rodzin patologicznych. Kryteria dochodowe są następujące: osoba samotna 477,-zł netto, w rodzinie – 351,-zł netto na osobę. Oprócz niskiego dochodu osoba chcąca skorzystać z pomocy społecznej, musi spełniać jeszcze jedno z ustawowych warunków, np. niepełnosprawność, bezrobocie, choroba. Dla osób które nieznacznie przekraczają ww. dochód, w miarę posiadanych środków stosuje się zasiłki celowe specjalne. Z pomocy Ośrodka korzysta ok. 10 do 12% mieszkańców, jest to ok. 435 rodzin (w tym 242 rodziny z terenów wiejskich). Na terenie gminy jest 160 rodzin wielodzietnych, tj. z trojgiem i więcej dzieci. Jeśli chodzi o leczenie odwykowe, Gminna Komisja Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych może wystąpić o skierowanie danej osoby uzależnionej na leczenie. Nie ma jednak prawnej możliwości, by zmusić osobę uzależnioną do leczenia, bo byłoby to ograniczanie jej wolności.

Komisja nie wniosła zastrzeżeń do działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.


Ad.4. W związku z tym, że p.Elżbieta Kiełpińska – Sekretarz Gminy i Miasta nie mogła w posiedzeniu uczestniczyć, informację o skargach przedstawiła w jej zastępstwie protokolantka. Poinformowała, że w 2010r. nie wpłynęła do Urzędu Gminy i Miasta żadna skarga, z wyjątkiem skargi na działania Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. Jednak zgodnie z obowiązującymi przepisami, do rozpatrzenia tej skargi, kompetentna jest Rada Miejska. Jak Radnym wiadomo, na sesji Rady Miejskiej w dniu 18 lutego, skarga ta nie została uwzględniona.


Ad.5. W punkcie tym nikt głosu nie zabrał.


Ad.6. O godz. 15,20 Komisja udała się do Świetlicy Środowiskowej w Witkowie, w celu dokonania kontroli działalności tej placówki.

Wyniki kontroli:
Informacji na temat działalności Świetlicy udzieliła p.Małgorzata Łączna. Poinformowała m.in., że Świetlica działa 5 razy w tygodniu, zajęcia prowadzone są przez 4 panie opiekunki. Uczęszczające do Świetlicy dzieci podzielone są na trzy grupy wiekowe, z których najliczniejsza jest grupa dzieci najmłodszych (25 do 30 osób), następnie grupa dzieci średnich (od klasy IV do I gimnazjum, do 15 osób) i grupa najstarsza klasy II gimnazjum i dzieci ze szkół ponadgimnazjalnych (do 10 osób). Tematy zajęć dostosowane są do grup wiekowych. Najmłodsi prowadzą na zajęciach różnego rodzaju zabawy, zajęcia plastyczne, odrabiają lekcje i przygotowują się do sprawdzianów korzystając z pomocy opiekunek. Grupa średnia i grupa najstarszych dyskutuje na tematy szkolne, prowadzi rozmowy na temat relacji rodzi-dziecko i dyskusje na temat uzależnień. Dla wszystkich uczestników zajęć codziennie przygotowywany jest podwieczorek, zimą jest to ciepły napój i ciastko, latem napój i ciastko.
Członkowie Komisji pytali o uczestnictwo w zajęciach dzieci z terenów wiejskich, o sprawy zapisu do Świetlicy, kto ustala tematykę zajęć, kto i kiedy decyduje o zakupach pomocy do prowadzenia zajęć. Pytano również o podział godzin na poszczególne opiekunki, o potrzeby Świetlicy, interesowano się warunkami lokalowymi i naprawami sprzętów.

Jak poinformowała pani Łączna, w zajęciach uczestniczą tylko dzieci z terenu Witkowa, zapisy przyjmowane są na początku roku szkolnego. Tematy zajęć ustalają opiekunowie, uwzględniając propozycje zgłoszone przez uczestników zajęć. Decyzje o zakupie podejmują opiekunowie, w zależności od potrzeb, zakupów dokonuje się na bieżąco, średnio raz w miesiącu. Na koniec roku zakupiono pomoce naukowe, gry planszowe, plasteliny. Każda z opiekunek pracuje w Świetlicy po cztery i pół godziny tygodniowo. Jeden dzień w tygodniu do pomocy w zajęciach przychodzą wolontariusze ze szkoły ponadgimnazjalnej. Dla poprawy funkcjonowania Świetlicy przydałaby się kserokopiarka.

Z uwagi na to, że brak jest pomieszczenia na ww. sprzęt i stosunkowo małe zapotrzebowanie na kserowanie stwierdzono, że zakup kserokopiarki jest niecelowy. Komisja wskazała inne możliwości w omawianym zakresie.

Stwierdzono, że warunki lokalowe nie pozwalają na rozszerzenie zajęć w poszczególnych grupach, nie ma możliwości np. na prowadzenie zajęć indywidualnych, czy rozmowę z rodzicem uczestników zajęć. Zgłaszane usterki np. oświetlenia, urządzeń w kuchni lub w łazience, usuwane są na bieżąco.

Podsumowując wyniki kontroli Komisja stwierdziła, że mimo trudności lokalowych, zajęcia odbywają się w ocenie Komisji zadowalająco.


O godz. 17,00 Komisja rozpoczęła kontrolę w sekcji Modelarni, mającej siedzibę w Klubie Garnizonowym.

Wyniki kontroli:
Informacji o działalności sekcji oraz odpowiedzi na pytania członków Komisji udzielił p.Maciej Barszcz. Poinformował m.in., że sekcja działa siedem dni w tygodniu, zajęcia prowadzone są w czterech grupach wiekowych:
- 16 członków w wieku do 16 lat (grupa początkująca, okres szkolenia ok. dwóch lat);
- 9 członków - uczniów szkół ponadgimnazjalnych;
- 9 członków – uczniów szkół policealnych;
- 7 członków – osoby pracujące (tworzą grupę pokazową).

W sekcji jest sześciu instruktorów modelarstwa, są to wychowankowie sekcji. Grupa pokazowa bierze udział w zawodach i pokazach. Zapraszający na pokazy zabezpieczają dojazd, paliwo do modeli i posiłek regeneracyjny dla uczestników pokazu (uczestnicy za pokaz nie otrzymują wynagrodzenia). Dla grupy najmłodszych organizowane są imprezy sportowe, pokazy latawców, szybowców, lotu balonów oraz obozy. Sekcja organizuje eliminacje mistrzostw Polski, eliminacje prowadzone są w trzech kategoriach wiekowych. Zbierane przy organizowaniu eliminacji wpisowe, przeznacza się na nagrody i upominki dla uczestników. Pan Barszcz podkreślił, że na przestrzeni 30 lat zainteresowanie zajęciami w modelarni jest zadziwiająco duże, chętni oczekują w kolejce na przyjęcie do sekcji.
 
Podsumowując wyniki kontroli, Komisja podkreśliła duże zaangażowanie prowadzącego sekcję p.Macieja Barszcza, jego fachowość i predyspozycje wychowawcze.

Na tym posiedzenie zakończono – o godz. 18,10.

Przewodniczący Komisji
Henryk Mucha

Protokołowała:
H. Koźniewska

drukuj pobierz pdf    

wstecz